Článek
Automobily tovární značky Opel vždycky cílily na konzervativní zákazníky, proto vzhledově (s výjimkou verzí OPC) nijak moc nevyčnívaly. Jinak na tom není ani testovaná varianta GSi Grand Sport, která sice zaujme výraznějším lakem, velkými litými koly a aerodynamickými prvky (například zadním spojlerem), ale pořád nejde o hlasitého sportovního křiklouna typu BMW M nebo Mercedes-AMG.
V rámci atraktivního nádobíčka může dynamicky laděná Insginia nabídnout sympatický dvoulitrový turbodiesel, ovšem podpořený dvěma turbodmychadly, a to na papíře znamená výkon 210 dehtem nabitých koní. Neméně zajímavá je síla 480 Nm, kterou přenáší na všechna čtyři kola osmirychlostní automatická převodovka s pádly pod volantem. Tahle symfonie dá dohromady zrychlení z nuly na sto za 7,9 sekundy a maximální rychlost 233 kilometrů za hodinu.
Jenže o číslech tohle auto není – v rámci konkurenčních modelů ho papírově strčí do kapsy kdejaké BMW řady 3 nebo Volkswagen Arteon. Ale záleží vám na tom? Chcete s tímhle autem trhat asfalt na závodních okruzích? Ne, na tohle není Opel Insignia GSi určená.
Na okruh zapomeňte
Vůz doslova překvapí technikou podvozku, protože disponuje adaptivním odpružením se sportovním nebo komfortním cestovním režimem. Mezi těmito profily přepínáte tlačítky na středovém tunelu a jde o citelně funkční nastavení. V praxi tak rozbitou cestu překonáte v relativně vysokém pohodlí a během sekundy můžete naskočit se zpevněnými tlumiči do ostřejších zatáček. Nejde sice o okruhové náčiní, ale dynamická jízda Insignii GSi rozhodně jde.
Technologickým vrcholem je však sofistikovaný pohon všech čtyř kol. Řídicí počítače dokážou až 60 procent točivého momentu poslat na zadní nápravu, nebo ho bez omezení rozprostřít na jednotlivá kola. Pokud vám technická hantýrka nic neříká, popíšeme vám chování německé čtyřkolky v zatáčce.
Představte si hodně ostré zatáčky, klikatou silnici, zkrátka asfalt, který se vlní jako boky havajské přebornice v tanci hula hoop. Sedíte za volantem Insignie a blíží se první prudké odbočení. Jedete, utahujete, točíte volantem a víte, že za chvíli budete na hranici nedotáčivosti.
Auto musíte cítit zadkem
Pokud máte správný posez, ucítíte v bederní části zad, jak zabírá zadní náprava a schopnost zatáčet se výrazně zlepšuje. Celý tenhle proces se odehraje prakticky během sekundy, což nadchne nejednoho řidiče. Ačkoli jde o konvenční automobil určený pro ředitele podniků nebo vysoce postavené manažery, svojí technikou zaujme všechny, kteří se rádi svezou dynamicky. A díky brzdám značky Brembo máte dost vysoké šance, že si ostrou jízdu bezpečně užijete déle než pár minut.
Zvenčí vůz klame tělem, protože uvnitř poskytne nadstandardní životní prostor. Vzhledem k širokému čelnímu sklu nabízí dostatečný rozhled kolem a svým provedením zdaleka neurazí – zpracování adekvátně odpovídá ceně, byť ta přesahuje hranici jednoho milionu korun.
Nešlo by o Opel, kdyby téměř vše nemělo svoje dedikované tlačítko. Mechanicky tak zapínáte výhřev sedadel, volantu, přeskakujete skladby, rolujete v palubním počítači, nastavujete head-up displej, klimatizaci či přepínáte mezi jízdními profily. Jde zkrátka o ráj pro všechny konzervativce.
Hlavní určení auta je však na dlouhé přesuny, čemuž je přizpůsoben také komfort odvětrávaných sedadel. Konkrétně přední sportovní křesla disponují ortopedickým certifikátem, nastavením výšky nebo podpěry stehen, dofouknutím boků či bederní opěrky. K tomu všemu vás opěradla umí namasírovat, a to právě nafukováním a vyfukováním bederní opěrky.
Není sport jako sport
Výbava je také slušná – najdete tu mnoho asistentů, elektricky ovládané vybavení, adaptivní diodová světla, přední i zadní kameru, navigaci, head-up displej a několik vychytávek – například naklopení jednoho nebo obou zrcátek při parkování.
Jde zkrátka o auto, se kterým se můžete přesunovat cestou a trochu i necestou. Sportovní nádech umocňují technické prvky a plaketa GSi, ovšem stále jde především o elegána. Abychom se mohli bavit o pravověrné sportovní limuzíně, musela by Insignia dostat lak ardenská modř, silný benzinový motor a loga Opel Performance Center (OPC).
Že to není reálné? Možná ano! Zákulisní informace hovoří o tom, že se příští rok dočkáme faceliftu opět v ryze německém pojetí a v nabídkách vrcholových motorizací se objeví agregáty s trojciferným výkonem začínajícím dvojkou. A to bude, dámy a pánové, v nastupující elektrické době čím dál větší vzácnost.
Technické údaje | |
---|---|
Model | Opel Insignia 2.0 BiTURBO CDTI GSi S/S 4X4 |
Motor | dvojitě přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem | 1 956 ccm |
Výkon | 154 kW (210 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 480 Nm při 1 500 ot./min. |
Poháněná náprava | 4 x 4 |
Převodovka | osmirychlostní, automatická |
Maximální rychlost | 233 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 7,9 s |
Průměrná spotřeba | 7,7 – 7,6 l/100 km |
Naměřená průměrná spotřeba | 9,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 62 l |
Provozní hmotnost | 1 772 kg |
Rozměry (d x š x v) | 4 897 x 1 863 x 1 455 mm |
Rozvor náprav | 2 829 mm |
Základní světlá výška | 123 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 490/1 450 l |
Základní cena | 1 039 990 Kč |