Článek
Na nových štítcích se změní struktura uvádění tříd valivého odporu a účinnosti brzdění na mokré vozovce, zatímco hlučnost se bude uvádět jako množství decibelů a současně na škále písmeny A, B nebo C. Zákazníci navíc získají po načtení QR kódu ze štítku přístup k doplňujícím informacím o konkrétní pneumatice v online databázi EPREL (European Product Registry for Energy Labelling = Evropská databáze výrobků s energetickým označením).
Na štítku pneumatiky se mohou od 1. května 2021 objevit také dva nové piktogramy. První z nich informuje o záběru pneumatiky na sněhovém povrchu (3PMSF), přičemž v některých zemích EU je již toto označení u zimních pneumatik povinné. Druhý piktogram je určen především pro skandinávské země a definuje záběr pneumatik na ledovém povrchu. Toto označení by měly mít především pneumatiky s měkkou směsí, které se ale u nás ve střední Evropě nepoužívají.
Další změna se týká dodávek (kategorie C1 a C2): „U obutí pro osobní a dodávková vozidla již nebude třída D nevyužita, jako tomu bylo dosud, ale přesunou se do ní pneumatiky, které patřily do třídy E. Pneumatiky s vlastnostmi na úrovni tříd F a G se v aktuálním štítkování nově posunou do třídy E. Současně platí, že se omezí maximální povolené hodnoty valivého odporu a brzdné dráhy na mokrém povrchu,“ popisuje změny ředitelka marketingu společnosti Continental Barum Magda Nagy.
Na novém štítku se také sníží počet hodnot na abecední a barevně označené škále ze sedmi na pět. Třídy A až C zůstávají beze změny. Pneumatiky C1 určené pro osobní auta, resp. C2 určené pro dodávky, které byly dosud v třídě E podle valivého odporu a přilnavosti za mokra, budou nyní zařazeny do třídy D, která se v praxi dosud nepoužívala. Pneumatiky, dosud patřící do tříd F a G, se pak nově zařadí do třídy E. Tím by se měl štítek stát pro spotřebitele přehlednějším a srozumitelnějším.
A proč to všechno? Podle zástupců EU by nový štítek měl pomoci spotřebiteli vybrat si snáz obutí s vyšší úsporou paliva a zároveň mu poskytnout informace o brzdných vzdálenostech. Volba pneumatik s nižším valivým odporem totiž může vést k úsporám paliva a také k nižším emisím. Informace o hluku při jízdě zase mají dopomoci snižovat hladiny hluku způsobované silničním provozem. A jak moc dobře všichni víme, o to všechno Evropské unii jde. A my budeme sledovat, jak (a jestli vůbec) se jí to daří.