Článek
Některá elektrická auta se za každou cenu snaží všem kolem dokázat, co jsou zač – mají prazvláštní tvary, spoustu křiklavých detailů a často i výrazný lak, aby bylo každému jasné, že jsou něco speciálního. Peugeot na to ale se svou moderní elektrickou prvotinou (na pionýrský iOn pro dobro Peugeotu raději zapomeneme) šel trochu jinak…
Nová modulární platforma modelu 208 (a také DS3 Crossback nebo Opelu Corsa) totiž umožňuje pohon nejen konvenčními spalovacími motory, ale rovněž zástavbu kompletního elektrického pohonu. Elektromotor o solidním výkonu 136 koní a 260 Nm je schovaný vpředu a roztáčí přední kola, energií ho napájí baterie ukrytá pod podlahou. Má kapacitu 50 kWh, což je ideální kompromis pro dostatečně dlouhý dojezd (až 340 km) a krátké nabíjení (0–80 % za 30 minut na 100kW rychlonabíječce, z domácího wallboxu zhruba za 5 hodin), o nízké hmotnosti, kompaktních rozměrech a přiměřené ceně ani nemluvě.
Zvenku si ale ničeho nevšimnete – až na pár nenápadných znáčků vypadá elektrická 208 stejně fešácky jako její konvenční sourozenci. V kabině se taky mnoho změn neudálo, před sebou máte digitální přístrojový panel (s 3D efektem), hned vedle je 10palcový dotykový displej infotainmentu doplněný pianovými klávesami pro snazší navigaci v menu. Pochopitelně tu jsou jen dva pedály a joystick voliče převodovky, ale stejně to mají i verze s automatem. Kdepak, těch největších rozdílů si všimnete až po nastartování…
Když totiž zmáčknete startovací tlačítko, místo vrčení spalovacího motoru vás přivítá jen pípnutí a ticho. Se stejným příjemně tichým projevem se e-208 proplétá městem a přináší alespoň trochu klidu do toho divokého provozu. V městské vřavě se vám také budou hodit bleskové reakce elektrického pohonu. Není nutné žádné hledání správného kvaltu, žádné laborování se spojkou nebo ladění správných otáček, stačí prostě jen trochu přišlápnout pedál plynu a hned se snadno prosmýknete křižovatkou nebo vklouznete do vedlejšího pruhu. Úžasně to zjednodušuje a zpříjemňuje řízení.
Ve městě e-208 exceluje, dokáže tu totiž perfektně využít své drobné rozměry a hbité řízení (také díky malému volantu), ale neztratí se ani při dojíždění po okreskách nebo dálnicích (i když to samozřejmě není žádný interkontinentální letec), pohodlně a sebejistě vás odveze, kam budete potřebovat. Městský provoz s častou rekuperací jí však (stejně jako každému jinému elektromobilu) svědčí nejvíc – snadno se tak dopracujete k maximu papírového dojezdu, který je v rámci segmentu městských mrňousů skutečně ukázkový!
Pár chybek by se ale na e-208 našlo. Ta největší pramení hlavně z kompromisu v podobě společné platformy s konvenčními verzemi – elektromobily na vlastních platformách dokáží lépe využít půdorys auta a nabídnout posádce víc vnitřního prostoru, kabina e-208 je přitom (hlavně vzadu) relativně stísněná. Taky trochu zamrzí, že e-208 nemá víc úrovní rekuperace, v režimu B místo plachtění rekuperuje silněji, ale stále to není na řízení jedním pedálem, jak jsme zvyklí odjinud. A nakonec je tu stejný kompromis řidičské pozice sdílený s běžnou 208 – kvůli přístrojové kapličce až nad volantem si většina lidí bude muset vybrat, jestli neuvidí na část displeje nebo bude mít volant v klíně. Nejsou to žádné kardinální průšvihy, kvůli kterým byste měli utíkat pryč, ale měli byste o nich vědět.
A pak je tu samozřejmě cena. Stejně jako všechny jiné elektromobily, ani e-208 není právě levné auto (a to i přes sdílenou platformu) – začíná se na částce 810 tisíc. Základní výbava je hodně rozsáhlá, ale pořád je to dost peněz. Přesto je elektrická 208 hodně povedeným a atraktivním autem. Jako primárně (pří)městské malé auto totiž funguje báječně a má správný poměr stylu, praktičnosti a skutečné použitelnosti. Pokud právě tohle hledáte, Peugeot e-208 vám nadělá spoustu radosti.
Zvenku si ale ničeho nevšimnete – až na pár nenápadných znáčků vypadá elektrická 208 stejně fešácky jako její konvenční sourozenci. V kabině se taky mnoho změn neudálo, před sebou máte digitální přístrojový panel (s 3D efektem), hned vedle je 10palcový dotykový displej infotainmentu doplněný pinovými klávesami pro snazší navigaci v menu. Pochopitelně tu jsou jen dva pedály a joystick voliče převodovky, ale stejně to mají i verze s automatem. Kdepak, těch největších rozdílů si všimnete až po nastartování…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor s permanentním magnetem |
Výkon | 136 koní |
Točivý moment | 260 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 530 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,3 s |
Maximální rychlost | 150 km/h |
Dojezd | až 340 km |
Kapacita baterie | 50 kWh |
Nabíjení | DC až 100 kW (konektor CCS Combo), AC 11 kW (Mennekes) |
Kola a pneumatiky | 205/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 055/1 765/1 430 mm |
Rozvor | 2 540 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 309 l |