Hlavní obsah

Peugeot a Citroën zruší výrobu modelů 108 a C1

Foto: TPCA Kolín

Dvojice francouzských automobilek Peugeot a Citroën se rozhodla ukončit výrobu svých malých modelů 108 a C1 v kolínské továrně TPCA, kterou založila a kde auta vyvíjela společně s japonskou Toyotou. Co k tomu vedlo a co bude s fabrikou dál?

Článek

Automobilky Peugeot a Citroën už před časem oznámily ukončení partnerství s Toyotou, spolu s tím zruší výrobu malých modelů 108 a C1 a opustí továrnu ve středočeském Kolíně. Co je k tomu vede?

1. Prodeje klesají

Zatímco zpočátku výroby minulé generace kolínských trojčat (tehdy se Peugeot jmenoval ještě 107) prodávaly francouzské automobilky každá 100 tisíc aut ročně, loni byly jejich prodeje poloviční – lidé prostě více kupují větší a vyspělejší modely, které nejsou o tolik dražší.

2. Zisky jsou nižší

Vývoj a výroba malých aut je kvůli tlaku bezpečnostních norem, emisních limitů a požadavků zákazníků stále dražší, přičemž je v tomto segmentu stále vysoký tlak na cenu. To automobilkám nevytváří moc prostoru pro zisky, proto je tento nerentabilní segment přestává zajímat.

3. Koncernová spolupráce

Dvě předchozí generace byly vyvinuty s japonskou Toyotou, nedávné spojení koncernu PSA se značkou Opel a aktuálně probíhající fúze s gigantem FCA (Fiat Chrysler Automobiles) však otevírá zcela nové možnosti spolupráce při vývoji (Fiat nutně potřebuje další generaci modelů Panda a 500) i výrobě (řada továren koncernu po celé Evropě je trestuhodně nevytížená).

Co bude dál?

Toyota tak na všechno zůstala sama. O osudu příštího Ayga se bude ještě rozhodovat, ale kolínská továrna se o živobytí bát nemusí. Z Francie se sem totiž přesouvá výroba Yarise, což je jasný důkaz, že Toyota evropské výrobní kapacity potřebuje a dokáže je využít.

Související témata:
Načítám