Hlavní obsah

Pagani Zonda Aether: Řidičská nirvána za 157 milionů

Foto: RM Sotheby's

Pagani Zonda Aether byla vyrobena v roce 2017 jako jedna z mnoha jednokusových edicí, vyrobených na zakázku pro nejváženější zákazníky automobilky Pagani

Dalo se s jistotou očekávat, že Pagani Zonda jednou bude naprostou klasikou, modlou, a jedním z nejcennějších veteránů. Ale že tak brzo? Vždyť to ještě ani veterán není! Díky tomu, že evropská nařízení údajně ve jménu ekologie zahájila hon na dvanáctiválcové motory, jsou teď tyto ikonické supersporty z italské Modeny neskutečně ceněné. Přitom to není tak dávno, co Zondy stály „jen“ v rozmezí 30 až 50 milionů korun…

Článek

Možná nám ani nedochází, jak je Pagani Zonda vlastně ikonický vůz a jak důležitý je pro historii automobilového průmyslu. Své o tom vypovídá i fakt, že se původně představila v roce 1999, a nadobro se přestala vyrábět až letos.

Foto: RM Sotheby's

Tohle je jeden z důvodů, proč je po Zondách taková sháňka – 7,3l V12 bez turba už se totiž oficiálně nevyrábí

Začněme tím, že je to prostě Zonda. Něco jako kdysi bývalo Lamborghini Countach nebo Ferrari F40 . Prostě je to „auto z plakátu“ pro 21. století. A přesto, že je moderní, pořád jde o jedno z posledních analogových aut – atmosférický motor, manuální převodovka, a jen to nejnutnější množství elektroniky, žádné zbytečnosti navíc. A přesně tím je výjimečná. Je trochu jako veterán z budoucnosti.

To, na co se díváte, je jedna ze zakázkových edic, konkrétně Zonda Aether. Úchvatný dvanáctiválcový motor bez přeplňování o objemu 7,3 litru je tu naladěn na 750 koní při osmi tisících otáčkách. Přitom dělá takový randál, že by vám tekla krev z uší. Zároveň by šlo o ten nejkrásnější krvavý zážitek vašeho života, protože ten randál se projevuje tónem, jakému se nevyrovná absolutně nic na světě.

Před nedávnem jsme si v souvislosti s aukcí v Rijádu říkali, že existují jakási zaklínadla, na která sběratelé velmi dobře slyší – asi jako Pavlovovi psi. Jsou jimi především „dvanáctiválec“, „atmosférické plnění“, „manuální převodovka“ a „chlazení vzduchem“. Jak jste si jistě stačili všimnout, Pagani Zonda disponuje třemi z těchto zaklínadel, což by dvanáctiletí popsali zkráceně jako „hustý kombo“. Tato tři „zaklínadla“ slibují naprostou řidičskou nirvánu a bezprostřední propojení se strojem – vlastnosti, které jsou dnes čím dál vzácnější. A které mají velmi pozitivní vliv na hodnotu vozu.

Obrovská škoda, že podobná auta zpravidla leží ladem v garáži a světlo světa spatří jen při speciálních příležitostech. Tato Zonda Aether je něco mezi – pravda, nájezd 1 400 km na dva roky staré auto není nikterak velký, ale aspoň nás těší, že nenajezdila jen takzvané „převozní kilometry“, jak aukční síně s oblibou uvádějí u vozů, které žijí svůj život jako garážové královny.

Foto: RM Sotheby's

Manuální převodovka? V autě s vřískajícím dvanáctiválcem? Nebe na zemi!

V neposlední řadě jde potom o Pagani. O vůz, jehož výroba je motivována čistou vášní a zápalem pro výrobu aut, která jsou odsouzena k tomu, aby se stala mistrovskými díly. To znamená moře karbonu, lány té nejlepší kůže, broušený, případně leštěný hliník, spousta spojlerů, sacích otvorů a tak dále. Prostě zhruba něco ve stylu toho, co jsme si jako osmiletí čmárali do sešitu matematiky.

Jedna zajímavost na závěr. Aukce v Abú Dhabí, kde se tato speciální edice speciálního vozu jménem Zonda dražila, se zúčastnil také další neméně zajímavý vůz – Ferrari F2002. Ano, to je ten monopost, se kterým Michael Schumacher získal svůj pátý mistrovský titul. Japonský sběratel za tento téměř neporazitelný monopost s 3,0l V10 a výkonem hodně přes 900 koní zaplatil pouze mrzkých 6,6 milionu dolarů, tedy o celých 200 tisíc dolarů méně (!) než za Zondu Aether.

Ano, tento italský sporťák má dnes větší hodnotu, než jedna z nejlepších formulí všech dob, se kterou navíc jezdil jeden z nejlepších jezdců všech dob. Neuvěřitelné: 6,8 milionu dolarů, tedy při momentálním kurzu 157 milionů českých peněz.

Načítám