Článek
Toyota Corolla S2000
Kategorie S2000 nevznikla v Evropě, ale v Jihoafrické republice. Právě tady se utkávaly týmy místních dealerů Volkswagenu a Toyoty v kategorii S2000. Corolla RunX S2000 by tak mohla být považována za první model této kategorie. Toyota nakonec pro auto získala i mezinárodní homologaci v roce 2006. Přesto se autu ale v Evropě tolik nedařilo, na špičková enka, zejména Lancery Evo, tehdy nestačilo. V Austrálii později postavili novější Auris S2000, ale příliš zlepšení to nepřineslo. Přesto, nebýt Corolly, nemáme dost možná ani nejúspěšnější závodní škodovku všech dob.
Fiat Grande Punto Abarth S2000
Když tedy pomineme jihoafrické pokusy, byl prvním speciálem stavěným pro nový šampionát IRC Fiat. Ten dle regulí upravil hatchback Grande Punto Abarth. Koncept speciálu S2000 byl představen už v roce 2005 po boku sériového modelu. První testy absolvoval i Colin McRae, který týmu konstruktérů pomohl s finálním vyladěním auta. Dvoulitr nabízel 270 koní a 225 Nm. Prvním startem byla Rally del Ciocco, kterou Fiat opanoval. Giandomenico Basso se stal za volantem Fiatu prvním mistrem IRC v roce 2006.
Peugeot 207 S2000
Francouzská automobilka při uvedení nového modelu 207 prezentovala i soutěžní verzi 207 RCup. O pár měsíců později ale potvrdila, že ostrá verze 207 S2000 opravdu vznikne. Peugeot neměl tovární tým v pravém slova smyslu, spíše jej nabízel soukromníkům. Ale tým Kronos fungoval na takové úrovni, že se mohl továrním týmům rovnat. Nakonec z toho byly titul v roce 2007 (Enrique García Ojeda), 2008 (Nicolac Vouilloz) i 2009 (Kris Meeke). Další vítězství získávali jezdci Peugeotu i v následujících letech.
Škoda Fabia S2000
Druhou generaci Fabie nemám vlastně vůbec rád, ale její závodní verze je něco jiného. Po konci programu WRC chtěla Škoda zůstat v rally a vybírala mezi typy S1600 a S2000. Mimo automobilku byla postavena ještě na první generaci verze Kit Car S1600, startovala několikrát i u nás, ale byla to jen předokolka, což byla po vrcholném WRC slabá náhražka. Volba tedy padla na speciál S2000 s větším motorem a pohonem všech kol, který se měl zapojit do šampionátu IRC. A byla to dobrá volba.
Mini Countryman John Cooper Works S2000 1.6T
Tohle auto budou dobře znát čeští fanoušci Václava Pecha mladšího. Právě díky němu jsme tohohle anglickoněmeckého maxíka mohli několik let obdivovat i na našich tratích. Vznikl v nejisté době, co vlastně s kategorií S2000 bude dál. Šampionát IRC se transformoval v Mistrovství Evropy a automobily s atmosférickým dvoulitrem nevyhovovaly FIA. Tehdy byla snaha o to nasadit co nejčastěji auta s přeplňovanou šestnáctistovkou v souladu s trendem downsizingu. Mini, které tehdy díky Prodrive představilo speciál WRC, okamžitě skočilo po této možnosti a homologovalo i speciál S2000. Jenže ten se příliš neprosadil a na neporazitelné Škodovky nestačil. Nakonec tím nejlepším exemplářem byl právě plzeňský kus týmu Invelt Euro Oil, což několikrát potvrdil i britský výrobce. Od kategorie S2000 se ale FIA stejně odvrátila a zavedla nové třídy R1 až R5. V nich už se Mini neangažovalo.