Článek
Přeloučská společnost SVOS, která vyrábí pancéřové vozy, si všimla našeho článku z Technického muzea Tatry v Kopřivnici. Mezi tamními exponáty totiž najdete i speciální model T 613 z jejich dílen. A tak nám mediální zástupce firmy poslal příběh předmětného vozu a přidal prosbu o pomoc s hledáním jeho řidičů.
Na samém počátku devadesátých let byla vozidla T 613 v různých variantách nesporně nejrozšířenějším služebním automobilem čelních představitelů státu. A i když docházelo k postupnému obměňování tohoto symbolu předrevoluční éry za modernější západní stroje, tatrovácká limuzína nadále představovala vrchol nabídky domácího průmyslu. Modely T 613 a následně T 700 používali prezidenti, členové vlád i ředitelé státních podniků.
Kromě základní verze T 613 se v průběhu let objevila i jiná provedení (kupé, long s prodlouženým rozvorem, dvoumístná speciální vozidla pro záchranáře a hasiče, sanitky a montážní vozy, policejní vozy, speciální přehlídkové landaulety apod.), která ale nedosáhla na větší rozšíření.
Vozidlo pro vyvolené
Ke speciálům se nepochybně řadí i prototyp pancéřovaného automobilu Tatra T 613 z produkce společnosti SVOS Přelouč. S ohledem na možnost přístupu k technologiím ze západu a organizaci ochrany státních činitelů začala i česká policie požadovat úpravy vozidel pro přepravu čelních představitelů státu. A protože ti nadále jezdili v T 613, došlo pochopitelně i na tento model.
„Když jsme v roce 1992 rozjížděli firmu, tak jsme plánovali, že vedle různých speciálních nástaveb bychom postupně přešli také k výrobě pancéřovaných automobilů,“ vzpomíná zakladatel a generální ředitel SVOS Přelouč Jaroslav Černý. Definitivní rozhodnutí padlo o čtyři roky později, a to na právě na hojně rozšířenou T 613.
Přestavba vozidla rozhodně nebyla snadná, protože stejně jako nyní i tehdy byl požadavek na provedení pancéřování takový, aby jen minimálně narušilo vnější linie auta. A s podobnými úpravami v Česku tehdy chyběly větší zkušenosti. Vůz byl určen speciálně pro tehdejšího prezidenta Václava Havla. Ten s ním ale údajně nejezdil.
Prototyp se značí jako Tatra 613 – 4OA – M1 – SP a jeho ochrana odpovídá balistické třídě odolnosti podle DIN 52 290. Předpis v době vzniku vozu vyžadoval schopnost odolat střelbě z dlouhých palných zbraní. Podle dostupných informací je balisticky chráněn celý prostor osádky. Podlaha také odolá protipěchotním minám i granátům. Není bez zajímavosti, že dveře jsou osazeny pancéřovaným lemem, který brání průniku projektilu spárou zavřených dveří.
Auto disponuje skly typu SF s vyhříváním čelního a zadního okna. Přeloučská tatra je dále vybavena dvoutónovou sirénou, telefonem, vysílačkou, dorozumívacím zařízením a hasicím přístrojem. Kola pak mají speciální obruče, které po průstřelu pneumatiky umožňují urazit ještě pět kilometrů.
Revoluční pionýr
Pancéřovaná Tatra T 613, byť v podobě prototypu, znamenala pro přeloučskou továrnu velký úspěch. „Přesvědčili jsme se, že máme na to vyrábět balisticky chráněná auta. Skladba reprezentativních limuzín se ale později měnila a o naši pancéřovanou Tatru T 613 tehdy už nebyl zájem,“ vzpomíná Jaroslav Černý. Mezi další milníky firmy se pak řadí první obrněná Škoda Octavia (2006) a Škoda Superb (2012).
Reminiscence však není zcela kompletní. Nepodařilo se zatím vystopovat jméno řidiče, respektive řidičů, kteří seděli za jejím volantem. Takže pokud jste měli možnost řídit tuto pancéřovanou Tatru T 613, napište nám na redakce@garaz.cz nebo přímo na SVOS.
Technické údaje | |
---|---|
Zdvihový objem motoru | 3 495 ccm (V8) |
Nejvyšší výkon | 147 kW (200 k) při 5 750 ot./min. |
Pohotovostní hmotnost | 2 360 kg |
Užitečné zatížení | 300 kg |
Pneumatiky | 205/70 R14 102R |
Rozvor náprav | 3 130 mm |
Nejvyšší povolená rychlost | 160 km/h |
Spotřeba na 100 km | při 90 km/h (10,6 l), 110 km/h (12,5 l) |
Spotřeba na 100 km | 18,2 l (město) |
Od představení speciální Tatry T 613 uběhla téměř tři desetiletí a přeloučská firma má dnes na kontě na pět tisíc obrněných kousků, a to především díky českému skvostu, který ukázal inženýrům z Přelouče, že jdou správným směrem. Předmětný vůz je dnes vystaven v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici, kde lze dohledat další informace.