Hlavní obsah

Oživování automobilových legend pomocí elektřiny

Foto: Škoda Auto

Představte si, že byste mohli zase řídit Škodu Felicii, jako měl váš táta. Vadilo by vám, kdyby byla na baterky?

Automobiloví designéři bijí na poplach, že všechna elektrická auta budou vypadat stejně. Podle nás ale elektromobilita otevře dveře elektrickým reinkarnacím klasických aut, která by jinak byla nedosažitelná. Takže kterou čtyřkolovou legendu byste chtěli oživit?

Článek

Budou všechna auta v budoucnosti vypadat stejně? Už to k tomu nějakou dobu spěje, ale teď se automobiloví designéři bojí ještě víc, protože elektromobilita jasně určuje pravidla: skateboardová platforma s bateriemi v podlaze, jeden nebo dva elektromotory, kola až v rozích a tvary karoserie diktované aerodynamikou. Ideální tvar je tedy SUV (baterie v podlaze = vyšší posez) vypadající jako ocucaný bonbon.

Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.4 má z pohledu elektromobility ideální tvar. Všechna další auta budou vypadat prakticky stejně…

Důležitější než celkový tvar se stanou exteriérové detaily v podobě LED osvětlení, zákazníkům začne ještě víc záležet na zpracování interiéru (kromě prostoru a ergonomie především materiály a chytré nápady) a na úrovni digitalizace – na počtu, velikosti a rozmístění displejů, na propracovanosti infotainmentu a napojených online služeb.

Foto: Jiří Čermák

Honda e potvrzuje, že se většina designérských snah v budoucnu upře spíš do interiéru

Zní vám to strašně? Nemusí, protože elektromobilita nepřinese jen nemožná omezení, ale také neomezené možnosti!

Vývoj elektrické platformy totiž není tak složitá věc jako vývoj nového auta a spalovacího motoru – vrhnou se do něj i automobiloví dodavatelé a na trhu bude celá řada řešení, která si budou moci pořídit nejen velcí hráči, ale také malé automobilky, které by si vývoj celého auta nikdy nemohly dovolit. A to může přinést velkou rozmanitost.

EV platforma je totiž ještě univerzálnější než u konvenčního auta, můžete si poměrně snadno přizpůsobit nejen koncepci pohonu (jeden nebo dva elektromotory, pohon předních, zadních nebo všech čtyř kol?), kapacitu baterií a dojezd (lehčí sprinter, nebo velký maratonec?), ale také rozměry. K tomu konfigurovatelné digitální budíky a infotainment ovládající kompletní funkce auta. A na těchto základech můžete postavit prakticky COKOLIV!

Foto: Williams

Univerzální EV platforma bude modulární a škálovatelná. Můžete na ní postavit prakticky cokoliv

Můžete vytvářet futuristické bubliny, sci-fi silniční rakety nebo luxusní pojízdné obýváky. Můžete ale také oživovat zašlé automobilové legendy. Co třeba luxusní legendu Mercedes 600 Pullman, abyste si mohli připadat jako diktátor rozvojové země? Nebo raději skvostnou Pagodu W113 pro jízdu s větrem ve vlasech? Co takhle Rolls-Royce Phantom 3, Citroën DS nebo Aston Martin DB5? Nebo raději něco novějšího – Lamborghini Countach, Renault Clio Williams, Lancia Delta Integrale, BMW M3 E30?

Foto: Auto Leitner

Co takhle mít obrovský luxusní koráb klasických tvarů, akorát na baterky?

Možností bude vážně nespočet. Jasně, nová elektrická verze nebude jezdit jako starý originál… bude jezdit daleko lépe! Bude mít spoustu výkonu, bude se snadno řídit, bude naprosto spolehlivá, bude mít všechny nové vymoženosti a bude naprosto tichá. Ačkoliv určitě nebude problém nahrát zvuk jeho původní předlohy a za jízdy ho pouštět z reproduktorů na dokreslení atmosféry. To by šlo, ne?

Foto: Aston Martin

Postavit auto klasických tvarů na nové EV platformě je mnohem akceptovatelnější než přestavět drahocennou klasiku na elektrický pohon

Samozřejmě nejde o replikaci klasických aut, protože to ani s moderními prostředky prostě zreplikovat nejde. Neužijete si vytáčení motoru, nevychutnáte si práci s manuálním řazením, neucítíte vůni benzinu v kabině. Ale většina majitelů stejně touží jen po klasickém designu, takže proč ne?

Jde jen o ten dojem… o pohled na tu krásu, která vám říká pane, o ten pocit, že řídíte něco výjimečnějšího, o splnění snu v podobě auta, po kterém jste vždycky toužili a které by jinak bylo naprosto nedosažitelné. Já osobně toužím po elektrické verzi Citroënu DS… co vy?

Načítám