Hlavní obsah

Opel Mokka 1,2 Turbo: Praktický německý Francouz

Foto: Lukáš Volšický

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Káva je oblíbeným požitkem většiny z nás, ale občas musíme ukázat, že jí rozumíme opravdu dobře. Teď však nemám na mysli posedávání v kavárnách. Myslím tím odhodlaný Opel, který opět dokazuje, že není pouhou německou divizí bývalého PSA s jinak vypadajícími Peugeoty a Citroëny, ale že umí využít receptu a zkušeností k vývoji aut s vlastní filozofií.

Článek

Opel Mokka se v roce 2012 stal jedním ze spoluzakladatelů populární kategorie městských SUV segmentu B, ale situace automobilky se během devíti let od uvedení první generace výrazně změnila. Opel už není značkou amerického koncernu General Motors a po kratičkém období ve francouzském PSA se po jeho fúzi s italsko-americkým koncernem FCA stal součástí relativně nově založené mezinárodní skupiny Stellantis.

S novým začátkem už pod vedením PSA si Opel začal hledat novou strategii, upustil od techniky předchozího majitele a začal sdílet vývoj modelů s francouzskými sourozenci, přičemž si to dělá tak trochu po svém. Už s novou Corsou ukázal, že i se stejným technickým základem se dají postavit auta s odlišným charakterem. Se zcela novou Mokkou to dokazuje znovu a přijíždí s Peugeotem 2008 v mnohem praktičtějším provedení.

Foto: Lukáš Volšický

Maska „Vizor“ odkazuje na legendární Mantu a připomíná motocyklové hledí

Crossover se jménem inspirovaným pravou tureckou (nebo arabskou) kávou nazývanou mokka se od letošního roku prodává v druhé generaci, která se vydala proti proudu a je překvapivě menší než předchůdce. Celková délka byla zkrácena z bezmála 4,3 metru na pouhých 4,15 metru, takže je kratší než sesterský Peugeot 2008 s délkou 4,3 metru, i když rozvor 2,56 metru zůstal zachován.

Výraznou změnou je nová filozofie modelu. Ta se změnila z relativně praktického auta na módní stylovku, která je ztělesněním marketingového obratu „auto pro mladé“ – takhle to má vypadat v praxi. Jízda s Mokkou nemusí být zrovna diskrétní, protože v odvážnějších továrních zbarveních přitahuje zvědavost a zájem lidí v okolí. Zatímco předchůdce vypadal docela obyčejně, novinka si zakládá na designových výstřelcích, které v celkovém spojení fungují. Pojďme si je všechny projít.

Foto: Lukáš Volšický

Díky krátkým převisům má Opel Mokka nabušený silácký postoj

Originální design nejnovější Mokky poutá pozornost neobvyklou širokou maskou odkazující na legendární model Manta. V Opelu tomuto detailu říkají Vizor, má připomínat motocyklové hledí a v budoucnu se objeví i na dalších modelech značky. Kapota zaujme decentní ploutví, linie zadních oken odkazuje na populární trend SUV-kupé a minimalistická záď k tomu všemu přidává trochu elegance. Stylovějším zevnějškem se nová Mokka chce odlišit od Crosslandu, který má být dostupným autem pro masy.

Ani interiér není nudným depresivním místem a ve výbavě GS line, kterou zvenčí poznáte podle červených ozdobných lišt okolo bočních oken, kombinuje látkové čalounění s černou, šedou a červenou barvou a plastovým dekorem imitujícím uhlíková vlákna. Opel navrhl interiér podle strategie tzv. „vizuálního detoxu“, kterým zjednodušil kabinu, ale zároveň zachoval klasické ovládání asistenční, bezpečnostní i komfortní výbavy.

Foto: Lukáš Volšický

Červená linie orámování oken je poznávacím znamením výbavy GS Line

Z bývalého koncernu PSA je Opel tou značkou, která upřednostňuje praktičnost před designem. S francouzskou technikou si nakládá po svém a dělá ji příjemnější pro život. Ve srovnání se sesterským Peugeotem 2008 se klimatizace nastavuje normálními otočnými ovladači, systém stop-start se stále vypíná intuitivním stisknutím tlačítka a 10” displej infotainmentu slouží jen pro nastavení audia, navigaci a základní nastavení. V Opelu je všechno na svém místě.

Nová Mokka ve vrcholném provedení GS Line má 12” digitální přístrojový štít místo klasických budíků, ale ten se obejde bez okázalých futuristických animací, jaké známe z francouzských sourozenců. S několika režimy zobrazení – od minimalistického až po mapu navigace – snadno čitelný a přehledný. Asi jediným odkazem na francouzský původ technicky je volič automatické převodovky a jízdních režimů.

Foto: Lukáš Volšický

Interiér nové Mokky prošel vizuálním detoxem, aniž by ztratil praktičnost

A jak je na tom interiér nové Mokky s komfortem a prostorností? Široká přední sedadla jsou relativně měkká a většině postav umožňují příjemnější posez za volantem než v Peugeotech, v nichž někteří musí řídit s volantem v klíně, aby lépe viděli na přístrojový štít i-Cockpit. Na zadní sedadla se nejlépe usadí průměrně vzrostlé osoby s výškou do 180 centimetrů a zavazadlový prostor se základní kapacitou 350 litrů a dvojitou podlahou je v kategorii spíše průměrem.

I když se nová Mokka prodává také jako elektromobil Mokka-e, nejsilnější běžnou motorizací je přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 Turbo s nejvyšším výkonem 130 koní (96 kW) a točivým momentem 230 newtonmetrů. Standardně bývá spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, ale v testovaném autě tvořil příjemně sehrané duo s osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem – známým jako EAT8.

Foto: Lukáš Volšický

Zapomeňte na dotykové ovládání, klimatizace se tu ovládá pěkně postaru

Ve většině jízdních situací převodovka šikovně využívá nejsilnějšího středního otáčkového pásma motoru a neustále jej udržuje okolo 2 000 otáček za minutu. To znamená, že ani ve městě se Mokka podtočeně nedusí a neotravuje duněním ani vibracemi přenášenými do interiéru. Nejvyšší osmičku řadí jen v rychlostech okolo stovky a vyšších, a dokonce i při klidnější jízdě na okreskách řadí jen do sedmičky. Skutečná kombinovaná spotřeba se pak pohybuje okolo 6,5 litru paliva na 100 kilometrů.

Příjemné pro každodenní soužití je i pohodlné odpružení ve spojení se sedmnáctipalcovými koly s vysokým profilem pneumatik. Mokka si tak na českých silnicích poradí s většinou nerovností, aniž byste se museli bát o poškození ráfků. Řízení je spíše cestovní než sportovní, ale nikdo neočekává, že někdo bude s Mokkou řezat jednu zatáčku za druhou. Na dálnicích pak oceníte akustický komfort.

Opel ukazuje, že umí uvařit skvělou mokku z cizích ingrediencí, ale podle vlastního receptu. Nová generace zaujme především zákazníky, kterým se líbí Peugeot 2008, zajímá je jeho technika, ale upřednostňují praktičtější celkové ovládání a pojetí vozu. I když je nová Mokka technicky stejným autem, stylem provedení a filozofií je zcela jiná. Zvenku je stylová, uvnitř praktická.

Základní cena Opelu Mokka začíná od 409 900 Kč. S motorizací 1.2 Turbo, automatickou převodovkou a testovanou výbavou stojí od 539 990 Kč a cena testovaného vozu s příplatky vychází na 608 990 Kč.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, zážehový, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 199 cm3
Výkon96 kW (130 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment230 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 295 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,2 s
Maximální rychlost200 km/h
Spotřeba (kombinace)6,0 l/100 km
Objem palivové nádrže44 l
Kola a pneumatiky215/60 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 151/1 791/1 531 mm
Rozvor2 557 mm
Objem zavazadlového prostoru350/1 150 l

Reklama

Související témata:
Načítám