Článek
Sedmnáct tisíc. Sedmnáct tisíc za model auta – to by bylo hodně i v korunách, co si budeme povídat. Natož v dolarech. Jenže společnost Amalgam Collection Ltd. má tradici už od roku 1985 a vývoj jejich nejpropracovanější výtvorů mnohdy zabere celé tisícovky hodin, jak ostatně sami píší na svých webových stránkách. Nejčastější rozměry jsou potom 1:8 a 1:18.
Amalgam Collection nabízí víc než jen předražené modely autíček. Jejich prostřednictvím může ve vašem obýváku ožít historie – může jít třeba o slavný speciál z Le Mans, legendární Ferrari F40, dodnes krásný Jaguar E-Type nebo třeba o jeden z posledních rudých monopostů Michaela Schumachera.
Ale co je na tom to nejlepší – u legend závodní historie si lze zvolit na svém modelu patinu, která je k nerozeznání od té skutečné. Člověk se tak může alespoň na chvíli přenést v čase a nostalgicky zavzpomínat na slavná léta motorsportu.
A přesně to je případ tohoto Mercedesu. Padesátá léta byla poměrně plodným obdobím pro závodní tým automobilky Mercedes-Benz – důkazem budiž právě tato W196 Monoposto, která replikuje dominantní vůz z roku 1955. Ten na Velké ceně Velké Británie tehdy zvítězil v pořadí 1-2-3-4. A málokterého znalce překvapí, že vůz, který dojel právě na prvním místě, krotil legendární jezdec, Sir Stirling Moss. Shodou okolností šlo tehdy na britské Grand Prix o jeho první vítězství ve Formuli 1.
Právě tuto událost firma Amalgam Collection oslavuje zmenšenou replikou slavné „vé sto devadesát šestky“ – pozorný čtenář si jistě všiml, že i v tomto případě si dali tu práci a aplikovali na model umělou patinu pro lepší navození nostalgické atmosféry.
Stejně jako ostatní výtvory je i tento Mercedes vyroben ručně v dílně v anglickém Bristolu, a to ve spolupráci se samotnou automobilkou Mercedes-Benz. Spolupráci je věnována taková pozornost, že automobilka poskytla dokonce označení konkrétního laku karoserie, dobové fotografie a konstruktérské výkresy, což napomáhá vytvořit opravdu věrnou kopii skutečného vozu, který jinak má téměř nevyčíslitelnou hodnotu.
Jakmile je model dokončen, ještě není vyhráno – zmenšená replika putuje přímo do továrny ve Stuttgartu, kde je podrobena zkoumání znalců a hodnotí se jak kvalita provedení, tak i detaily jako umístění dílů a součástek.
Těchto drahých dekorací autíčkářského obýváku se vyrobí jen pět kusů, každý s cenou 17 165 dolarů, tedy 370 tisíc korun – za to už člověk koupí opravdu slušné auto. Ceny skutečných W196 se potom pohybují řádově okolo 600 milionů korun a výš.
Velké Mercedesy W196 poháněly řadové osmiválce o výkonu 260 koní. Jejich motory používaly tehdy naprosto revoluční přímé vstřikování paliva ze stíhaček Messerschmitt Bf 109E, což jim dávalo velkou výhodu oproti karburátorové konkurenci. K významným jezdcům patřili třeba Juan Manuel Fangio, Stirling Moss a Hans Hermann.