Hlavní obsah

Pět starších nadopovaných SUV

Foto: Archiv Garáž.cz

Vlastně je to nesmysl, učiněná blbost! Proč proboha dělat výkonné auto, které je vysoké a má mizernou aerodynamiku? Ale ono to něco do sebe má, lidé to kupují a svezení v tom je sranda. Pokud si vyzkoušíte alespoň jedno, nebudete chtít vystoupit

Článek

Pravý petrolhead by je chtěl nenávidět. Jsou velká, neohrabaná, mizerně vyvážená a neforemná. Pro rychlou a sportovní jízdu se vůbec nehodí. Přesto je jich spousta a jejich popularita roste. Před dvaceti lety to ještě taková samozřejmost nebyla, ale už tehdy pár aut za to stálo.

GMC Typhoon

Foto: Archiv Garáž.cz

Na první pohled to vypadá jako obyčejný Chevrolet Blazer. Verze Typhoon od GMC však nebyla vůbec obyčejná. Třídveřové SUV má pod kapotou vidlicový šestiválec 4,3 litru s turbodmychadlem Mitsubishi TD06 a vodním mezichladičem,což dává 284 koní a 488 Nm. Propojen byl vždy jen se čtyřstupňovým automatem 4L60, 65% výkonu ale mířilo na zadní kola. Na stovce bylo auto za 5,7 sekundy. Zadní náprava měla vzduchové odpružení s autonivelací, takže na silnici sedí auto skvěle. Dnes je tohle GMC celkem vzácné, vyrobilo se jen 4600 kusů. Má ale ještě podobné dvojče GMC Syclone. To je vlastně převlečený pick-up Chevrolet S10 s malou kabinou a stejnou technikou.

Toyota 4Runner TRD

Foto: Archiv Garáž.cz

Toyota Racing Development v názvu slibuje zajímavé svezení u jakéhokoliv modelu. A právě oddělení Toyoty zabývající se sportovními doplňky uvedlo v roce 1997 upravené SUV 4Runner. Pod kapotou byl známý šestiválec 3,4 litru, ovšem v TRD jej doplnili kompresorem. Díky tomu vzrostl výkon o 70 koní na celkových 253.

Mitsubishi Pajero Evolution

Foto: Archiv Garáž.cz

Ještě zůstaneme v Japonsku. Automobilka Mitsubishi je fanoušky milována kvůli modelu Lancer Evolution – homologačnímu speciálu pro rally skupinu A8. Ze stejného důvodu ale automobilka připravila i civilní ostrý speciál pro dakarskou třídu aut T2. Z pochopitelných důvodů ale základem nebyl rodinný sedan, nýbrž terénní Pajero. Mitsubishi chtělo prodat 2500 těchto aut a pak se postavit na start se speciálem, kterému ostatní automobilky těžko odolají. Pod kapotou byl vidlicový šestiválec 3.5 MIVEC s výkonem 280 koní a točivým momentem 352 Nm, který má spoustu speciálních dílů včetně alternátoru. Robotizovaná převodovka INVECS-II byla kritizována v městském provozu, v manuálním režimu při rychlé jízdě je ale fantastická. Změny přišly i na podvozku, kde místo tuhé zadní nápravy má Pajero Evo dvojité lichoběžníky.

Monteverdi Safari

Foto: Archiv Garáž.cz

Peter Monteverdi a jeho švýcarská automobilka představili v roce 1977 také SUV, které trochu připomíná Range Rover. Ale technika byla o trochu horší, základem totiž byl americký automobil International Harvester Scout. O pohon se tedy staral Chrysler V8 5.2, případně příplatkový International Harvester 5.7. Sportovní verze ale šla výš a nabízela Chrysler V8 s objemem 7,2 litru a výkonem 305 koní. To autu umožnilo zvládnout až 200 km/h, což nebyl tehdy mezi off-roady standard. V roce 1982 ale skončila výroba Scoutu, takže Monteverdi nemělo na čem stavět a svou výrobu ukončilo. Typu Safari tak vzniklo jen několik desítek, maximálně stovek kusů.

Shelby Durango SP360

Foto: Archiv Garáž.cz

Dodge Durango není úplně neznámý a pár jich jezdí i u nás. Tovární tuning od Shelbyho jsem ale zatím na našich cestách nepotkal. Není divu, nejde o žádnou masovku, Shelby upravil jen 300 aut. Stihl to za pouhé dva roky (1999 a 2000). Dobrá, když číslo 360 neznamená vyrobené kusy, tak co tedy? Ano, objem motoru v kubických palcích. Jde tedy o vidlicový osmiválec Magnum s objemem 5,9 litru. Shelby k němu přidal ještě kompresor a dostal se na 360 koní a 559 Nm. Výsledkem byla akcelerace za 7,1 sekundy a maximálka 229 km/h. A jak ho poznáte? No přece podle modré barvy a bílých pruhů ve stylu kupé Viper, tuto kombinaci dostala všechna rychlá Duranga.

Načítám