Hlavní obsah

Peugeot 9X8: Zrozen pro dobytí Le Mans

Foto: Peugeot

Tento agresivní krasavec bude soutěžit v nové hybridní třídě vytrvalostních hyperaut. Na koho sázíte vy?

Touha otestovat nové technologie? Či snad vylepšení image značky? Možná obojí. Jedno je však jisté – nově vytvořená třída vytrvalostních závodů WEC, tedy World Endurance Series, přilákala pozornost nespočtu věhlasných značek. Ve světě vytrvalostních závodů má přitom slušné zkušenosti i Peugeot, a tak konečně představil finální podobu svého želízka v ohni pro kategorii LMH třídy FIA WEC.

Článek

LMH je zkratka pro „Le Mans Hypercar“ a půjde o hybridní supersporty, které budou mít také svoje silniční ekvivalenty. Účast už do budoucna potvrdilo Porsche, Ferrari, Glickenhaus, ByKolles nebo Toyota, což slibuje velmi slušnou podívanou, byť ne všichni se zúčastní letošního úvodního ročníku.

Foto: Peugeot

Typ 9X8 jako jeden z mála nebude používat pevné zadní křídlo. Podle Peugeotu to vzhledem k jeho aerodynamické účinnosti není nutné

Pravidla v této kategorii jsou poměrně jasně daná, a to zejména kvůli zachování konkurenceschopnosti všech týmů, větší týmy, které jsou pod křídly velkých korporátů, tedy nebudou přehnaně zvýhodněné. Pohon bude zajišťovat spalovací motor společně s elektromotorem, přičemž jejich společný výkon nikdy nepřesáhne 500 kW, tedy nějakých 680 koní. Zároveň ale musí auta odstartovat vždy jen na pohon „spalováku“, elektromotor se může do hry zapojit až v rychlosti 120 km/h a výš.

Jelikož ale budou spalovací motory výkonné, jejich síla se nad touto hranicí elektronicky omezí, neboť výkon elektromotorů bude vždy 200 kW, tedy 272 koní. Ve vysokých rychlostech tak spalovací motor může produkovat pouze 408 koní. Zároveň se od této rychlosti z vozů stanou čtyřkolky, protože elektromotory budou pohánět pouze přední kola. Do 120 km/h bude každý vůz třídy LMH zadokolka. Minimální hmotnost vozů je potom 1 030 kilogramů, objem spalovacího motoru je kupodivu bez omezení.

Tak například Peugeot 9X8 bude kromě elektromotoru pohánět 2,6l přeplňovaný V6 s úhlem rozevření válců 90 stupňů. Ono zvláštní označení pak bylo výrobcem vysvětleno následovně – devítka na začátku má navazovat na předchozí vytrvalostní modely 905 a 908, písmeno X značí technologii pohonu všech kol a osmička na konci podle všeho připomíná počet silničních modelů francouzské automobilky.

Zní to všechno napínavě a Peugeot rozhodně bude bojovat o vítězství na nejslavnějším podniku šampionátu – okruhu de la Sarthe, kterému nikdo neřekne jinak než Le Mans. Za volantem typu 9X8 se budou střídat bývalí jezdci Formule 1 Jean-Éric Vergne, Kevin Magnussen a Paul di Resta. Od roku 2023 budou výrobci moci soutěžit i v podobném seriálu LMDh (Le Mans Daytona hybrid), v podstatě zámořské verzi třídy LMH. A do té doby se jistě připojí i hlavní konkurenti jako Ferrari, Porsche, Toyota a další.

Načítám