Článek
Co se změnilo?
Dalo by se říct, že na první pohled úplně všechno. Z poměrně nudného auta je dravě elegantní krasavec, který na ulici budí pozornost. Opravdu. Při jízdě po Praze na vás směřují oči ostatních zvědavých řidičů i chodců. Jednou se mě dokonce přišel pán na benzínce zeptat, co že je to za auto a kdy se bude prodávat. A to se vám u Peugeotu často nestane.
Zvědavcům se nelze divit. To auto prostě vypadá dobře. Nová 508 je poměrně nízká, má krásnou siluetu a zajímavé světlomety. Přední úzká světla doplňuje svislý pruh denního svícení, což dodává předku na dynamice. A podobně zajímavá jsou i koncová světla, která se skládají z LED proužků a nový Peugeot s nimi získal na dravosti. Některé prvky, zejména světla, tak velmi vzdáleně připomínají tvary legendárního Fordu Mustang. Nemusíte souhlasit, ale zatím mi tento postřeh nevyvracel nikdo, kdo tohle šmrncovní auto viděl v reálu.
Autu sluší i další designové prvky jako například bezrámová okna, devatenáctipalcová litá kola nebo nepřehlédnutelná červená metalíza. A v neposlední řadě se „pětsetosmička“ vytáhla i pod kapotou, kde u námi testovaného kusu najdeme vrcholnou motorizaci v podobě přeplňovaného zážehového čtyřválce 1,6 PureTech 225 k, přičemž poslední číslo naznačuje počet koní. Tenhle motor je u modelu 508 použit poprvé a nutno poznamenat, že mu padne stejně dobře jako vnější vzhled.
Zvenku dobrý, ale co uvnitř?
Pokud se obáváte, že po úchvatném zevnějšku zapláčete po otevření dveří nad interiérem, můžete zůstat v klidu. Zdá se, že i na něm si dali v Peugeotu záležet. Už na první pohled působí velmi solidně, není přeplácaný a použité materiály vypadají velmi kvalitně. Co do kvality zpracování patří k silným stránkám vozu také prošívaná sedadla, která nejen, že dobře vypadají, ale jsou i velmi pohodlná a díky dobré boční opoře vás podrží i v rychleji projížděných zatáčkách.
Přístrojová deska je v nové 508 v režii peugeoťáckého i-Cockpitu. To znamená malý volant zploštělý nahoře i dole a digitální budíky, které řidič nesleduje klasicky skrz volant, ale nad ním. V první chvíli trochu nezvyk, ale každý, kdo už se s tím někdy setkal, dá za pravdu, že si na to člověk po pár kilometrech snadno zvykne a ani malý volant vás ve výsledku v řízení nijak zvlášť neomezuje. Jediná chvíle, kdy „nevýhodu” malého volantu pocítím, nastane při jízdě na dálnici. Postranní poryv větru tam chytím zrovna v momentu, kdy jednou rukou ladím rádio, a auto se tak vlivem horší citlivosti na malém volantu zakolíbá nejspíš o něco více, než kdybych ho vedl volantem větším.
Velmi povedený je středový panel ve dřevě i ovládání infotainmentu kombinací tlačítek připomínajících klávesy piána s dotykovým displejem. Drobnou pihou na kráse rajcovního modelu je snad jen fakt, že po najetí do větší díry se z palubní desky občas ozývají zvuky v podobě vrzání a skřípání.
Peugeot 508 GT patří velikostně do stejné kategorie jako například Volkswagen Passat nebo Škoda Superb, a to jsou poměrně dost prostorné vozy. A nejinak je tomu i v případě jejich francouzské konkurence. Prostoru je dostatek jak pro řidiče a spolujezdce, tak pro cestující na zadních sedadlech. Do hlubokého kufru o objemu 487 litrů sice nenaložíte vlivem jeho o něco více zkosené zádě tolik, kolik do jeho koncernových soupeřů, stále ale pojme dost.
Jede ale tak hezky, jak vypadá?
Dobrou zprávou je, že nová 508 není jen na okrasu, ale dá se s ní i velmi dobře a pohodlně jezdit. Ve variantě GT navíc i celkem svižně. K dispozici je hned několik jízdních režimů a na rozdíl od některých méně výrazných vozů jsou mezi nimi vidět i značné rozdíly. Což je dobře. Komfortní režim vám připomene, že sedíte ve francouzském autě. Ne, že by se 508 při jízdě snad nějak kolébala, podvozek ale žehlí nerovnosti, jak jen umí, a jízda je v tomto režimu opravdu velmi pohodlná. Ostatně bez ohledu na zvolený režim je podvozek dobře nastavený a s nerovnostmi českých silnic si poradí s grácií.
Režim Normal je standardem pro každodenní ježdění. Dovedu si představit, že řada majitelů může po zakoupení vozu nechat tento režim nastavený navždycky a nikdy ho nebude potřebovat měnit. Je zkrátka všestranný a přesně to hodně řidičů po svém autě chce. Naopak režim Sport vám dá najevo, že sedíte v autě s písmeny GT na kapotě. Podvozek i řízení v něm ztuhne, motor se nechá vytáčet až do červených čísel a taky zvuk je lepší. Akustický efekt je ale samozřejmě zásluhou elektroniky, respektive nejspíše nějakých malých repráčků.
Jízda s Peugeotem 508 GT je tak pohodlná, ale zároveň umí být i svižná. Osmistupňová automatická převodovka řadí při klidné jízdě hladce a přesně tak, jak by řidič chtěl. Při sportovnější jízdě bohužel občas při podřazování zcela nestíhá, v případě potřeby si ale můžete pomoci pádly pod volantem. 508 není naštěstí žádný „dusič”, jak bývá u některých nových aut zvykem, ale drží motor v příjemných otáčkách po celou dobu jízdy. A když jsme u těch otáček - otáčkoměr je v nové 508 z bůhvíjakého důvodu zrcadlově obrácený.
Menší problémy jsem zaznamenal s tempomatem. Zaprvé je jeho ovládání schované za volantem, takže musíte mít hmatem natrénované kompletně všechny jeho funkce takříkajíc poslepu, a i tak to není příliš pohodlné. Není nad to vidět, co přesně mačkáte. A zadruhé se mi několikrát stalo, že tempomat nešel spustit. Na přístrojové desce se objevilo jen upozornění „nelze aktivovat“ a měl jsem smůlu. Za těch několik dní, co jsem měl auto k dispozici, se mi nepodařilo vypátrat jakoukoliv souvislost nebo podmíněnost zmíněné deaktivace.
A resumé?
Nový Peugeot 508 GT má na to stát se novým dravcem českých silnic a dálnic. Kromě atraktivního vzhledu a dobrých jízdních vlastností nabízí, jak je dnes zvykem, i hezkou řádku bezpečnostních a asistenčních systémů. Kromě těch standardních, jako je hlídání mrtvého úhlu, asistent udržení v jízdním pruhu nebo systém nouzového brždění, stojí za zmínku například systém nočního vidění reagující na teplo, který vás upozorní na blížícího se chodce či zvíře, nebo čím dál více populární adaptivní tempomat s funkcí Stop.
To všechno zní skvěle a skvělé to také je. O něco méně příjemná jsou ale dvě čísla na závěr. První je 8,5 a druhé 1 045 000. Tím prvním je kombinovaná spotřeba paliva, kterého naše „pětsetosmička“ dosahovala během testu. Během jízdy po městě se nám dokonce nepodařilo dostat pod hranici devíti litrů na sto kilometrů. Druhé číslo je základní pořizovací cena modelu, přičemž náš vůz nesl ještě prvky příplatkové výbavy, a tak by se jeho cena vyšplhala na 1 197 000 korun. Holt, za krásu se platí.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový přeplňovaný čtyřválec |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 165 kW (225 koní) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 300 Nm při 1 900 ot./min. |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | přední nápravy |
Pohotovostní hmotnost | 1 420 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,3 sekundy |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 8,5 litrů na 100 km |
Kola a pneumatiky | 235/40 R19 |
Objem palivové nádrže | 62 litrů |
Rozvor | 2 793 mm |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 750/1859/1 403 mm |