Článek
První generace Opelu Kadett se začala vyrábět v roce 1936. Nebyl to pro německý Opel ten nejlepší timing, když vezmeme v úvahu časovou osu, ale vůz slavil nečekaný úspěch u zákazníků a v prvních čtyřech letech se skvěle prodával, než přišel rok 1940 a automobilka musela přejít na válečné zbrojení. Opel Kadett znovu ožil těsně po válce, i když v trochu jiném balení. Původní koncept převzal ve východním Německu Moskvič, který upraveného Kadetta první generace prodával pod názvem Moskvič 400.
Zpátky do sedla pomohla Kadettovi paradoxně konkurence v podobě Volkswagenu Brouk. Opel hledal odpovídající protiváhu k tomuto vozu a padlo rozhodnutí vrátit se k osvědčenému názvu pro lidový, kompaktní automobil. A tak přišel na začátku šedesátých let do hry Kadett A, na jehož vývoji spolupracovali i pomazané hlavy z General Motors. Tady se začala psát novodobá historie, protože jak všichni víme, Kadett později zdatně konkuroval i nástupci Brouka, Volkswagenu Golf. Z béčkové generace vzešlo i nádherné kupé Opel GT, céčková byla poslední zadokolkou a také úspěšným závodním speciálem.
Déčková předokolka se ve Velké Británii prodávala jako Vauxhall Astra (včetně ostré verze Astra GTE, která je pramáti všech hothatchů) a předznamenala tak nové jméno. Ve zbytku světa byl ale představen éčkový Kadett, jehož tvary si jistě dobře pamatujete i z českých silnic. My pak rádi vzpomínáme zejména na šestnáctiventilový motor v modelu GSi (jinde GTE), díky němuž byl Kadett se 160 koňmi nejsilnějším hatchbackem v segmentu.
Tuhle milou tradici převzala v roce 1991 i Astra, do které se Kadett proměnil v rámci standardizace jmenovek. Astra převzala jeho generační označení a začala eFkem, momentálně jsme u káčka. A pokud si vzpomínáte na Astru OPC minulé generace, ta byla se svými 280 koňmi papírově taky nejsilnější v segmentu. Aktuální model to bude mít v tomhle směru těžší, ale káčková verze oproti té předchozí pořádně zhubla, takže se jí určitě bude pelášit snáz a svému jménu, a potažmu Kadettovi, určitě ostudu neudělá.