Hlavní obsah

Opomínaná část zimní přípravy: kontrola chladicí kapaliny

Foto: Shutterstock

Všichni víme, že před zimou bychom měli zkontrolovat svá auta. Víme, že máme přezout, překontrolovat stav stěračů nebo autobaterie. Někteří ale zapomínají na provozní kapaliny, ke kterým se řadí i chladicí směs. A taková špatně vybraná chladicí kapalina může šoféry pořádně potrápit.

Článek

Chladicí kapalina plní řadu funkcí. První a nejdůležitější je schopnost nezamrznout. Tuto vlastnost chladicí kapalině propůjčuje základní složka, kterou lze velmi jednoduše změřit hustoměrem chladicí kapaliny. Z výsledku se dozvíte, jaké mrazy chladicí kapalina zvládne. Ideální hodnotou naředění chladicí kapaliny je na -30 °C až -36 °C. Právě v té chvíli poskytuje pro naše podmínky dostatečnou ochranu a také tu správnou viskozitu a teplosměnnost. Tušíme, že je mezi vámi mnoho těch, kteří si nejsou úplně jisti, jestli by měření hustoty kapaliny zvládli. Naprosto tomu rozumíme a máme na to jednoduchou radu. Pokud nevíte nebo se vám jen nechtějí špinit ruce, zajeďte do servisu. Ušetříte spoustu nervů a vyvarujete se případných chyb.

Další důležitou funkcí je ochrana chladicí soustavy a motoru. To zajišťují přesně vyvážená aditiva, která poskytují kapalině například antikorozní ochranu anebo neméně důležitou materiálovou kompatibilitu. Jednoduše řečeno zajistí, že motor zevnitř nebude rezavět, že předčasně nezestárnou a nepopraskají hadice, že nepraskne chladič vlivem zanesení nečistotami či přetlakováním soustavy, ale v neposlední řadě zajistí i to, že se nenaruší těsnění uvnitř motoru vlivem nekompatibility a agresivních látek.

Špatný výběr je problém

Tomáš Skopový, odborník značky Sheron, říká, že pokud chladicí kapalinu před zimou včas nevyměníme nebo špatně vybereme její odolnost proti mrazu, přijde nás oprava vozu na desetitisíce. A úplně zbytečně. Ve chvíli, kdy vybereme špatně, může kapalina v prvé řadě zamrznout. Zní to možná jako malý problém, vždyť kapalina v teple zase rozmrzne, ovšem má to háček. Vlivem rozpínání kapaliny hrozí závažné poškození motoru, v horším případě i prasknutí jeho bloku.

Důležitá je i zmíněná obměna chladicí kapaliny. Řidiči by měli dodržovat uvedené intervaly, které jsou uvedené na balení. Kapalina sice zůstává více méně odolná proti mrazu, ovšem po uplynutí výměnné lhůty přestává chránit motor. Vyčerpají se z ní totiž aditiva, která jej průběžně ošetřují. V tu chvíli může motor začít zevnitř rezivět, gumové části rychleji stárnou, trpí i různá těsnění a celá chladící soustava.

Kdy je ten správný čas?

U moderních aut bývá ideálním termínem výměny lhůta 5 let. U starších aut to může být i častěji. Vždy si ale dobře hlídejte, kolik nemrznoucí směsi v autě máte. Pokud ji budete dolévat, vždy se držte stejné barvy kapaliny, která je přes nádobku vidět. Nikdy nepřesahujte risku s označením maximálního množství. A ještě jedna malá rada: neřeďte chladicí kapalinu destilovanou vodou! V létě to nevadí, ale v zimě byste mohli být nemile překvapeni.

Související témata:
Načítám