Článek
Benzinové motory totiž ušly za poslední roky hodně dlouhou cestu a ať už si o downsizingu myslíte, co chcete, motory s turbem jsou lepší než ty atmosférické – v běžném provozu totiž nepotřebujete bleskurychlou odezvu na plyn ani výkon dávkovatelný po jednotlivých koních, jde spíš o hladký chod v nízkých otáčkách a nenásilný nástup točivého momentu, aby se vám snadno předjíždělo nebo připojovalo do pruhů.
A přesně to dnešní turbomotory umí. Třeba přeplňovaná šestnáctistovka v Grandlandu X ke svým 180 koním nabídne naprosto dostatečných 250 Nm již od 1 750 otáček, takže rozhodně nepůsobí líně a ve výsledném tempu si se svým naftovým sourozencem nijak nezadá. Hlavním rozdílem je ale úžasně tichý a kultivovaný provoz, který po všudypřítomném dieselovém klapání (jakkoliv se je inženýři všech značek snažili vychovat a utišit) v posledních letech působí jako opravdový balzám na uši.
Prsty v tom má i povedený osmistupňový automat (s manuálem tento motor objednat nejde), který řadí hladce a chytře a motor drží v nízkých otáčkách, takže o celém pohonném ústrojí prakticky ani nevíte. Což se báječně hodí k uvolněnému charakteru celého Grandlandu X s příjemně pohodlným podvozkem, který si hravě poradí s českými tankodromy, a přitom působí dost jistě i v zatáčkách. Připočtěte si k tomu ergonomická sedadla s ortopedickou certifikací a taky docela nudné řízení a vyjde vám auto, které vás při jízdě neobtěžuje skutečně ničím.
Hodně ale pomohl velmi dobrý základ. Opel to ke svému novému SUV totiž vzal zkratkou a velmi zevrubně přepracoval Peugeot 3008 (což vůbec není špatně, vždyť 3008 získala v roce 2017 titul Evropského auta roku). Grandland X má tak kromě příjemného pohonného ústrojí také elegantní design (Peugeot v něm opravdu neuvidíte, každý panel karoserie je jiný), skvělou výbavu (LED světla, 8palcový dotykový infotainment s online funkcemi, bezdrátové nabíjení telefonu, hi-fi Denon nebo ambientní osvětlení) a nezbytnou nálož jízdních asistentů (adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu, nouzové brzdění, parkovací asistent atd.).
Pečliví němečtí inženýři také využili příležitosti a rovnou opravili i pár chybek výchozí 3008. Na rozdíl od samoúčelně novátorského Peugeotu se inženýři Opelu víc zaměřili na funkci, takže je tu velký kulatý volant, který máte normálně před sebou a ne v klíně, za ním snadno čitelné analogové přístroje místo digitálního panelu a na středové konzole najdete normální panel klimatizace (v 3008 se ovládá pouze přes infotainment). Proč spravovat něco, co nebylo rozbité?
Opel to prostě uhrál tak trochu na jistotu a vyšlo mu to. Grandland X je praktické auto se slušnou nabídkou motorizací, rozsáhlou výbavou, vysokou úrovní bezpečnosti a velmi pohodlným svezením. Na zadek se z něj možná neposadíte, ale taky vás ničím vyloženě nezklame (snad jen pokud byste toužili po pohonu všech kol, ten přijde až s plug-in hybridní verzí), takže pokud pokukujete po módním SUV, měli byste si Opel Grandland X připsat na seznam potenciálních cílů. A určitě se ho nebojte pořídit s benzinovým motorem!
Benzinový 1,6 Turbo a naftový 2,0 CDTI jsou vrcholem nabídky, proto jsou k dostání jen s automatem a ve vyšších výbavách, takže začínají na částce 712 990 Kč (1,6 Turbo), resp. 761 990 Kč (2,0 CDTI). Většina zákazníků tak nejspíš sáhne po lacinějších motorizacích – benzinovém tříválci 1,2 Turbo nebo naftovém čtyřválci 1,5 CDTI –, které Opel nabízí i v akční výbavě Smile se zvýhodněním 65 tisíc korun (1,2 Turbo je za 539 990 Kč, 1,5 CDTI za 610 990 Kč, oba lze objednat i s automatem).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 133 kW (180 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 425 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,0 s |
Maximální rychlost | 222 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 53 l |
Kola a pneumatiky | 235/50 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 477/1 856/1 609 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 514 l |