Hlavní obsah

Pár základních rad, jak vycházet s kamiony na silnici

Foto: Ford Transport Operations

Také někdy nadáváte na kamiony? Zkusme se příště vžít do situace jejich řidičů – na silnici jste hlavně proto, aby bylo možné i v neděli nakoupit vše, na co si vzpomeneme. A jízda s takovým monstrem tu a tam vyžaduje manévr, aby se stroj na silnici vůbec vešel. Ale nebojte. Život s kamiony na silnicích bude ode dneška mnohem snazší, stačí si jen vzpomenout na následující pravidla.

Článek

Řidiči osobáků nemohou často kamiony vystát. Jenže je potřeba si uvědomit, že bez silniční nákladní dopravy se ekonomika (a náš konzumní život) neobejde. A vážně, jen tak snadno na železnici kamionová doprava přesunout nejde, zejména když většina průmyslu funguje na logistickém principu „just-in-time“.

Další a další regulace omezující kamionům jízdu pak jen způsobí, že ve volném časovém okně se dopravci budou pokoušet dostat na silnice ještě více nákladních aut. Takže místo nadávání na to, že se slovenský a polský kamion předjíždí moc dlouho, se radši zkusme zamyslet nad tím, proč někdy kamioňáci dělají podivné a pro řidiče osobáků nepochopitelné manévry.

Hlavně ale mějme na paměti, že kamioňáci si nejezdí do kolony na D1 nebo pražském okruhu stoupnout pro zábavu. Raději místo nadávání apelujme na své volené zástupce, ať už se začne stavět severní část obchvatu Prahy a ať už je hotová servisní alternativa k D1 v podobě dálnice D35. A jestli nám náklaďáky vadí, přestaňme si kupovat zbytečnosti.

Kamion rychleji nepojede

Pro mnoho řidičů je nejtěžší smířit se s tím, že kamiony jezdí nejvýše osmdesátkou. To ale není nějaký naschvál. Je to nejvyšší rychlost nákladního vozidla dovolená zákonem, která je navíc neustále zaznamenávána na tachograf. Řidiči si tak nemohou dovolit překračovat rychlost, jak se jim zachce, a pak jen přibrzdit v některých měřených úsecích, jako to často dělají řidiči osobáků.

Foto: Shutterstock / ilmarinfoto

Klasický pohled - předjíždějící kamion jede sotva znatelně rychleji, takže předjíždění trvá nekonečně dlouho. Kamion ale víc než 80 km/h jet nemůže

Proto třeba při předjíždění na dálnici kamion rychleji nepojede, i když by zrovna v ten okamžik chvilkové zvýšení jeho rychlosti bylo spíše přínosem. To, že některé kamiony jedou o trochu rychleji než jiné, je způsobeno především odchylkou v přesnosti měření. I proto jim to předjíždění trvá o něco déle. Mějme proto trpělivost, protože i když by řidič nákladního auta chtěl (a technicky i mohl) jet rychleji, nesmí.

Kamion si potřebuje najet

Spousta nedorozumění a nebezpečných situací vzniká v ostřejších zatáčkách, na kruhových objezdech a v křižovatkách. Nákladní auta jsou široká až 2,55 metru, délka souprav se pohybuje v rozmezí od 16,5 do 25 metru podle typu. Hmotnost soupravy může v určitých případech překročit i 40 tun. Z toho vyplývá, že takové auto potřebuje opravdu hodně místa.

Foto: Shutterstock/Vitpho

Jak můžete vidět, dlouhá souprava potřebuje na kruhovém objezdu mnohem více místa než osobák nebo dodávka

Konkrétně na kruhových objezdech, vracečkách a menších křižovatkách si musí kamion najet, aby návěsem nesmetl značky, stromy, semafory nebo někoho na chodníku či v okolí. Mnoho řidičů ale nechápe, jak a kdy si musí řidič kamionu počínat, aby křižovatkou bezpečně projel.

Pro někoho tak může být překvapující, že kamion sice bliká doprava, ale začíná odbočovat doleva. To není proto, že by si řidič popletl blinkry, ale připravuje se právě na odbočení. Takže mu nechte prostor a hlavně se pod něho necpěte. Nepředjíždějte ho, neobjíždějte a nechte ho v klidu odbočit. Hlavně počítejte s tím, že uprostřed manévru může kamion zcela zastavit. Nejčastěji proto, že mu odbočení nevyjde kvůli ostatním řidičům, kteří se mu nacpou do manévrovacího prostoru.

Více místa na křižovatce

Tohle hodně souvisí s předchozím bodem. Když kamion odbočuje, potřebuje si najet. Takže když přijedete až k hranici křižovatky, nebude mít řidič nákladního auta často dost místa, aby vás mohl objet. Kamioňáci to nezřídka řeší tak, že i když jsou na hlavní, pustí vás z vedlejší, aby pak mohli projet a vymanévrovat návěs. V takové situaci ale pozor, abyste opravdu mohli jet, protože z druhé strany může jet auto, případně může někdo netrpělivý začít kamion předjíždět či objíždět.

Foto: Shutterstock/Vereshchagin Dmitry

I když mají moderní náklaďáky velká zrcátka kolem celé kabiny, ne vždy je v nich všechno vidět

Kamion na křižovatce, který se chystá odbočit, potřebuje mnohem více místa, než se na první pohled zdá. A to platí jak pro situace, kdy chce kamion odbočovat vlevo, tak i tehdy, když odbočuje vpravo. To si zase musí najet do protisměru, aby se v malém oblouku vytočil. Pokud za vámi nestojí auta, raději si hned couvněte, ať má náklaďák dost místa. Pomůžete jemu, ostatním a také sobě.

Pod kabinou pozor

Častou chybou řidičů je, že se nacpou kamionu pod kabinu. Ačkoli mají kamiony velká zrcátka, která jim umožňují výhled téměř kolem celého auta, jsou místa, kde vás řidič nákladního auta vidí velice špatně, případně vůbec. A to zejména pod kabinou. Platí to nejen pro řidiče osobáků, ale hlavně pro cyklisty a motorkáře.

Foto: Shutterstock/Roman Tiraspolsky

Tohle je poměrně běžný obrázek. Řidič osobáku se nacpal pod doprava odbočující náklaďák a ztratil se mu v mrtvém úhlu. Na tohle velký pozor

Pokud se tedy řidič osobního vozu rozhodne objet, nebo předjet kamion, manévr se musí provést rychle. Největší nebezpečí hrozí, když vůz zůstane trčet kamionu pod kabinou. Pak se může snadno stát, že šofér nákladního vozu auto (ale i motorku či cyklistu) přehlédne.

Nepředjíždějte, pokud před kamion nevidíte

Velikou chybou, která může skončit i tragicky, je předjíždění kamionu v případě, kdy přes něj nevidíte, respektive nemáte naprostou jistotu, že se před něj můžete bezpečně zařadit. Nákladní auto je široké, skoro o metr širší než běžný osobák. Na silnici ale nemůže jet vždy úplně u krajnice (hlavně kvůli riziku proboření krajnice nebo kvůli tomu, aby vysokým návěsem nesrážel větve ze stromů na silnici).

Řidiči se ale často pustí do předjíždějícího manévru v momentě, kdy vůbec nemají přehled o situaci před kamionem. Nevidí tak, že se chystají začít předjíždět náklaďák v momentě, kdy se blíží k zúženému úseku vozovky, kde jde chodec nebo jede cyklista a podobně.

Někdy jede kamion pomalu za jiným osobákem, o kterém nevíte. To je velmi nebezpečné, protože ten osobák se může zrovna chystat odbočovat vlevo, případně vám prostě předjetí nevyjde a nestihnete se zařadit. Řidič nákladního auta o vás ví a mnohdy vám dá blinkrem vpravo signál, že je před ním místo a můžete ho předjíždět.

Načítám