Článek
Když automobilka Fiat v roce 1972 na autosalonu v Turíně odhalovala zcela nový model 126, miniaturní městské vozítko nahrazující zastaralou pětistovku, nejspíš ani sama netušila, jakou díru do světa s ním udělá. Především v Polsku, kde se licenčně vyráběl, ale i v zemích východního bloku, kam se dodával, se tahle kapesní lidovka stala skutečnou legendou.
Pro miniaturní rozměry se mu lidově říkalo Maluch (později toto jméno automobilka převzala do názvu modelu) a v továrně Tychy se pro velký úspěch vyráběl od roku 1972 až do přelomu tisíciletí (s tamní produkcí přes 3,3 milionu Maluchů vzniklo celkem přes 4,6 milionu kusů modelu 126 ve všech jeho variantách), tedy o dvě dekády déle než v Itálii, kde již dávno přešli na modernější konstrukci v podobě Cinquecenta.
Nyní se designéři italského studia MA-DE pokusili legendu 126 vzkřísit v moderním pojetí. Design karoserie perfektně kopírují originál, který tak dokazuje svou nadčasovost, za niž vděčí návrhu Sergia Sartorelliho. Dobře, Maluch byl mnoha lidem především pro smích, ale spíš pro svůj miniaturní interiér a dýchavičnou dynamiku. Když se ale pečlivě zadíváte na jeho svůdně hranaté tvary, musíte uznat, že zestárl se ctí. A s lépe proporcionální zádí, LED světly, skrytými B-sloupky a na kolech větších než původní lentilky vypadá i jeho moderní interpretace velmi vkusně.
Moderní 126 se nezdá o mnoho větší než tři metry dlouhý a 1,4 metru široký originál, ale přesto by v něm mohlo být výrazně víc místa, zvlášť při využití kompaktního elektrického pohonu. S elektromotorem v zadní části auta a bateriemi pod podlahou by v kabině vznikl dostatečný prostor pro posádku a vpředu dost místa pro zavazadla. A rázem by tu byl stylový a chytře navržený konkurent pro Hondu E nebo MINI Cooper SE – dává to perfektní smysl!
Tedy dávalo by to smysl, kdyby Fiat už roky neměl v rukávu větší eso v podobě ještě stylovějšího modelu 500, který se stále těší velké oblibě, i když se vyrábí již od roku 2007. Letos dokonce přišel s další evolucí, která ho udržuje aktuální – přinesla totiž úsporné mild-hybridní řešení pro benzinovou verzi a vylepšený elektrický pohon pro 500e. Kdepak, pětistovka se svého královského trůnu ve prospěch Malucha určitě nevzdá, na jeho oživení tak můžeme zapomenout. V Polsku kvůli tomu možná vyhlásí státní smutek.