Článek
A ano, půjde o subjektivní žebříček, kde mi jde i o krásu aut, ne jen o počty vyhraných titulů, soutěží a zkoušek. Nejsem statistik, ale fanoušek. A tak je celá moje TOP5 složená ze starých dvoulitrů, i když je reálně současné šestnáctistovky strčí do kapsy.
Subaru Impreza WRC
Ani nemůžu začít jinak, než se Subaru. Na první soutěži – Rallye Monte Carlo 1997, sice startovaly dva speciály, ale jen jeden z nich byl zcela nový. Konkurenční Ford Escort WRC byl jen upraveným áčkovým speciálem RS Cosworth, kdežto Subaru se sice koncepčně starší Imprezou 555 inspirovalo, ale svůj speciál WRC stavělo od píky. A nakonec to bylo i Subaru, které se zásluhou Pierro Liattiho radovalo z vítězství (Colin dostál své přezdívce McCrash a po nehodě odstoupil). V urputném souboji udolal Ital Carlose Sainze o pouhých 55 sekund. Během sezony se ale Liatti už moc nepředvedl a Colin svých pět výher zkombinoval s tolika odstoupeními, že nakonec byl až druhý. Vyhrál tenkrát Tommi Mäkinen s áčkovým Mitsubishi Lancer EVO IV. Subaru ale dokázalo vyhrát pohár konstruktérů. Vzhledově se pak auto nijak výrazně neměnilo až do sezony 2000, i když techniku automobilka neustále vylepšovala. Úspěšný byl i rok 1999, kdy byl tým druhý v poháru konstruktérů a Richard Burns se stal vicemistrem světa a tento titul obhájil i v roce 2000. Od roku 2001 byla na tratích druhá generace, přezdívaná kvůli světlometům „Bug eye“ (hmyzí oči). U fanoušků si nevedla tak dobře, ale Burnse dovezla k titulu mezi jezdci. U nás s Imprezou jezdil Tomáš Hrdinka a nevedl si vůbec špatně. Pak přišly i další facelifty a v roce 2008 se Subaru loučilo s Imprezou WRC postavenou z hatchbacku třetí generace.
Toyota Corolla WRC
I druhý speciál WRC z mého výběru se objevil v první sezoně 1997, ale až v jejím průběhu. Při debutu ve Finsku byl Didier Auriol osmý, dvě starší Celicy Turbo GT-Four ST-205 byly před ním. V Austrálii už ale vybojoval třetí místo a první stupně vítězů. V dalším roce Auriola v týmu doplnil dvojnásobný Mistr světa Carlos Sainz, který nám přichystal infarktový závěr sezony. Na Mäkinena ztrácel před poslední soutěží pouhé dva body a když Fin odstoupil, vypadalo to, že titulu nestojí nic v cestě. Do té doby spolehlivá Corolla ale nezvládla poslední erzetu a 200 metrů před cílem soutěže se zastavila. Bylo po nadějích a frustraci Sainze, který prohodil helmu zadním oknem, si fanoušci pamatují dodnes. Druhé místo mezi týmy ale Toyota obhájila. O rok později se Toyota dočkala titulu, i když jezdci měli i tentokrát smůlu. Pak však tříletý program WRC skončil a značka se vrhla do Formule 1. Corolly ale fungovaly na národní úrovni skvěle dál, u nás s ní jezdila spousta jezdců – Dolák, Pech jr., bratři Vojtěchové, Kopecký i Valoušek. Prý šlo o jedno z nejovladatelnějších WRC, na kterém jste se skvěle naučili řídit speciály této kategorie. Dnes je Toyota zpátky a na tratích vídáme Yaris WRC.
Ford Focus RS WRC
Focus ve verzi WRC se poprvé objevil v roce 1999, tehdy ještě bez zkratky RS v názvu a v ikonických barvách Martini. Nahradil starší Escort WRC. Už ve Švédsku byl Radström druhý a další dvě soutěže jeho kolega Colin McRae vyhrál. Další průběh sezóny ale pro Ford tak dobrý nebyl a nakonec z toho bylo šesté místo pro Colina a čtvrté pro Ford. Zásluhou McRae a Sainze z toho bylo do roku 2002 celkem 11 vítězství. Pak nastoupila silnější verze s většími spojlery, se kterou Markko Märtin vyhrál pětkrát. S různými verzemi se dařilo i našim jezdcům, nejvíce Václavu Pechovi, kterého dovezla třikrát k titulu. Focus si ale vyzkoušel i Jan Trajbold, Roman Kresta nebo Tomáš Enge. Na sklonku sezóny Ford přichystal novou verzi na základě druhé generace hatchbacku. Bylo z toho dalších 28 výher od finských jezdců a Marcus Grönholm pomohl Fordu dvakrát k titulu mezi značkami. Možná byl druhý Focus úspěšnější, ale ten první ve verzi Martini budu míst stejně vždycky radši, ve hře Colin McRae 2.0 se mi s ním jezdilo vážně nejlíp. Jen je to tak dávno, dnes už na tratích září menší Fiesta RS WRC.
Peugeot 206 WRC
Stejný rok, kdy debutoval Focus, se odehrály ještě další dvě velké premiéry mezi WRC. Nás potěšila Škoda Octavia WRC, byť při debutu si uřízla obrovskou ostudu. Podstatně více radosti ale udělal Francouzům Peugeot 206 WRC. Poprvé startoval až na asfaltové Korsice a Delecour a Panizzi také nespatřili cíl. Už na Sanremu ale Panizzi vybojoval druhé místo, což byl nakonec nejlepší výsledek sezóny 1999. A ano, to je ten rok, kdy měl Peugeot nejhezčí zbarvení – bílý podklad a velkého modrého lva přes značnou část auta. Další rok se Peugeoty přebalily do stříbrné a do týmu přibyl Marcus Grönholm. Ten vyhrál čtyřikrát a stal se Mistrem světa a pro Peugeot získali s Panizzim titul mezi značkami. Automobilka vyhrála titul i v roce 2001 a 2002, kdy získal svůj druhý titul i Grönholm. V roce 2003 získal tým Freddy Loixe a sponzorství cigaret Marlboro. Pro typ 206 to byla poslední sezona, v polotovárním týmu Bozian za něj tehdy jel i Roman Kresta. Tým se zaměřil na vývoj speciálu 307 CC WRC (ano, základem byl kabriolet 307 CC), ale ten se už příliš úspěchů nedočkal. U nás s Peugeoty jezdili kromě Kresty i bratři Vojtěchové.
Citroën C4 WRC
A poslední WRC si opět vybírám z Francie. Pravda, rozhodovat se srdcem, asi by tady C4 nebyla. Ale objektivně tady být musí, protože automobilka Citroën se stala v éře dvoulitrových WRC tou nejúspěšnější. Po projektu ZX Rallye Raid, který získal 4 vítězství na Dakaru, bylo mistrovství světa v nejvyšší kategorii logickým krokem. Vstup ale neuspěchali. Začali v kategorii Kit car, později byla postavena i Xsara WRC a Sébastien Loeb s ní získal 3 tituly. Nástupce C4 WRC byl ještě úspěšnější a Loeba dovezl ke čtyřem titulům a nadvláda pokračovala i první roky s menšími motory v DS3 WRC. Na počet titulů je ale C4 nejúspěšnější a také nejvíc dominovala nad ostatními auty, byť ke konci neměl vůz krom Fordu žádnou konkurenci, na což se ale historie neptá. Zpočátku podobně dominoval i novější DS3 WRC, kdežto současná C3 WRC na úspěchy teprve čeká.
A na koho nám v TOP5 nezbylo místo? Od roku 1998 nastoupil tým Seat, který homologoval model Cordoba WRC v žluté barvě, ale vydržel jen tři roky. Hned další rok nastoupila další značka od VW – Škoda s modelem Octavia WRC a později i s Fábií WRC. Na výhru to nikdy nestačilo a Škoda se z WRC oficiálně stáhla po sezóně 2005. V roce 2000 začal čtyřletý první pokus automobilky Hyundai s modelem Accent WRC, který ale za moc nestál. Mnohem lepší je jejich současné působení s modely i20 N WRC. Mitsubishi homologovalo první speciál WRC až v roce 2001, šlo tehdy o Lancer EVO VII. Později soutěžil speciál Lancer WRC04 a WRC05, na úspěchy z devadesátých let ale automobilka už nedokázala navázat. Pak přišel na kategorii útlum, výjimkou bylo jen Suzuki SX4 WRC, které se objevilo v roce 2007, ale vydrželo jen do konce následující sezóny. Restartem byly až nové předpisy pro menší auta s motorem 1.6, které vešly v platnost v roce 2011. Tehdy se k Citroënu a Fordu připojil speciál Mini Countryman JCW WRC od firmy Prodrive. Zabila jej však nepodpora ze strany automobilky BMW. Mnohem lépe svůj vstup zvládl Volkswagen, který se speciálem Polo R WRC naprosto dominoval. Po jeho odchodu je nyní WRC mnohem vyrovnanější a nás jeho sledování baví tak, jako na konci devadesátých let.