Hlavní obsah

Osminová replika Mercedesu W196 stojí jako normální auto

Foto: Amalgam Collection Ltd.

370 tisíc korun za model auta? Šílenost! Jenže v tomto případě jde o zmenšenou a velmi přesnou repliku legendy

Možná někomu z vás Ježíšek přinesl zajímavý model vysněného vozu. A ať už šlo závodní auto, veterána nebo obojí, dost možná jste o víkendu u ranní kávy obdivovali zpracování věrné kopie oheň plivající ikony, kterou právě držíte v dlaních a žasnete nad jejím designem a dobovými konstruktérskými finesami. Jenže ruku na srdce, byli jste natolik hodní, aby Ježíšek za váš model utratil 17 tisíc dolarů? Protože přesně tolik stojí tento model Mercedesu W196 Monoposto…

Článek

Sedmnáct tisíc. Sedmnáct tisíc za model auta – to by bylo hodně i v korunách, co si budeme povídat. Natož v dolarech. Jenže společnost Amalgam Collection Ltd. má tradici už od roku 1985 a vývoj jejich nejpropracovanější výtvorů mnohdy zabere celé tisícovky hodin, jak ostatně sami píší na svých webových stránkách. Nejčastější rozměry jsou potom 1:8 a 1:18.

Foto: Amalgam Collection Ltd.

Než zamíří k zákazníkovi, putuje model přímo do fabriky Mercedesu, aby znalci zkontrolovali, zda vše odpovídá originálu, který jel Velkou cenu Velké Británie v roce 1955

Amalgam Collection nabízí víc než jen předražené modely autíček. Jejich prostřednictvím může ve vašem obýváku ožít historie – může jít třeba o slavný speciál z Le Mans, legendární Ferrari F40, dodnes krásný Jaguar E-Type nebo třeba o jeden z posledních rudých monopostů Michaela Schumachera.

Ale co je na tom to nejlepší – u legend závodní historie si lze zvolit na svém modelu patinu, která je k nerozeznání od té skutečné. Člověk se tak může alespoň na chvíli přenést v čase a nostalgicky zavzpomínat na slavná léta motorsportu.

A přesně to je případ tohoto Mercedesu. Padesátá léta byla poměrně plodným obdobím pro závodní tým automobilky Mercedes-Benz – důkazem budiž právě tato W196 Monoposto, která replikuje dominantní vůz z roku 1955. Ten na Velké ceně Velké Británie tehdy zvítězil v pořadí 1-2-3-4. A málokterého znalce překvapí, že vůz, který dojel právě na prvním místě, krotil legendární jezdec, Sir Stirling Moss. Shodou okolností šlo tehdy na britské Grand Prix o jeho první vítězství ve Formuli 1.

Foto: Amalgam Collection Ltd.

Vše podléhá maximální možné preciznosti, což platí i pro řadový osmiválec, který typ W196 poháněl

Právě tuto událost firma Amalgam Collection oslavuje zmenšenou replikou slavné „vé sto devadesát šestky“ – pozorný čtenář si jistě všiml, že i v tomto případě si dali tu práci a aplikovali na model umělou patinu pro lepší navození nostalgické atmosféry.

Stejně jako ostatní výtvory je i tento Mercedes vyroben ručně v dílně v anglickém Bristolu, a to ve spolupráci se samotnou automobilkou Mercedes-Benz. Spolupráci je věnována taková pozornost, že automobilka poskytla dokonce označení konkrétního laku karoserie, dobové fotografie a konstruktérské výkresy, což napomáhá vytvořit opravdu věrnou kopii skutečného vozu, který jinak má téměř nevyčíslitelnou hodnotu.

Jakmile je model dokončen, ještě není vyhráno – zmenšená replika putuje přímo do továrny ve Stuttgartu, kde je podrobena zkoumání znalců a hodnotí se jak kvalita provedení, tak i detaily jako umístění dílů a součástek.

Těchto drahých dekorací autíčkářského obýváku se vyrobí jen pět kusů, každý s cenou 17 165 dolarů, tedy 370 tisíc korun – za to už člověk koupí opravdu slušné auto. Ceny skutečných W196 se potom pohybují řádově okolo 600 milionů korun a výš.

Velké Mercedesy W196 poháněly řadové osmiválce o výkonu 260 koní. Jejich motory používaly tehdy naprosto revoluční přímé vstřikování paliva ze stíhaček Messerschmitt Bf 109E, což jim dávalo velkou výhodu oproti karburátorové konkurenci. K významným jezdcům patřili třeba Juan Manuel Fangio, Stirling Moss a Hans Hermann.

Načítám