Hlavní obsah

Peugeot 508 je nová hrozba zažitým stálicím

Foto: Peugeot

Peugeot 508

Francouzské želízko v ohni segmentu D, tedy na trhu, kde kraluje hlavně Volkswagen Passat se Škodou Superb, za 8 let prodejů poněkud zastaralo. Dosavadní generace Peugeotu 508 už posledních pár sezón nestačila svým rivalům a obměna tedy byla vyloženě vymodlená. Nová 508 přichází právě teď a po prvním společném shledání v rámci novinářské prezentace mohu říci, že se rozhodně jedná o jeden z největších příchodů tohoto roku.

Článek

V první řadě vzhled – nepřehlédnutelný a zuřivě se vymaňující z běžné šedi. Když se objevily první fotky 508 v únoru letošního roku, spousta lidí si myslela, že kouká na koncept, ještě před zahlazením a „sterilizací“ do produkční podoby. Jenže kdepak. 508 je odvážná, nízká, ohromně elegantní a na svět vyhlíží skrz úzká přední světla podpořená „drápy“ denního svícení. Obdobně sexy je i záď, kde jsou tmavá koncová světla spojena černou linkou opticky snižující celé auto. Klobouk dolů a speciální body přičítám taky za bezrámová okna – moji srdcovou záležitost.

Konečně dostávám klíče od testovacího kousku, s nímž strávím následující rychlou půlhodinu. Zatáhnu za kliku, okno popojede a mně se odhaluje černý kožený interiér s ne zcela obvyklým uspořádáním. Stejně jako všechny ostatní současné modely Peugeotu má i nová 508 budíky nazvané „i-Cockpit“. V praxi to znamená jen velmi malý volant zploštělý nahoře i dole a vysoko umístěnou kapličku budíků, do níž se hledí přes věnec. Je to netradiční řešení, ale není potřeba si dlouho zvykat. Budíky samy o sobě jsou kompletně digitální, s hezkou grafikou a přepínatelným zobrazením. Velmi kladně hodnotím středový panel natočený na řidiče a posázený pěknými plochými tlačítky na přepínání hlavních funkcí infotainmentu s navigací. Dále se již vše ovládá doteky. Ještě před odjezdem jsem si taky stihl „ohmatat“ všechny možné plochy a nutno uznat, že dokonce po stránce materiálů se ve Francii činili. Vše je hezky slícované a působí kvalitně.

Foto: Peugeot

Interiér je sice lehce netradiční, ale příjemné místo k bytí

Času ale není nazbyt, a tak rychle probouzím k životu motor. Řekl jsem si, že na první jízdu nebudu troškařit a sáhnu po vůbec nejvýkonnějším agregátu, jaký se může pod kapotou 508 ocitnout. Řeč je o benzínové šestnáctistovce o výkonu 225 koní spojené s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem předních kol. Ačkoliv pohon na předek netřeba zmiňovat, žádný jiný se totiž momentálně nenabízí.

Popravdě si umím docela představit, že silný přeplňovaný čtyřválec postačí i svižně jezdícím řidičům. Už od nějakých dvou tisíc otáček motor pořádně zabere, předvede silné střední spektrum a jakmile se přibližuje šestitisícové hranici a začátku červeného pole, potěší i decentním rykem přenášeným do interiéru.

Rozlet motoru ale mírně brzdí převodovka. Osmikvalt se sametově rozjíždí, rovněž sametově a logicky řadí a při klidné jízdě bych neměl nic proti, jenže cokoliv „rychlejšího“ po něm nechtějte. Když má v konstantních šedesáti poklidně zařazenou pětku a já se rozhodnu z ničeho nic sešlápnout plyn, trvá docela dlouho, než začne auto zrychlovat, jak se po něm požaduje. Příliš nepomohou ani pádla řazení pod volantem. Manuální režim totiž nelze nijak uzamknout, a tak se po ručním přeřazení převodovka za chvíli opět vrátí do soběstačného módu.

Foto: Peugeot

Obráceně chodící otáčkoměr může někoho snad i vyděsit

Coby křižník na delší cesty se ovšem nová 508 tváří jako skvělá volba, což potvrzuje i podvozek. Vyšší specifikace vozu mají dokonce adaptivní tlumiče s trojicí nastavení sahajících od Komfortu po Sport. V rychlosti jsem vyzkoušel všechny módy a svou „polohu“ si najde každý. Na Komfort je 508 opravdu hodně pohodlná, nerovnosti rozbitých středočeských okresech žehlí s ocelovým klidem a skoro mě až mrzelo, že nenabídne taky trochu pro francouzskou limuzínu typické houpavosti. Režim Normal je kompromisem, v němž by šel s autem strávit klidně každý den. Zavěšení je pořád hodně pohodlné a poddajné, zároveň ale působí pevněji a jistěji než v předchozím případě. Přepnutí do Sportu pak znamená citelné ztuhnutí tlumičů. Pohyby karoserie začnou výrazně kopírovat silnici, na řízení reaguje vůz živěji a nebál bych se říci, že zvládne být 508 na okresce dokonce i slušně rychlá. S finálními verdikty je ovšem potřeba počkat na plnohodnotný test.

Stejně tak bude potřeba důkladněji prověřit asistenční technologie. Bez nich by se Peugeot přirozeně nemohl bít o prodeje v rámci segmentu, proto je portfolio pomocných systémů pořádně rozmáchlé. Vedle klasiky, jako je hlídání mrtvého úhlu nebo upozornění před čelním nárazem umí už i Peugeot třeba sám řídit v jízdním pruhu a má tempomat s funkcí zastavení a rozjezdu v koloně. Vedle toho, že vám asistence sáhne do řízení při najíždění na dělící čáru, umí nově sama rozpoznat i neoznačenou krajnici. Velkou novinkou je taky systém nočního vidění reagující na teplo a označující na displeji zvěř nebo chodce.

Nová 508 právě teď přichází na český trh a k dispozici už jsou i ceníky. Základní výbava Active začíná na částce 730 000 korun a za tuto částku je doplněna vznětovou patnáctistovkou BlueHDI o výkonu 130 koní spojenou se šestistupňovou manuální převodovkou. Je to mimochodem jediný manuál v celém ceníku, neboť všechny další motory jsou už jen s automaty. Drobná nevýhoda spočívá v nabídce zkoušeného nejvýkonnějšího motoru 1.6 PureTech o výkonu 225 koní. Ten je totiž k dispozici výhradně pro vrcholnou verzi GT a vychází tedy na poměrně mastných 1 045 000 korun.

Načítám