Článek
Současná podoba 5008 byla představená roku 2017, proto se na trhu ještě pořád jedná o relativní novinku. Zároveň jde o většího bráchu dříve představeného modelu 3008 a obě auta jsou v přední části karoserie totožná. Odlišuje se až to, že 5008 má větší „batoh“. A paradoxně to je právě prvek, který mu sluší úplně nejvíc. Faktem je, že 5008 se svým hranatým vzezřením vypadá tak nějak robustně a dospělácky. A nejenom vypadá. Při délce 4,6 metru už se jedná o docela slušný kus auta, byť pořád spadající mezi kompaktní modely.
Budíky nahoře a volant z digihry
5008 pochopitelně ctí všechny designové náležitosti, spadající do současné modelové řady Peugeotu. Kromě zevnějšku, kde mají přední světla jakési „zuby“ a ta zadní zase tři „lví drápy“, se to týká hlavně interiéru. Ten zahodil klasickou a plošně uznávanou ergonomii s přístrojovou desku za volantem, a graficky promakaný digitální displej budíků je zde přesunut nad volant, do podlouhlé kapličky pod čelním oknem. Výhodou je, že jsou budíky lépe na očích, nevýhodou je, že volant musí být opravdu maličký, pokud na ně má být vidět. Coby řidič tak před sebou svírám jen prťavý věnec zploštělý nahoře i dole. Za normálních okolností si není nač stěžovat, ale když dojde na parkování či manévrování v nízkých rychlostech, kde je potřeba vytáčet kola z rejdu do rejdu a přehmatávat, je nepravidelný tvar volantu najednou docela otravný.
Jinak je ale na interiéru máloco k vytýkání. Vnitřní prostor je velmi praktický a vedle ergonomie samotné se najde i pár dalších vyloženě originálních prvků. Super jsou třeba „pianová“ tlačítka, ovládající funkce infotainmentu s navigací (byť ten sám o sobě je spíše pomalejší) nebo částečně textilní výplně dveří a palubní desky. Dokonce i zpracování je na hodně solidní úrovni, třeba takový volič převodovky a jeho okolí působí vyloženě hodnotným dojmem.
Dost kufru a sedadel pro všechny
Když jsem v předchozím odstavci zmínil praktičnost interiéru, měl jsem na mysli hlavně dostatek odkládacích prostor a přihrádek. Jenomže tady 5008 teprve začíná. Testovaná verze s výbavou GT Line se ke mně dostala v sedmimístném provedení, takže nad rámec klasických pěti sedadel, kdy jsou zadní tři rozdělena a samostatně posuvná, schovávají se další dvě sedadla v kufru. Jejich vyklopení trvá pár sekund a jedinou drobnou nevýhodou je roleta v kufru, kterou je potřeba vyjmout a uskladnit někde mimo auto. Důležitější ale je, že pokud se sedadla v druhé řadě posunou trochu vpřed, vejdou se do třetí řady dokonce i méně vzrostlí dospěláci, byť nastupování přes sklopená zadní sedadla není úplně komfortní. Celkem v šesti dospělých jsem takhle absolvoval i jednu delší cestu a coby řidič jsem žádné větší „stížnosti zezadu“ neslyšel. Třetí řada sedaček je tedy relativně plnohodnotná a nejde pouze o nouzové řešení, určené k odvozu sousedovic dětí na kroužek.
S kufrem je to při vyklopených dodatečných sedadlech pochopitelně o něco slabší, neboť za třetí řadou už fakticky žádný kufr nezbývá. Pokud ale necháte třetí řadu sklopenou, má 5008 základní objem kufru pěkných 702 litrů, případně až 1 862 litrů, sklopíte-li i druhou řadu. Tady si 5008 zkrátka zanechala svojí variabilitu z dob MPV.
Šestnáctistovka si zachová důstojnost i s nákladem
Ačkoliv se současná SUV (a dříve MPV) spojují zpravidla s dieselovými motory, nebo nově i s hybridy, testovaný Peugeot se ke mně dostal ve variantě s relativně výkonným benzinovým motorem. Jedná se o přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, disponující 180 koňmi výkonu a 250 Nm točivého momentu. Motor je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou a dále s pohonem předních kol. Mimochodem pohon všech kol u Peugeotu 5008 nehledejte. Zejména v zájmu zachování co největší prostornosti vsadil Peugeot na jednoduchou zadní nápravu s vlečenými rameny, která nemůže být poháněná, ale je prostorově úspornější.
Na žádné šplhání do rozmoklých kopců to tedy s Peugeotem nebude, ale coby praktické cestovní auto na silnici poslouží 5008 naprosto obstojně. Turbem dopovaný čtyřválec podává vysoký točivý moment v širokém spektru otáček, takže se klidně řadící a hladce rozjíždějící převodovka příliš nenadře. Dynamika je přitom dostatečná – z nuly na sto akceleruje 5008 za 8,3 sekundy, a dokonce i když jsem naložil plné auto lidí, pořád jsem neměl pocit, že by motor nějak zásadně odumřel. Jedinou výtku bych směřoval k lenosti převodovky při náhlém podřazování, kdy po sešlápnutí plynu dlouho trvá, než začne auto pořádně akcelerovat.
Rodinný koráb na dlouhé štreky
Celkově klidnému pohonnému ústrojí zdatně sekunduje měkčí a docela pohodlný podvozek. Při menší zátěži se sice občas ozve tužší zadní náprava, ale jakmile jsem vůz trochu víc zatížil, začalo zavěšení spolupracovat a díry ve městě i na okresce žehlil Peugeot s hladkostí. Přesně o to koneckonců jde. Na žádné sportovní blbnutí 5008 neužije a ani to po ní nikdo nechce.
Roli opravdu praktického rodinného dostavníku tedy Peugeot 5008 bezproblémově zastoupí. Sedm míst k sezení se dá skutečně využít, a když je zrovna nepoužíváte, máte k dispozici zase obrovský zavazadlový prostor. Připočtěte si k tomu hezký a neotřelý interiér a poměrně pohodlný podvozek, a máte fajn auto na větší rodinnou dovolenou. Ve výbavě GT Line navíc dostanete i rozsáhlou výbavu a taky silný benzinový motor s nadstandardní dynamikou.
A na kolik celá ta sranda vyjde? Ceník 5008 začíná částkou 573 000 korun, jenže tady jsme u základních výbav a motorů. Verze GT Line je na špičce žebříčku a s levnějším benzinovým motorem vychází na 763 000 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový řadový čtyřválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Výkon | 180 koní (133 kW) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 650 ot./min. |
Převodovka | osmistupňová automatická s hydrodynamickým měničem |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 430 kilogramů |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,3 sekundy |
Maximální rychlost | 218 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,4 litrů na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 56 litrů |
Kola a pneumatiky | 225/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 641/1 844/1 640 milimetrů |
Rozvor | 2 840 milimetrů |