Hlavní obsah

Parkovací asistent vyzrál a má co nabídnout. Jak funguje?

Foto: Audi

Pro někoho činnost naprosto automatická a snadná, pro druhého činnost, která zvedá tepovou frekvenci. Nervozita roste a najdou se i tací, kteří se dané disciplíně vyhýbají jako čert kříži. Co mám na mysli? Jednoznačně parkování.

Článek

Čas od času to za volantem pociťujeme každý. Zatímco obchodní centra nebo různé parkovací domy tu stojí už několik desítek let, auta za několik posledních let vyrostla. Parkování tedy nemusí být tak pohodlné, jako tomu bývávalo kdysi. O čemž svědčí i fakt, že do různých garáží, které se stavěly za minulého režimu, dnes kdejaké SUV prostě nezaparkujete. Podobná je i zkušenost kohokoliv, kdo si postavil garáž určenou pro dvě auta a dnes po letech v ní parkuje pouze jedno. Což o to, dvě auta se tam vejdou, ale vystupování rozhodně není komfortní a u určitých postav je dokonce nemožné.

Nejenom rozměry automobilů, ale také technologie v nich využívané jdou neustále dopředu. Co ještě před nemnoha lety bylo z kategorie sci-fi, to je dnes běžná součást nových vozidel. Jednou z takových věcí je i samočinný parkovací asistent. Systém, který vás sice parkovat nenaučí, ale může zaparkovat za vás. Jak vlastně funguje?

Parkovací asistent dnes zvládá parkovat podélně i kolmo. Není však všemocný. Stále jde o asistenta, takže není dobré zavřít oči a auto nechat parkovat. Systém využívá parkovací senzory kolem celého auta k tomu, aby byl schopen vůz zaparkovat do mezery, kterou okolo něj naměří. V praxi to funguje tak, že jedete po ulici, zapnete asistenta (u koncernových aut jedním stisknutím dáte autu signál, že chcete parkovat podélně a druhým stisknutím, že kolmo) a dáte blinkr na tu stranu, kam chcete parkovat.

Popojíždíte a asistent si měří vzdálenosti mezi zaparkovanými auty. Jakmile systém pozná dostatečně velkou mezeru, dá vám zvukový signál a na displeji před volantem se objeví instrukce o tom, že máte zařadit zpátečku a začít manévr. V tu chvíli si vůz přebírá kontrolu nad volantem. U koncernových aut pořád podle instrukcí velíte pohybu auta dopředu a dozadu, u některých jiných značek se ovšem asistent postará o všechno zcela sám (pochopitelně v případě automatické převodovky) a vy jen sedíte, kontrolujete zrcátka a je-li na vás asistent příliš rychlý, můžete ho brzdou přibrzdit. V tuto chvíli nabývají mimořádné důležitosti parkovací senzory, které jsou umístěny na boční straně nárazníků. Ty propočítávají vzdálenost od okolních aut. Může se pochopitelně stát, že s autem nelze do krátké mezery nacouvat na první pokus. Některá auta si nadjedou sama, ale třeba koncernová auta vám jen ukáží, že máte zařadit jedničku a pomalu se pohybovat vpřed, zatímco sama točí volantem.

Foto: Audi

I nejmodernější jízdní asistenty vyžadují pozorného řidiče

Dobrou zprávou je, že některé modely umí nejenom zaparkovat, ale také vyparkovat. Opět stačí aktivovat asistenta, říci mu, co po něm budete chtít, a počítač pak přebere řízení, případně ovládání celého auta. Jakmile je potom auto v bodě, kdy se stačí rozjet rovně a v cestě už není žádná překážka, předává asistent řízení řidiči.

Co se děje v útrobách auta ve chvíli, kdy parkovací asistent pracuje? Jak jsem již psal, základem jsou senzory měřící vzdálenost auta od překážky. Ty fungují na bázi vysokofrekvenčních zvukových vln. Senzory vysílají vlny, které se od blízkých předmětů odrážejí a na základě toho procesor vše propočítá, vyhodnotí a dá vám signál, že se blíží překážka. U většiny aut se jedná o klasické zrychlující pípání, přecházející do jednolitého tónu. Ten oznamuje, že už jste přímo u překážky.

Díky spolupráci senzorů a výkonného procesoru auto dostane informace o tom, jak moc má natočit volant, aby nenarazilo do žádné překážky či jiného auta. Procesor pochopitelně pracuje s naučenými údaji, jako je třeba délka rozvoru a převisů, poloměr zatáčení aj. Jak vidíte, opět jde o kombinaci různých technologií, které dnes v autech máme. Už dávno je pryč doba, kdy šlo o nepoužitelný systém, spoléhající na virtuální interpretaci obrazu z kamery. Auta si dnes dokážou spočítat, kam zaparkovat a kam ne.

Nevýhodou je, že jde stále o poměrně pomalou záležitost. Ve chvíli, kdy za vámi stojí několik aut a vy nejste zrovna sebevědomé povahy, tak na vás může přijít nervozita. Nedokážete-li zaparkovat sami, tak se na asistenta musíte spolehnout. Nebo raději zaparkovat někde jinde. Parkování bude jistě ještě velké téma. Takové BMW X5 má systém, který dokáže více než 50 metrů odcouvat ve stejné trajektorii, v jaké jste na dané místo zajeli. Prostor pro systémy, které nám parkování usnadní, zde rozhodně je. A s příchodem více autonomních aut bude na trhu i více kvalitních asistentů.

Používáte parkovací asistent?
ANO
23,5 %
NE
76,5 %
Celkem hlasovalo 848 čtenářů.
Načítám