Hlavní obsah

Omyly a mýty o pohonu všech kol. Vážně je bezpečnější?

Foto: Škoda Auto

O vozech s pohonem všech kol koluje spousta polopravd, omylů a mýtů. Ne vždy je čtyřkolka lepší a ne všichni ji potřebují. Navíc spousta moderních čtyřkolek ani elektronicky řízený systém pohonu všech kol v běžném provozu neaktivuje, protože prostě není v našich podmínkách potřeba.

Článek

Mezi řidiči aut s pohonem všech kol koluje poměrně dost omylů a mýtů o výhodách této koncepce. Zpravidla se jimi tito řidiči přesvědčují, jak je čtyřkolka vždy a všude lepší. A teď v zimě zase ze všech koutů uslyšíme, jak by se jim díky čtyřkolce tohle a tamto nestalo a podobně.

A podle těchto domněnek se bohužel řidiči často řídí a také podle toho i jezdí. Jenže se čtyřkolkami to tak jednoduché (a jednoznačné) není. Některé nejčastější omyly a mýty si teď popíšeme a ukážeme, že tak to opravdu není, nebo to platí jen někdy, případně to má další omezení, aby to byla pravda.

„Čtyřkolka vyjede všude“

Foto: Michelin

To, co vás drží na silnici, není koncepce pohonu, ale pneumatiky. Bez kvalitních pneumatik s dostatečným vzorkem můžete mít těch čtyřkolek třeba padesát, ale stejně nikam nevyjedete

To záleží na mnoha okolnostech, a především také na tom, jaké máte pneumatiky. Ono je sice hezké mít výkon rozdělený na všechna kola, ale když máte na kolech mizerné gumy, těžko tu sílu pak přenesete na vozovku, zejména pokud je pod sněhem.

Na nekvalitních a sjetých zimních pneumatikách je vám čtyřkolka k ničemu, když se pak ani pořádně nerozjedete. Jestli chcete, aby pohon všech kol opravdu pořádně fungoval a byl k něčemu užitečný, obujte na auto kvalitní gumy s dostatečným vzorkem, ať se má auto o co opřít.

A ještě můžete narazit na jedno omezení, a to světlou výšku vašeho auta. Moderní auta, i některá SUV, mají velmi nízkou světlost a v hlubokém sněhu nebo lehkém terénu snadno škrtají „břichem“. Když pak vjedete do hlubokého sněhu, auto se vám položí „na břicho“ a pneumatiky nic nebude tlačit k povrchu, takže se budou beznadějně protáčet ve vzduchu, čtyřkolka nečtyřkolka.

„Čtyřkolka je rychlejší“

Foto: Daimler

Jediným zásadním bonusem čtyřkolky je zlepšená počáteční trakce. Rychleji tak nabere tempo. Když pak ale musíte zpomalit a zatočit, je čtyřkolka spíše přítěží

Není. Čtyřkolka se jen díky lepší počáteční trakci rychleji rozjede a snáze nabere rychlost. Ale pokud musíte zpomalit a zatočit, což se obvykle v zatáčkách pod sněhem musí, karta se obrátí. Pokud vezmeme dvě naprosto stejná auta, například Octavii Combi s pohonem předních kol a pak tu samou s pohonem všech kol, bude v zatáčkách rychlejší která?

Ta s pohonem všech kol? Omyl. Ta s pohonem jedné nápravy. Z povahy věci je takové auto lehčí (netáhne s sebou centrální hřídel a zadní diferenciál, což jsou prostě velká kila navíc), takže nebude mít v zatáčce takovou odstředivou energii. Prostě může tu zatáčku projet vyšší rychlostí.

Čtyřkolka bude muset více zpomalit a pak zase akcelerovat. Jistě, je dost dobře možné, že v přímém porovnání v určitém zasněženém úseku s častými akceleracemi z nízkých rychlostí by čtyřkolka mohla být rychlejší, ale pokud bychom vzali jednu konkrétní zatáčku, v jejím vrcholu vždycky pojede rychleji lehčí auto. A na suchu nebo obecně povrchu s dobrou adhezí se výhoda v počáteční trakci auta s pohonem všech kol neprojeví skoro nikdy. Až 99 % času tak pohon všech kol taháte v autě zbytečně a vaše auto je s ním hůře ovladatelné a pomalejší. A má vyšší spotřebu.

„Čtyřkolka je bezpečnější“

Foto: Subaru

Pro bezpečnost provozu čtyřkolka žádnou objektivní výhodu nemá. Spíše naopak, pokud se řidič nechá unést dobrou počáteční trakcí a zapomene, že to klouže, v první zatáčce se tak dostane do průšvihu

To rozhodně není. Pokud považujete za bezpečné auto, které se vyhrabe z hlubokého sněhu, pak možná, ale právě kvůli vyšší hmotnosti bude čtyřkolka hůř brzdit a hůř zatáčet. Čímž klade na řidiče a jeho pozornost větší nároky.

A navíc obrovské množství řidičů čtyřkolek si myslí, že jim pohon všech kol pomůže v krizové situaci, takže tu hranici v horších podmínkách (na sněhu či v prudkém dešti) posouvají dál. Jezdí prostě rychleji. A tím se spíše dostanou do maléru.

Přitom spousta moderních čtyřkolek s elektronicky připojovatelnou nápravou dělá to, že v momentě, kdy se aktivuje ABS či systém kontroly jízdní stability, se právě systém pohonu všech kol rozpojí. To, co pomáhá auto držet na silnici, není koncepce pohonu, ale jedině pneumatiky. Takže znovu opakujeme: bez kvalitních pneumatik je vám čtyřkolka k ničemu.

„Čtyřkolka má vyšší hodnotu“

Foto: Dacia

Někteří lidé ví, že pohon všech kol využijí. Třeba jezdí pravidelně po zablácené polní cestě. Pro takové má samozřejmě auto s pohonem všech kol objektivní výhody a rádi si za něj připlatí

A v čem? Jako že se lépe prodá? Vždyť plno kupců ojetin kouká také na servisní náklady a spolehlivost. A že by zrovna pohon všech kol byl servisně méně náročný a levnější, to se říci nedá. Historek o rozsypaných xdrivech či nefunkčních haldexech je mnoho. O to komičtější je, že si pak majitelé ani nevšimnou, že jim čtyřkolka nefunguje. Tedy, všimnou – s první pořádnou sněhovou nadílkou.

Pokud má někdo dojem, že čtyřkolku potřebuje, bude takové auto samozřejmě hledat, ale naopak zase plno běžných kupujících cíleně čtyřkolky vynechává právě kvůli jejich vyšší servisní a finanční náročnosti i rizikům drahých oprav. Takže nelze jednoznačně říci, že by se třeba Octavia v čtyřkolce prodala lépe než stejná s pohonem pouze jedné nápravy.

Načítám