Článek
A co teprve, když je řeč o vylepšené verzi Zonda R Evolution! Původní Zonda R vznikla, navzdory plánu vyrobit 15 kusů, v pouhých 10 exemplářích a oproti silničním Zondám měla hladké pneumatiky, extrémní aerodynamiku generující ohromný přítlak, závodní převodovku Xtrac, závodní 6,0l atmosférický V12 o výkonu 740 koní a zvuk, který překračuje limity na většině světových okruhů.
Z těch pouhých 10 kusů jen hrstka prošla „upgradem“ na verzi R Evolution – konkrétně to znamenalo výkon zvýšený na 800 koní, přídavné plošinky v předním nárazníku pro vyšší přítlak na předku a vzadu se pod ohromným křídlem objevilo ještě jedno menší, opět ve jménu přítlaku. R Evolution má rovněž lehčí hořčíková kola.
Proč u Pagani upřednostnili tuto 6,0l jednotku před 7,3l kolosem ze silniční Zondy? Důvod je prostý, onen šestilitr je mnohem lépe uzpůsoben na okruhové zacházení, částečně proto, že de facto jde o závodní motor – je odvozen od jednotky ze závodního Mercedesu CLK-GTR, sání motoru je potom odvozeno od světa Formule 1.
Je tedy nad slunce jasné, že auto pojede jako střela. 740 koní (respektive 800 ve verzi „Evo“) by bylo hodně u každého auta, ale anorektická Zonda R váží pouhopouhých 1 100 kilo, což v případě Zondy R Evolution znamená poměr výkonu a váhy 727 koní na tunu, což mu závidí i takový Bugatti Veyron.
Je pochopitelné, že poháněná jsou pouze zadní kola – skvělá sekvenční převodovka Xtrac řadí za pouhých 20 milisekund, což pomáhá zrychlení na stovku za 2,7 s. Maximální rychlost je potom v závislosti na nastavení aerodynamiky a zpřevodování až 370 km/h. A přitom je tohle auto stavěné především na ohromné přetížení v zatáčkách!
Pokud jste někdy snili o dokonalém autě na okruhy a věříte si, že tentokrát by ten vsazený tiket mohl být tím osudovým, už nemusíte dále hledat. Tato konkrétní Zonda R Evolution je právě na prodej u aukční síně RM Sotheby’s za 6,5 milionu dolarů, tedy za sympatických 140 milionů korun. Najeto má navíc jen 632 mil, tedy nějakých 1 011 kilometrů.