Článek
Peugeot 205 se vyráběl dlouhých patnáct let. Tak dlouhý životní cyklus trumfly vážně jen některé úspěšné Mercedesy minulosti anebo slavný Volkswagen Brouk. Nadčasové tvary malého peugeotu vznikly u Pininfariny, jako ostatně všechny ostatní krásné vozy se lvem ve znaku své doby. Dodnes nezapomenu na to, jak mě někdy ke konci devadesátých let, v mém náctiletém věku, svezl v Londýně jeden starší kluk v červené 205 GTI. Bydleli jsme u nich doma na výměnném pobytu našich gymnázií.
A jinou 205 GTI, tentokrát v bílé barvě a optickém kitu od firmy Dimma, měl dokonce jeden chlapík z vedlejší ulice. V devadesátých letech byla 205 GTI s BBS koly a rozšířenými lemy blatníků vážně raketa na kolech. Vždyť naši tátové jezdili v lepším případě v nudných Feliciích…
Malá auta Peugot vždycky uměl
A s Peugeotem 205 GTI jsem setkal ještě potřetí. Jeden můj kamarád měl krásný exemplář, který do perfektního stavu pečlivě renovoval několik let. Dnes už se na taková auta nedají dokonce ani sehnat všechny náhradní díly. Člověk se v něm cítí jako v krabičce od sirek. V přístrojové desce skřípe jako v pásovém dopravníku pískovny, jenže ta obrovská radost řídit tuhle malou krabičku se zkrátka a dobře nezapomíná. Peugeot má vážně na co navazovat.
V roce 1998 přišla na trh líbivá 206, která dodnes zůstala v srdcích mnohých díky opravdu vtipným reklamám. Na rozdíl od 205 vytvářela 206 úplně novou image. Byla daleko víc holčičí a méně z ní čišel motorsport. I když možná jen zapomínáme na dva tituly světového šampiona ve WRC v roce 2000 a pak 2002 a úžasného Marcuse Gronholma, který 206 WRC pilotoval. Po ní se objevila na trhu 207, která narostla ve všech rozměrech a hmotností se mohla klidně porovnávat s auty o třídu vyššími, třeba jedničkovým Fordem Focus. Vážila totiž přes dvanáct set kilo. Její nástupce byl však jiný. Malá 208 se tak trochu vrací zpět ke kořenům značky, k odkazu legendárního modelu 205. Je jednoduchá, lehká a skutečně malá.
Design místo ergonomie
Nikdy předtím jsem neřídil auto s tak šišatým volantem. Může za něj Adam Bazydlo, designer Peugeotu, který měl na starost i interiér futuristického konceptu Peugeot HX1 z roku 2011. Z konceptu HX1 se vážně pár prvků dostalo do sériové výroby. Volant je malý a šišatý, protáhlý do stran a jeho horní hrana dokonale zakrývá úzký pás přístrojové desky. Pokud si průměrně velká dospělá osoba nastaví sedadlo i volant do správné řidičské pozice, tak bude horní část věnce volantu skutečně stínit výhledu na přístroje. Vypadá to zajímavě, ale je to špatně. Nakonec, o tomhle francouzském faux pas už psal loni Dalibor ve svém testu ročního Peugeotu 208 s vrcholným tříválcovým turbomotorem.
Zbytek interiéru už ergonomii nepostrádá. Sedadla jsou příjemně měkká a tvarovaná podle očekávání. Když se v Peugeotu zadívám kolem sebe, vidím typické francouzské auto. Je zaměřené na komfort, materiály jsou levné, ale nepostrádají osobitý finiš. Z programu zánovních aut společnosti Mototechna jsem si záměrně vybral jednu z těch nejlevnějších konfigurací daného auta. Přijde mi to tak fér. Novinářské „testovačky“ bývají většinou našlapané veškerou možnou příplatkovou výbavou, ale výsledná cena takových aut spíš přijde běžnému zákazníkovi absurdní.
Můj konkrétní automobil byl vybavený základním benzinovým motorem, výbavou Active bez dalších příplatků a v pastelově bílé barvě. V autě ještě ležela faktura z roku 2017 a vyšlo zákazníka na rovných 261 tisíc korun. Nutno doplnit, že dostal ještě dvacetitisícový bonus v podobě „šrotovného“. Za tuhle cenu má malý Peugeot jen základní audio soustavu, elektrická okénka, centrální zamykání, klimatizaci, tempomat, a to je tak nějak všechno. Svým způsobem, co víc do městského autíčka potřebovat. A moderní konektivitou se dovybavit dá, parkovacími senzory z „aftermarketu“ také. Aktuální model Peugeotu 208 už pod tři stovky tisíc nekoupíte.
Skvělý motor v průměrném autě
Srdcem malého bílého „lvíčka“ je atmosférický tříválec o docela slušném výkonu 82 koní. Tříválec DOHC řady Puretech má i svého silnějšího přeplňovaného brášku a společně vítězili v anketách nejlepšího motoru ve své objemové třídě od roku 2015. Motor je vážně povedený. Respektive, stále mě cvrlikání v taktu třech válců trochu otravuje, ale líbí se mi, že je Peugeot nápadně úspornější než konkurence. Za celý test se mi podařilo v převážně příměstském provozu jezdit za 5,5 litru a i dlouhodobá spotřeba 6,1 litru, kterou hlásí jeden dobový test (z doby kdy byla 208 1.2 Puretech novinka), potvrzuje, že malý Peugeot z nádrže jen usrkává. Může za to chytrá konstrukce motoru, kde už nejsou svody ke katalyzátorům chlazeny vstřikem benzinu mimo spalovací cyklus, ale vodou. Peugeot 208 má navíc dobrou aerodynamiku se součinitelem odporu Cd 0.29.
Jednoduchý a spolehlivý
Jízdními vlastnostmi malá 208 úplně nevyniká. Pokud hledáte přesné řízení, krátké dráhy řazení, tuhost karoserie a sportovněji laděný podvozek, budete se muset poohlédnout jinde. Obecně v tomhle ohledu doporučuji vyzkoušet třeba Ford Fiesta, nebo o něco méně prostornou, roztomilou Mazdu 2. Bývají však o něco dražší a zdaleka ne každý hledá sportovní svezení v malém kompaktu. Jak se tedy 208 řídí?
Podvozek má poměrně měkké pružiny a tužší tlumiče. Neumí dobře vyžehlit opakující se vlny anebo ostřejší díry v silnici, přesto má tendenci se naklánět v zatáčkách. Jízda rychlým tempem začne být taková neučesaná, trochu hůře předvídatelná, čím překvapí v další zatáčce. Na druhou stranu mě malý peugeot díky tomu donutil vtáhnout do děje, držet malý šišatý volant správně v obou rukách a řídit. Svým způsobem mě s ním rychlejší tempo na oblíbené okresce docela bavilo. Motor se ochotně vytáčí až k šesti tisícům otáček a zdá se, že i v plné zátěži není příliš náročný na přísun paliva. Nejhorším článkem skládanky je jednoznačně převodovka. Dráhy řazení jsou dlouhé a vážně nadmíru nepřesné.
Nedá se však říci, že by byla základní verze Peugeotu 208 špatným autem. Za své peníze je to poměrně spolehlivé auto, má svůj osobitý design a není s ním nuda. Antikorozní ochrana je na současných malých peugeotech dobrá, spolehlivost motorů Puretech také. Charakteristické závady se zde nevyskytují. Aktuálně koupíte na trhu dvou až tříleté kousky za ceny od 170 do 240 tisíc korun dle stavu a bohatosti výbavy. Aktuální ceny těchto zánovních ojetin současně i říkají, že původní majitelé během několika let provozu ztratili překvapivě jen velmi málo z původní kupní ceny automobilu.
Vzhledem k problematické situaci na trhu v souvislosti se zpřísňujícími se emisními limity a pokutami pro výrobce za nadlimitní hodnoty CO2, se dá dále očekávat postupná konsolidace trhu. To znamená postupné mizení některých základních provedení malých automobilů i kategorie kompaktů o řád větších. Automobilkám se zkrátka přestávají vyplácet prodávat. Tento problém se naštěstí zatím Peugoetu 208 příliš netýká. Zbrusu nový model dosahuje 94 g emisí CO2/km. Aby se však do limitu vešel, má již standardně instalován start/stop systém a snížený maximální výkon. Aktuální česká cena nové 208 dělá po zvýhodnění 315 000 korun. Původní starší 208 1.2 Puretech 82 lze aktuálně stále koupit až do doprodání zásob za cenu 268 000 korun, což může být pro mnohé zákazníky stále dobrým důvodem po tomto voze sáhnout ještě v letošním předjaří.
Peugeot 208 1.2 Puretech Active (2012 - 2019) | |
---|---|
Motor | řadový tříválec DOHC, 4 ventily na válec |
Objem válců | 1 199 cm3 |
Výkon | 61 kw (82 koní) / 5 750 otáčkách |
Točivý moment | 118 Nm / 2 750 otáčkách |
Provozní hmotnost | 1 050 kg |
Zrychlení 0-100 km/h | 12,2 sekundy |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Spotřeba paliva | 5,5 l/ 100 km (naměřená v testu) |