Hlavní obsah

Pět nejlepších speciálů třídy S2000

Foto: Archiv Garáž.cz

Když se před lety objevila v rally kategorie S2000, vzbuzovala naděje. Šampionát WRC upadal a do IRC se hlásily nové firmy a týmy. FIA se chytila za nos a vrátila WRC zašlou slávu. Nad speciály S2000 se zavřela voda, ale za to co udělaly, jim buďme vděční.

Článek

Toyota Corolla S2000

Foto: Archiv Garáž.cz

Kategorie S2000 nevznikla v Evropě, ale v Jihoafrické republice. Právě tady se utkávaly týmy místních dealerů Volkswagenu a Toyoty v kategorii S2000. Corolla RunX S2000 by tak mohla být považována za první model této kategorie. Toyota nakonec pro auto získala i mezinárodní homologaci v roce 2006. Přesto se autu ale v Evropě tolik nedařilo, na špičková enka, zejména Lancery Evo, tehdy nestačilo. V Austrálii později postavili novější Auris S2000, ale příliš zlepšení to nepřineslo. Přesto, nebýt Corolly, nemáme dost možná ani nejúspěšnější závodní škodovku všech dob.

Fiat Grande Punto Abarth S2000

Foto: Archiv Garáž.cz

Když tedy pomineme jihoafrické pokusy, byl prvním speciálem stavěným pro nový šampionát IRC Fiat. Ten dle regulí upravil hatchback Grande Punto Abarth. Koncept speciálu S2000 byl představen už v roce 2005 po boku sériového modelu. První testy absolvoval i Colin McRae, který týmu konstruktérů pomohl s finálním vyladěním auta. Dvoulitr nabízel 270 koní a 225 Nm. Prvním startem byla Rally del Ciocco, kterou Fiat opanoval. Giandomenico Basso se stal za volantem Fiatu prvním mistrem IRC v roce 2006.

Peugeot 207 S2000

Foto: Archiv Garáž.cz

Francouzská automobilka při uvedení nového modelu 207 prezentovala i soutěžní verzi 207 RCup. O pár měsíců později ale potvrdila, že ostrá verze 207 S2000 opravdu vznikne. Peugeot neměl tovární tým v pravém slova smyslu, spíše jej nabízel soukromníkům. Ale tým Kronos fungoval na takové úrovni, že se mohl továrním týmům rovnat. Nakonec z toho byly titul v roce 2007 (Enrique García Ojeda), 2008 (Nicolac Vouilloz) i 2009 (Kris Meeke). Další vítězství získávali jezdci Peugeotu i v následujících letech.

Škoda Fabia S2000

Foto: Archiv Garáž.cz

Druhou generaci Fabie nemám vlastně vůbec rád, ale její závodní verze je něco jiného. Po konci programu WRC chtěla Škoda zůstat v rally a vybírala mezi typy S1600 a S2000. Mimo automobilku byla postavena ještě na první generaci verze Kit Car S1600, startovala několikrát i u nás, ale byla to jen předokolka, což byla po vrcholném WRC slabá náhražka. Volba tedy padla na speciál S2000 s větším motorem a pohonem všech kol, který se měl zapojit do šampionátu IRC. A byla to dobrá volba.

Mini Countryman John Cooper Works S2000 1.6T

Foto: Archiv Garáž.cz

Tohle auto budou dobře znát čeští fanoušci Václava Pecha mladšího. Právě díky němu jsme tohohle anglickoněmeckého maxíka mohli několik let obdivovat i na našich tratích. Vznikl v nejisté době, co vlastně s kategorií S2000 bude dál. Šampionát IRC se transformoval v Mistrovství Evropy a automobily s atmosférickým dvoulitrem nevyhovovaly FIA. Tehdy byla snaha o to nasadit co nejčastěji auta s přeplňovanou šestnáctistovkou v souladu s trendem downsizingu. Mini, které tehdy díky Prodrive představilo speciál WRC, okamžitě skočilo po této možnosti a homologovalo i speciál S2000. Jenže ten se příliš neprosadil a na neporazitelné Škodovky nestačil. Nakonec tím nejlepším exemplářem byl právě plzeňský kus týmu Invelt Euro Oil, což několikrát potvrdil i britský výrobce. Od kategorie S2000 se ale FIA stejně odvrátila a zavedla nové třídy R1 až R5. V nich už se Mini neangažovalo.

Načítám