Článek
Když jsem se narodil, měl Jaguar ve výrobě krásné luxusní sedany a úchvatný supersport, jenže tehdy jsem byl snad až příliš mladý, aby mne tato skutečnost odvrátila od posedlosti Ferrari F40. Dnes musím říct, že na jeho výrobky koukám mírně neobjektivně, protože patří k mým oblíbeným, v relaci dostupných ojetin se však momentálně nachází jen to, čemu všichni říkají převlečené Mondeo, které jste si mohli koupit klidně i v naftě, tedy X-Type. Pohled do historie téhle britské značky nám ale připomene, že některé její výrobky opravdu stály za to.
Jaguar SS100
Jako první bych vypíchl model SS100 – dvoumístný sportovní automobil z roku 1936. Číslo v názvu odkazovalo na fakt, že auto dosahovalo rychlosti 100 mil za hodinu. Po našem tedy 160 km/h. Dnes jde o jeden z nejkrásnějších a také nejvzácnějších automobilů této značky. A založil tradici jejích úžasných výrobků.
Jaguar XK120
Posuneme se do poválečných let, kdy Jaguar představil další sportovní roadster XK120 a definitivně se zapsal na mapu sportovních značek. Řadový šestiválec DOHC udělal z tohohle auta nejrychlejší sériově vyráběný automobil na světě. A také závodil, proslavil se hlavně kousek s RZ NUB120. Ten pilotoval Ian Appleyard a navigovala jej jeho žena Patricia Lyons, dcera zakladatele automobilky, na Alpine rally 1950. Náročnou zatáčkovitou trať přes mnoho zemí vyhrál. A v závodním duchu zůstaneme s vozem C-Type, jinak též XK120C, který můžeme k typu XK120 přiřadit. Ten se vyráběl v letech 1951 až 1953 a na tratích tehdejších závodů doslova dominoval. Podle originálního názvu jste už jistě pochopili, že pod elegantní sportovní karoserií se nachází technika XK120.
Jaguar Mk.II
Jaguar, to jsou hlavně luxusní sportovně zaměřené sedany, takže i v tomhle výběru musí alespoň jeden být. A tím bude slavný Mark II, který se vyráběl mezi roky 1959 až 1967. A kromě běžných silnic exceloval i na závodních tratích mezi cestovními auty. A právě díky těm si získal skvělé jméno. Popularita u zákazníků tak byla zaručená a auto si oblíbila spousta celebrit. A nejen těch, díky skvělým brzdám a silnému motoru bylo populární i při krádežích. Svým způsobem to je cool, nemyslíte?
Jaguar E-Type
Ikonické éčko se vyrábělo od roku 1961 až do roku 1975. A když se tohle kupé poprvé představilo světu, prohlásil Enzo Ferrari, že jde o nejkrásnější auto na světě. Navíc mělo kotoučové brzdy, přesné řízení, nezávislé zavěšení všech kol a zvládalo jet až 240 km/h. Zrychlení na stovku mu zabralo jen 7 sekund. Na to konkurence jen těžko hledala odpověď.
Jaguar XJ220
Dvoumístný supersport vyráběný mezi roky 1992 a 1994 byl ve své době nejrychlejším silničním autem na světě (341,7 km/h). Vznikl ve spolupráci s firmou TWR – Tom Walkinshaw Racing. Ano, Tom Walkinshaw byl známým závodníkem se starším typem XJS a dobře věděl, co dělá. Proto má auto uprostřed vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru se dvěma turbodmychadly, který produkuje 540 koní. Kéž by Jaguar znovu postavil něco takového.