Článek
Ovládání dotykem
Jednoznačným trendem je dnes ovládání pomocí dotyku, které také nejčastěji najdeme u levnějších a neprémiových značek. Neovládáme tak jen svá chytrá zařízení v kapse. Dotykové displeje dnes mají i počítače, spoustu z nás používá taky tablet, a tak se ovládání dotykem dostává i do automobilů. Jde o zjevný trend, který je zřejmý například na modelech, jako jsou Range Rover Velar, Jaguar I-PACE či Audi A8. Všechny spojuje fakt, že mají hned dvojici dotykových displejů.
Ovládání dotykem má velké odpůrce. Jakákoliv změna, kterou chcete provést, vás v dané souvislosti stojí značnou pozornost, což není ideální předpoklad pro maximální soustředění za volantem. Na druhou stranu je takové ovládání jednoduché. Displej dokáže zobrazit cokoli, co si automobilky nechají naprogramovat, a nemusí tak řešit ani výrobu tlačítek. Pro tuto chvíli pomiňme okolnost, že displej máte od neustálého ovládání zapatlaný – máte-li dotykový displej na vašem notebooku, vypadá nejspíš podobně. Nevýhodou je však fakt, že na rozdíl od hardwarových tlačítek, která jsou vždy na svém místě a dají se nahmatat, na dotykové ovládání se musíte daleko více soustředit a odvádět pozornost od provozu na nepoměrně delší dobu.
Doba, kdy byla kolem displeje hromada tlačítek (napadá mě např. minulá generace Opelu Insignia), už je pryč. Jsou automobilky (například Tesla), které žádné hardwarové tlačítko už ani nemají. Ostatně nejinak je tomu u Audi. Takové Volvo má pod svým infotainmentem alespoň pár tlačítek pro změnu skladby či vyhřívání oken.
Jde to i bez upatlaného displeje
Druhým používaným ovládáním je „trackpad“ umístěný na středovém tunelu. Takové ovládání používá například BMW či Mercedes, ačkoliv i u těchto automobilek se to mění. BMW iDrive, jak se jmenuje systém od mnichovské automobilky, donedávna nebyl dotykový. Ovládal se právě pomocí „trackapadu“, tedy otočného kolečka, které se dalo vyklopit na jakoukoliv stranu i zmáčknout. Zmáčknutím jste nabídku potvrdili. Kolem dotyčného „kolečka“ pak byla rychlá nabídka pro vstup do navigace, rádia, médií či nastavení.
Dnes však BMW už nabízí displeje, které můžete ovládat i dotykem. Jde tedy o kombinaci a je jen na vás, co budete používat. Na horní straně trackpadu je často ještě dotyková plocha (touchpad), kam se dají „psát“ písmena, např. když zadáváte do navigace cíl vaší cesty. Zmiňované řešení používala například i značka Audi ještě u modelů minulé generace.
Trackpady na volantu
Zajímavě na to jde Mercedes. Dotykové displeje odmítá a soustředí se na ovládaní pomocí trackpadu na středovém tunelu. Jde o velmi podobné řešení, jako má BMW. Trackpad tedy slouží pro obsluhu infotainmentu a kolem něho se nachází ještě touchpad i tlačítka pro rychlý vstup do různých nabídek.
To by nebylo nic zajímavého. Avšak modernizovaná třída S jako první dostala dva touchpady na multifunkční volant. Dnes je již nalezneme i ve třídě A, E či CLS. Mercedes do všech nových modelů po vzoru třídy E dává dva 12,3palcové displeje, které na sebe prakticky navazují. Ten před volantem se dá různě uzpůsobit a ten více vpravo zobrazuje funkce infotainmentu. Ve chvíli, kdy držíte volant tak, jak se má správně držet, jste schopni oba displeje ovládat právě pomocí dvou touchpadů. Ten levý ovládá displej více vlevo, ten pravý pak displej vpravo. Tohle řešení se mi líbí, trackpady reagují dobře. Pozornost řidiče to odvádí do jisté míry stále, výhodou je však fakt, že na displej se pouze díváte, ale obě ruce zůstávají na volantu.
Když tlačítka dávají větší smysl
Poněkud jinak na to jde například Lexus. V takovém Lexusu LS 500, LC 500, ale i RX 450 h najdete na středovém tunelu trackpad. Trackpadem však můžete pohybovat daleko více než u konkurence. Přirovnal bych to ke kancelářské myši. Myšlenka to rozhodně není špatná až na to, že ukazatel, kterým pomocí trackpadu na displeji pohybujete, je nesmírně citlivý. Zapnout si pak například masážní sedadla, jejichž ovládání je v různých podsložkách, je za jízdy prakticky nemožné. Právě zde by pár tlačítek pro základní funkce dávalo mnohem větší smysl.
Lexus si je dobře vědom skutečnosti, že právě po stránce infotainmentu za konkurencí zaostává. Což o to, jejich systém umí zajímavé kousky, jenže styl ovládání je minimálně pro evropské zákazníky opravdovou zkouškou trpělivosti. Naštěstí v nových modelech už má dorazit zcela přepracovaný systém, a to včetně ovládání.
Čáry máry aneb ovládání gesty
Že vám to přijde divné, abyste infotainment ovládali pomocí gest? Ale kdepak. Asi nejdále je v této oblasti ovládání automobilka BMW. Senzory, které jsou umístěny na středovém zpětném zrcátku, snímají prostor před displejem infotainmentu. Stačí mít loket opřený o loketní opěrku a kouzlit. Pomocí různých gest si můžete snížit či zvýšit hlasitost, vypnout displej infotainmentu nebo přijmout či odmítnout hovor. Jedná se o poměrně zajímavý druh ovládání, ale s velkou pravděpodobností se neuchytí, neboť reakce na gesta nejsou stoprocentně intuitivní.
Naopak technologie, s níž se bezpochyby budete potkávat stále víc, je hlasové ovládání. Už dávno neplatí, že auto neumí mluvit česky, popřípadě, že mu musíte dávat jen „tupé“ příkazy. Takový Mercedes třídy A už reaguje i na příkaz „Hej Mercedes, jaké bude zítra počasí v Ostravě?“ Hlasovému ovládání se však budeme věnovat v samostatném článku.