Hlavní obsah

V září začne oprava Barrandovského mostu, potrvá dlouhé roky

Foto: MICHAL SVÁČEK / MAFRA / Profimedia

Barrandovský most je klíčovou součástí pražské dopravy. Co se stane, když se sníží jeho propustnost?

Barrandovský most patří v Česku mezi ty nejvytíženější dopravní úseky. Podle statistik po něm každý den projede na 144 tisíc aut. Letos v září začne oprava, která potrvá více než čtyři roky. Bude jízda po Praze peklo, jak mnohá média prorokují, nebo to nakonec nebude taková pohroma?

Článek

Barrandovský most se stavěl mezi roky 1978 až 1988. Původně se jmenoval most Antonína Zápotockého, podle komunistického prezidenta. „Barranďák“, jak se nejvytíženějšímu mostu v Česku familiárně přezdívá, není dlouhý. Má čtyři pruhy v každém směru a na délku měří 352 metrů. 

Konstrukce mostu se nachází 15 metrů nad hladinou Vltavy. Strategicky je ale velice významný, protože propojuje východní část Prahy se dvěma hlavními tahy – na Příbram a na Beroun. Když se zastaví doprava na Barrandovském mostě, ať už z důvodu větší dopravní nehody nebo menší opravy, pražská doprava kolabuje.

Projektanti ve svém původním návrhu patrně nepočítali s tak velkým provozem, vždyť podle statistik Technické správy komunikací (TSK) po něm každý den projede na 144 tisíc automobilů, od roku 2010 již bez nákladních vozidel nad 12 tun, které sem již deset let nemohou vjíždět.

Foto: Jan Handrejch / Právo / Profimedia

Obrovská a komplexní dopravní stavba doplácí na mizernou údržbu v posledních letech a dekádách

Na každý pád most potřebuje velkou rekonstrukci, odborníci jeho stav hodnotí jako „špatný“ – stupeň 4 z celkových sedmi. Oprava, která potrvá přes čtyři roky, vyjde podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) na 600 milionů korun.

Stavaři skončí v roce 2025

Kompletní rekonstrukce tak klíčového silničního úseku přináší obavy, zda bude roky cesta metropolí dopravní armageddon s hodinovými kolonami pomalu jedoucích vozidel. Patrně to ale nebude tak žhavé, až do listopadu 2021 se bude opravovat výhradně spodní část stavby (včetně pláště a pilířů). Provoz tedy zatím bude stejný jako dosud nebo jen s minimálními omezeními.

Horší situace nastane v prosinci příštího roku, kdy stavaři začnou opravovat vrchní části mostu. Položí se kompletně nový asfaltový povrch, opraví se izolace, osvětlení a tak podobně. Ani tehdy se most zcela neuzavře, v provozu by vždy měly být dva jízdní pruhy.

Komplikace v dopravě to samozřejmě přinese, a to nejenom pro řidiče osobních aut, ale i pro cestující v MHD. O vyhrazeném pruhu pro hromadnou dopravu se ale neuvažuje, protože kolony automobilů by to ještě zvýšilo, a tak bude zřejmě narušena plynulost jízdy autobusů. Oprava nejvytíženějšího tuzemského mostu bude trvat dlouho a ve své druhé části přinese všem obyvatelům metropole i jejím návštěvníkům komplikace, „noční můra řidičů“ to ale pravděpodobně nebude.

Načítám