Článek
Peugeot 308 SW patří mezi kompaktní kombíky a na českém trhu má velikou konkurenci. Rozhodně se dá říct, že dokáže vystupovat z řady svým vzhledem exteriéru, ale také trošku kontroverzním interiérem, ve kterém jsme ani za několik let nenalezli ideální posaz za miniaturním volantem. Pro dlouhodobý test jsme si vybrali nejzajímavější variantu GT s benzínovým motorem, nabízející 225 koní pro přední kola. V našem případě je kombinován s automatickou 8stupňovou převodovkou. Zajímá nás, jestli dokáže být vynikajícím sleeperem, který jen nedává na obdiv svoji sportovnost, a nakolik je dobrým rodinným kombíkem.
V prvním dílu našeho dlouhodobého testu jsme vám model 308 SW GT představili a teď nadešel čas se pustit do jednotlivých detailů. Já jsem dostal na starosti zavazadlový prostor, praktičnost i využití interiéru. Než se k tomu dostaneme, musím částečně zhodnotit jízdu. „Třistaosmička“ se mi líbí, i když bych ji nepovažoval za zcela sportovní vůz. Motor na to má slušný potenciál, ale až příliš komfortní podvozek ji staví do role spíše svižného a pohodlného kombi než sportovního vozu. Překvapením je pro mě fungování automatické převodovky. Normálně mám rád manuály, ale v tomto případě musím říct, že si automat Peugeotu dokázal získat moji pozornost. Především v režimu a podřazováním při jemném sešlápnutí plynu. Nepotřebujete tu jako u DSG kick down na to, aby převodovka podřadila, motor zvýšil otázky a nabídl točivý moment. Tady se jen podle intenzity stlačení plynu podřadí o jeden, dva nebo tři rychlostní stupně a můžete rychle vyrazit. Když udržujete rychlost, zase řadí téměř neznatelně. Z pohledu podvozku bych si dokázal představit lepší odhlučnění náprav. Za zhruba tři tisíce kilometrů zatím jezdíme s průměrnou spotřebou 7,6 l/100 km, ale reálně se bude dát jezdit i pod sedm. Zatím totiž trochu více využíváme potenciálu motoru.
Ale teď už k interiéru. Zavazadlový prostor jsem si zamiloval. Papírových 610 litrů nabývá na významu ještě z pohledu využitelnosti. Široký otvor s nízkou nakládací hranou dovoluje bez problémů nakládat rozměrnější předměty, navíc bez větší námahy. Skvěle se do kufru vleze kočárek, aniž je nutná větší manipulace. Do zavazadlového prostoru jsme zkusili naskládat naši tradiční natáčecí výbavu – šlo to velmi snadno a ještě něco bagáže by se klidně vešlo. Složíte-li opěradla zadních sedadel, můžete výrazně zvětšit základní objem. My jsme se pokusili využít také maximální délku složením opěradla u sedadla spolujezdce. Nejde to úplně do roviny, ale i tak dopředu jednoduše protáhnete předmět dlouhý okolo 2,5 metru.
Ale abychom jenom nechválili, trochu nás trápí odkládací prostory. Těch je ve voze docela dost, ale jejich využitelnost není ideální. Ve dveřích máte velké kapsy, ale nepostavíte do nich lahev. Před řadičkou je odkládací prostor, ale na jeho dně máte vyhřívání sedaček, takže si ho přikryjete mobilním telefonem. Mezi sedačkami je ještě jeden s výklopným držákem nápojů. Tam si však zase musíte dopředu rozmyslet, jestli do něho dáte nápoj nebo nějaké drobnosti. Obojí kombinovat nelze. Drobná negativa vidím i v ovládání dotykového displeje informačního systému. Odezva je slušně rychlá, ale některé části menu by mohly být logičtěji poskládané. Zbytečně se nějaké funkce dostávají do dalších záložek.
Z pohledu praktičnosti nám však Peugeot 308 SW GT 1,6 THP dělá velikou radost. Musím říct, že mě s ním baví jezdit, a to je pro mě zásadní. V příštím díle pro vás připravíme srovnání s jednou kombíkovou novinkou, která se v letošním roce dostala na náš trh.