Článek
Předchozí typ byl vyvinutý ještě automobilkou Talbot, a tak měl netradičně název 309. Nový model z 90. let už byl opět čistokrevným Peugeotem, a proto se vrátil v číselné řadě zpět a dostal jméno 306. Příbuznost s menším typem 106 nezapře. Jeho prodej byl zahájen v březnu 1993 a výroba běžela dále v Poissy, kde dříve vznikaly modely Simca a Talbot. Typ 306 byl ale světoběžníkem, který se vyráběl i v Británii, Argentině, Chile a Uruguayi. V nabídce byl tří nebo pětidveřový hatchback, čtyřdveřový sedan, pětidveřové kombi a dvoudveřový kabriolet, který je dnes už zajímavou volbou.
Zrozen ve šťastné chvíli Peugeotu
Kabriolet sice přední část převzal z hatchbacku, ale Pininfarina se opravdu snažil, aby celek působil jednolitě i uhlazeně a zadní část byla elegantní. Povedlo se mu to na výbornou, aniž například potřebuje ochranný oblouk v místě B-sloupků, který byl jinak tehdy u kabrioletů běžný. Peugeot vsázel na to, že vyztužený rám čelního skla bude pro ochranu posádky stačit. Přední a zadní část na sebe hezky navazují a vytvářejí harmonický celek, kabriolet tedy nepůsobí tak násilně jako například novější 206 CC. Zkrácený rozvor náprav o 40 mm zase méně namáhal podlahu. Kromě návrhu nakonec zajistilo italské studio i výrobu. Auto prodávané od podzimu 1993 bylo mezi zákazníky opravdu populární a dodnes je velmi hezké. Osobně považuji toto období Peugeotu za designově nejlepší a typy 306 a 406 za nejhezčí. A hodně mu sluší originální jednoduchá kola.
Interiér je pro dva příjemně prostorný, zadní sedadla jsou ale spíš nouzová. Jakoby se uvnitř Peugeot snažil navodit i trochu prémiovější dojem než u běžné 306. Nejspíš se vám nepodaří koupit kus bez airbagu, bezpečnost už tehdy byla velkým tématem. Ergonomie palubky a všech spínačů je dobře zvládnutá a nic tu nemusím dlouho hledat. Volant má dřevěný věnec, což je na devadesátky trochu překvapivé, ale nevypadá to špatně. Jinak o otevřených peugeotech se traduje, že díky umístění čelního okna vůči palubce v nich nebývá nepříjemný průvan, což o modelu 306 platí. Vzadu je na poměry kabrioletů slušně velký kufr.
Až nečekaně tichá jízda
Vpředu umístěný motor pohání dle francouzských tradic přední kola. Přístup k motoru je výborný, protože kapota se otevírá hodně do kolma. Část techniky pod karoserií sdílel Peugeot i s citroëny Xsara a ZX, ale byl prodejně úspěšnější. Platformu později použily i minivany Peugeot Partner a Citroën Berlingo. Pod kapotou kabria pochopitelně najdete benzinové motory, abyste v létě neposlouchali v jednom kuse traktor. Tady je konkrétně osmnáctistovka s výkonem 117 koní. Maximálních 160 Nm točivého momentu najdete ve 4 000 otáčkách, takže se vyplatí motor trochu vytáčet. Není při tom totiž nijak uřvaný, naopak po celou jízdu jsem si liboval, jak je na otevřené auto tichý. Některé motory trpí na vyšší spotřebu oleje a někdy se projeví vůle v řízení, o vysloveně nespolehlivé auto ale rozhodně nejde.
Relaxace s houpáním na hrbolech
Motor je spojený s pětistupňovým manuálem. Ten sice nemá zcela nejčistší chod, ale to v Peugeotu ani nečekáte. Brzdy jsou účinné a poměrně citlivé, posilovač to také nepřehání, abyste měli z volantu nějakou zpětnou vazbu. Naladění podvozku je spíše komfortní a je to tak dobře. Pohodlný charakter vám umožní si jízdu víc vychutnat a větší náklony v zatáčkách tady tolik nevadí. Konejšivé houpání na hrbolech je báječné na relaxaci. Také řízení má dostatečnou odezvu. Nezáludné jízdní vlastnosti se k jeho účelu dokonale hodí a Peugeot 306 je skvělým autem pro lenivé letní vyjížďky. Posilovač řízení pracuje výrazně, přesto nemůžu označit výsledek za přeposilovaný, je to prostě tak akorát na zaměření auta.
Produkce celé řady 306 přesáhla 2,8 milionu kusů, poslední vyrobený kus sjel z linky v říjnu 2002. Ještě předtím v letech 1997 a 1999 ale prošel faceliftem, který trochu uhladil ostré linie. Prodejní úspěch v domovské Francii měl, špatné to nebylo ani za hranicemi. Místo něj nastoupil nový model 307 s ostřejšími liniemi. I ten měl otevřenou verzi pojmenovanou 307 CC a spoléhala na pevnou kovovou střechu místo plátna. Já mám ale starší „třistašestku“ radši, asi kvůli vzhledu. A přesvědčila mne i jízdně tím, jak příjemné auto to celkově je, přitom je typ 306 považován i za spolehlivý a s malou náchylností ke korozi. Navíc jeho dnešní ceny z něj dělají jedno z nejdostupnějších kabrií na trhu. Pokud tedy hledáte pohodového příjemného společníka bez střechy, je 306 velmi dobrá volba.