Článek
Před časem jsme vám přinesli první dojmy a teď je tu řádný test nového Grandlandu X. Auto bylo vyvinuto ještě před spojením koncernu PSA s automobilkou Opel, ale právě jejich smluvní spolupráce na crossoverech (týkala se i menšího modelu Crossland X) mohla toto sloučení předpovědět. Grandland X tedy sdílí platformu EMP2 s francouzským Peugeotem 3008, který vyhrál titul Auto roku 2017.
Příbuznost s francouzským koncernem okamžitě prozradí stejný klíček, v interiéru pak některé spínače a řadička. A je tu i francouzské startovací tlačítko, které musíte vždy dlouze držet, ať už chcete startovat nebo zhasínat motor – hrozně otravné. Zvenku se ale Opel Peugeotu moc nepodobá a drží styl německé automobilky, některé prvky jasně odkazují na Astru a Insignii. Usedlejší a střídmější design Opelu bude pro mnoho lidí sympatičtější, než agresivní styling francouzského sourozence a nejspíš bude i pomaleji stárnout. Co se Opelu hodně povedlo, to je přetažení dveří přes práh, abyste si neušpinili nohavice. Kéž by tohle měla všechna SUV, když si chtějí hrát mimo silnici.
Usedlost a střídmost pokračuje i v interiéru, který je opravdu na hony vzdálen od francouzského pojetí. Ale není to na škodu, klasické analogové přehledné budíky a infotainment vlastní výroby totiž Opelu sluší. Navíc má perfektně zvládnutou ergonomii, takže na klimatizaci máte klasická tlačítka a nemusíte se spoléhat jen na dotykový displej. Potěšil mne vyhřívaný volant, který Opel dodává v rámci zimního balíčku. Interiér je precizně zpracován a slícován, rozhodně nedělá špatný dojem.
Místa je v autě dost, posez je ale vyšší a příliš vysoko jsem si připadal i v nejnižší možné poloze. Ovšem příplatkovým sedadlům s certifikátem AGR od německých ortopedů opět nemohu nic vytknout. Prostor pro posádku je pro průměrně vzrostlé pasažéry dostatečný v obou řadách sedadel, slušný je i objem kufru, jen jeho podlaha je o něco výše.
Ačkoliv se podle názvu CDTi může zdát, že alespoň motor je německý, ve skutečnosti jde o šestnáctistovku BlueHDi od PSA. Maximálního výkonu 118 koní se dočkáte v 3500 otáčkách a točivého momentu 300 Nm v 1750 otáčkách. Zatímco při představení auta jsem měl možnost tento motor vyzkoušet s automatem, nyní mám v Grandlandu manuál a nejsem z něj zrovna nadšený. Řazení působí trochu měkce a dráhy mi připadají až zbytečně dlouhé. Občas se v nich i ztratíte. Tady naopak Opel své francouzské kořeny nezapře. Je to trochu škoda, protože v jiných jeho modelech to umí dobře. V Grandlandu vám tedy příplatek 40 tisíc za automat rozhodně doporučím, funguje totiž opravdu dobře. Celkově se ale cena testovaného kousku se všemi příplatky přehoupla přes 700 tisíc.
Podvozek působí komfortnějším dojmem, než tomu bylo u francouzského sourozence (měl jsem ale k dispozici pouze verzi na největších kolech). Testovaný Grandland byl ve výbavě Innovation, takže měl osmnáctky. Možná by bylo ještě lepší použít menší kola, která mají ve výbavě nižší stupně výbavy. Sice se více naklání v zatáčkách než Peugeot, ale výrazně lépe zvládá nerovnosti na silnici, což je v tomto segmentu důležitější. Opel si ani na žádné sportovní ambice u Grandlandu nehraje a je to dobře. K tomu je výborně odhlučněný od motorového i aerodynamického hluku. Jen se netěšte na to, že se přiblížíte k udávané spotřebě 4 litrů. Reálně jsem během týdne jezdil za 5,5 litru, když jsem se snažil opravdu hodně, tak za 5,2 litru na sto kilometrů. Na dálnici se spotřeba posune k 6 litrům, ve městě ještě o litr víc.
Pokud vás vznětová verze láká, možná vás bude zajímat i brzké uvedení dvoulitrového turbodieselu, který se má chlubit osmistupňovým automatem. Stále ale bez pohonu všech kol, kterého by se měl dočkat jen plánovaný plug-in hybrid. V tomhle ohledu může zatím posloužit jen Mokka X, ta je ale ve srovnání s Grandlandem horším autem a její věk velkým handicapem. Takže za mne rozhodně ze všech crossoverů Opelu Grandland X vede. Ale člověka zamrzí, že by mohl být ještě lepší, kdy byl ještě o trochu méně Peugeotem a o trochu více Opelem. Jenže v globálním světě se s podobnými kompromisy budeme muset smířit a zvyknout si na ně. Rozhodně ale z výchozích možností i tak Opel vytvořil nadstandardně dobrý výsledek.
Technické údaje: Opel Grandland X 1.6 CDTi Turbo D | |
---|---|
Motor | Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem |
Objem | 1560 cm3 |
Výkon | 88 kW (118 k)/3750 ot. |
Točivý moment | 300 Nm/1750 ot. |
Převodovka | Šestistupňová manuální |
Maximální rychlost | 189 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,8 sec |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 4,7/3,5/4,0 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1317/608 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4477 x 1856 x 1609 mm |
Rozvor | 2675 mm |
Objem nádrže | 53 l |
Objem zavazadelníku | 514/1652 l |
Základní cena | 589 900 Kč |
Tentokrát ne do terénu
Grandland X už nen ždnm terňkem a ani se to naštěst nesnaž předstrat. Je to prostě jen crossover, se kterm se nemuste bt na poln cestě, ale do africk buše si ho prostě nevyberete. Pokud trvte na takovm autě od Opelu, muste zabrousit do minulosti a nejspše skončte s Fronterou, jejž test jste si u ns mohli přečst loni. Mezi dalš možnosti patřil větš Monterey nebo pick-up Campo. Pohon všech kol mělo sice i SUV Antara nebo si ještě dnes můžete koupit malou Mokku, ale ani to už nejsou ždn drsňci.