Hlavní obsah

Peugeot Expert 2.0 BlueHDi - Šikovný pracant

Foto: Archiv Garáž.cz

Třetí generace prostřední řady užitkových aut, kterou PSA dělalo společně s Toyotou, už u nás sklidila úspěch několikrát. Dnes ale nemáme luxusní Traveller, ale běžnější Expert, obstojí i tato očesanější verze?

Článek

Už jsme v testu měli prvotřídně vybavený Peugeot Traveller, který si to na trhu má rozdat s VW Multivanem. Pokud ale nepotřebujete luxusní verzi, zastane funkci minibusu pro osm lidí i obyčejný Expert. Naštěstí se od svého vymazlenějšího bratříčka levnější verze nijak výrazně neliší. Vypadá pořád skvěle a stále o tisíc procent lépe, než přímý předchůdce. A soukromým pohledem přiznám, že se mi líbí ještě více, než sourozenec od Citroënu. Kolmá maska a nové typické světlomety vypadají na dodávce ještě lépe, než na současných osobních autech od Peugeotu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Do interiéru se musí trochu šplhat, stejně jako na horách, ovšem i tady to za výsledný výhled stojí. Ostatní provoz máte z nadhledu krásně čitelný a hned získáte přehled o dopravní situaci okolo vás. Tvarově je to tu stejné jako v dražší verzi, připravte se ale na menší počet čudlíků na úkor záslepek a samozřejmě na tvrdší plasty. To je ale v tomto případě zcela na místě. Počet odkládacích prostor na palubce, ve dveřích a pod přední lavicí je enormní a nejspíš v autě poztrácíte spoustu věcí, které už nikdy nikdo nenajde.

I u Experta jsem spokojený s pozicí za volantem. Sice je dodávková, ale ne nepříjemná. Plastový volant postrádal ovladače a sloužil tak jen ke svému primárnímu účelu, i když možnost tlumit rádio už mi trochu chybí. Tvar řadičky už ale moc pohodlný na úchop není. Klasickou kulatou hlavici asi nikdy nic nepředčí, tady je jakási kostka, u které budete nad pohodlným úchopem trochu přemýšlet. Plochá sedadla cílí spíš na pohodlí za volantem při dlouhých cestách, než na nějakou ostřejší jízdu. I když nezávislé zavěšení zadních kol se jeví dost převratně. Účelem však bylo snížení hmotnosti auta, ne sportovní chování. Výsledkem je tak velmi vysoký jízdní komfort pro cestující v druhé a třetí řadě sedadel, kterým se předchozí verze opravdu pochlubit nemohla.

Foto: Archiv Garáž.cz

Námi testovaný užitkáč byl vybavený dvoulitrem BlueHDi s výkonem 150 koní, krouťákem 370 Nm a šestistupňovým manuálem. Ten se bohužel vyznačuje delšími a nepřesnými dráhami řazení. Naštěstí ale motor disponuje zátahem již od 1800 otáček. Přitom se nemusíte bát jeho vznětového klapotu, díky perfektnímu odhlučnění vás akusticky moc otravovat nebude. A stejně tak vás nerozladí ani návštěva čerpací stanice. Díky slušné spotřebě na ní nebudete muset moc často zavítat, protože výsledný průměr byl nakonec 9 litrů na 100 km jízdy. Sedmdesátilitrová nádrž vám tak opravdu vystačí celkem dlouho. Na cestách mimo město i na dálnici nebyl problém dostat se k sedmi litrům, po městě ukazoval palubní počítač spotřebu 9,7 l/100 km.

Pochvalu si rozhodně zaslouží i řízení s tužším posilovačem, které je citlivé a poskytuje slušnou zpětnou vazbu. Lehčí nedotáčivost je očekávatelná a dá se velmi snadno korigovat. Spolu s tvrdším podvozkem kvůli větší nosnosti se tak Expert zdá mnohem přímočařejší, než řada osobních modelů značky Peugeot. Nemyslete si ale, že je Expert přehnaně tvrdý a nepohodlný. Tlumiče přenášejí jen zlomek rázů do kabiny a přispívají k tomu, že na delších cestách nebudete trpět na každém hrbolu. Také odhlučněnost je přímo příkladná a nečekaně kvalitní v tomto segmentu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na začátku testu jsem měl obavu, že se mi bude Expert hůře hodnotit. Když jsme nedávno testovali špičkovou verzi Traveller, zákonitě vedle ní musí pracant působit lacině a nudně - vždyť je to vlastně pořád jen užitková dodávka. Jenže i v obyčejné verzi nabízí jízdní vlastnosti výrazně převyšující velkou část konkurence, což je příjemné. Konečně je také Expert zase pohledným automobilem. Oproti předchůdci navíc zlepšil i své užitkové parametry, které jsou v něm nejdůležitější. Peugeot jej asi opravdu nemohl udělat lépe.

Technické údaje: Peugeot Expert 2.0 BlueHDi L2
MotorVznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem
Objem1997 cm3
Výkon90 kW (122 k)/4000 ot.
Točivý moment370 N.m/2000 ot.
PřevodovkaŠestistupňová manuální
Maximální rychlost117 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h11,2 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)5,9/4,9/5,5 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost1700/1100 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4959 x 1895 x 1920 mm
Rozvor3275 mm
Objem nádrže69 l
Objem zavazadelníku900/3968 l
Základní cena580 000 Kč

Užitkáč i osobák

Jako sourozenec od Citroënu, i Peugeot nabízí svou střední dodávku ve dvou verzích. Kromě pracovního Experta, který můžete mít jako testovaný minibus nebo jako zaplechovanou dodávku, je v nabídce automobilky ještě vybavená osobní verze Traveller. Ta má poskytnout maximální komfort většímu počtu cestujících. Test Travelleru jsme vám již přinesli dříve.

Načítám