Článek
První Zafira se objevila v době, kdy to bylo s rüsselsheimskou automobilkou všelijaké. Naštěstí se přesně trefila do segmentu a jednu dobu byl problém potkat na silnici jiné MPV. Jméno Zafira si tak získalo respekt. Ve třetí generaci se MPV dočkalo názvu Zafira Tourer a nyní prodělala facelift. Testem prošlo sedmimístné provedení s paketem OPC Line a motorem 1.6 SIDI.
Za sebe říkám - díky bohu, protože ty tesáky v předním nárazníku jí subjektivně moc neslušely. Nová přední a zadní část vypadá o dost moderněji a elegantněji, auto se navíc opticky rozšířilo. A to je vždy lepší, když už je samo o sobě dost vysoké. Hezkým detailem je pak protažení chromované linky v masce až do nových adaptivních světlometů. Cílem bylo sjednocení designu s novou Astrou a rozšíření auta, což se povedlo. I když musím být fér a dodat, že auto je vybaveno paketem OPC Line, se kterým vypadá ještě pohledněji.
Za volantem se sedí dobře, i když dosti vysoko. Čelní sklo je daleko před vámi, naopak veškeré ovládací prvky jsou na dosah. Grafika přístrojů je navíc na dobré úrovni a krásně čitelná. Palubní deska je kompletně přepracovaná včetně středového panelu. Vytratila se ona kritizovaná záplava tlačítek. Toho bylo dosaženo použitím nového dotykového displeje se systémem IntelliLink a funkcí MirrorLink pro chytré telefony. Za příplatek 24 tisíc korun můžete mít i vestavěnou Navi 950 IntelliLink, ale většině lidí bude asi možnost zobrazení navigace z telefonu stačit. Nově můžete využívat také systém OnStar (příplatek 11 tisíc) který obsahuje nejen tísňové volání pro případ nehody, ale i komfortní podporu, kdy se lze telefonicky spojit s operátory Opelu a ptát se jich například na trasu do vašeho cíle a lze jej dovybavit Wi-Fi hotspotem. Navíc se můžete přes telefon napojit na automobil a ovládat některé jeho funkce.
Sedmimístný interiér je prostorný, ale třetí řadu sedadel berte spíše jako nouzovou. Sice lze prostor pro nohy zvětšit posunováním druhé řady sedadel (každé sedadlo individuálně), i tak ovšem nejde o velká sedadla pro dlouhány, ačkoliv místo nad hlavou je slušné. Jejich sklápění je snadné a plně se zapasují do podlahy, čímž vytvoříte velký zavazadlový prostor (710 litrů). Ten je v našem případě vybavený speciálním oboustranným kobercem, který je z druhé strany voděodolný a dá se rozložit na celou délku i při sklopení druhé řady sedadel.
To, čím si mě Zafira získala, však nebyla její praktičnost ani prostornost. Ostatně to se u MPV tak nějak čeká. Zafira ale dostane i otrlého autofanatika do kolen svými jízdními vlastnostmi, tam už totiž excelentní výkon v této kategorii takovou samozřejmostí není. Ne, nebudu se tady rozplývat nad sportovností, to komfort mě dostal. Naprosto precizní práce tlumičů na nerovnostech a potlačené rázy v kabině jsem opravdu u MPV nečekal. Od prvních ujetých metrů jsem si začal auto vychutnávat.
Problémy se neobjeví ani když opustíte město. Nemusíte se bát přidat, točivá přeplňovaná šestnáctistovka si nechá říct a ochotně posunuje ručičku rychloměru blíže k ilegálním políčkům. Díky dobře nastavenému podvozku není problém držet se nějakého obratnějšího hatchbacku, na čemž mají určitě podíl přepracované adaptivní tlumiče. Jistě, pořád je tu fyzika, ta dívka neúplatná, ale pokud budete mít na paměti rozměry auta, jeho hmotnost a těžiště, můžete si nějakou tu klikatici za městem i trochu užít. Opel se přitom v této generaci vzdal silné varianty OPC, i tak ale 1.6 Turbo dokáže zprostředkovat poměrně zábavnou jízdu. Kromě podvozku se na tom podílí i přesné řízení. Nemůžete čekat ostré chování hothatchů, ale zase zde převezete i partu kamarádů. A ani obsazenost větším počtem lidí nezasadí zábavnosti Zafiry nějakou zdrcující ránu. To vás bude spíš limitovat posez, který je sice dobrý, ale typický pro kategorii MPV.
Samozřejmě ale s rychlostí roste i spotřeba. Při klidné jízdě, jaká se u řidiče MPV očekává, se můžete pohybovat okolo 6,7 l/100 km, ale když si začnete za volantem trochu hrát, rázem se můžete přiblížit k desíti litrům. Týdenní průměr byl nakonec 7,3 l/100 km, v čemž je i delší výlet po dálnici. Na té mi to v Čechách ukázalo 6,9, ale jakmile se dostanete na nelimitovaný Autobahn, tak už nepůjde o hezká čísla. Na druhou stranu ale Zafira umí jet rychle, když jí dáte možnost.
Pokud jste někdy měli vůči automobilce Opel předsudky, je Zafira tím pravým autem, které vás dokáže přesvědčit o kvalitách svých i značky. Navíc to vše za přijatelnou základní cenu, jenže kdo by chtěl auto v základu. A když začnete zaškrtávat různé příplatkové prvky, rázem cena výrazně povyskočí. I tak ale budete utrácet za kvalitní praktický automobil MPV s perfektně nastaveným podvozkem a vysokou mírou komfortu. Pokud zvolíte dobře motorizaci, i trochu té zábavy bude. Přitom jsem si vždy myslel, že MPV jsou nudná auta pro lidi, co už zájem o auta vzdali, nebo jej nikdy neměli. Zafira mě ale vyvedla z omylu, protože umí pobavit i někoho, kdo prostě takto velké auto potřebuje.
Technické údaje: Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo | |
---|---|
Motor | přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec |
Objem | 1598 |
Výkon | 147 kW (200 k)/5500 ot. |
Točivý moment | 280 N.m/1650-5000 ot. |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,8 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 8,4/5,9/6,8 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1553/730 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4656 x 1928 x 1685 mm |
Rozvor | 2760 mm |
Objem nádrže | 58 l |
Objem zavazadelníku | 152/1860 l |
Základní cena | 553 900 Kč |
Zafira OPC
Zkratka OPC dříve u Zafiry nebyla jen označením pro pár spojlerů. Opel totiž na základě první a druhé generace opravdu vyráběl ostrou sportovní variantu OPC. Ta první se vyráběla od roku 2001 a její přeplňovaný dvoulitr měl výkon 192 koní. Šlo o nejrychlejší MPV prodávané v Evropě. V roce 2005 jí vystřídala druhá generace, jejíž stejně velký motor již měl výkon 240 koní. U třetí generace se asi verze OPC nedočkáme, a tak je vrcholným modelem právě námi testovaná motorizace s přeplňovanou šestnáctistovkou. I tak má ale větší výkon než první OPC.