Článek
Sebevědomější Focus jsme zatím asi ještě neviděli. Ušlechtilý design faceliftovaného provedení zahrnuje přepracovanou příď s výše umístěnou kapotou a širokou čelní maskou vybavenou velkým modrým oválem uprostřed. Navíc už v základu nabídne každá varianta přední diodové lampy s unikátním světelným podpisem a integrovanými mlhovkami, zatímco vzadu se můžete těšit na zatmavené svítilny, ve vyšších výbavách využívající technologii LED.
U osvětlení ještě zůstaneme a zamíříme k příplatkovým světlometům s technologií Dynamic Pixel LED, které v dálkovém módu neoslňují protijedoucí řidiče, nasvěcují zatáčky, upravují vlastnosti světelného kuželu podle vnějších podmínek, počasí nebo též dle situace načtené z dopravních značek (např. křižovatka).
Každá specifikace Focusu se jako tradičně chlubí odlišným designovým modelováním, proto ani tentokrát nepřijdete o konvenční Trend Edition a Titanium, dynamičtější ST-Line, soft-roadový Active, sportovní ST nebo luxusní Vignale.
Nafta bude
Portfolio zážehových jednotek (EcoBoost) je z části elektrifikované, ovšem pouze 48voltovým mild-hybridem (mHEV). Konkrétně se bavíme o litrových tříválcích naladěných na 100, 125 (mHEV) a 155 koňských sil (mHEV), spárovaných standardně se šestirychlostním manuálem nebo v případě mHEV variant s volitelným sedmirychlostním automatem.
Předmětná samočinná převodová skříň disponuje dvěma spojkami, schopností podřadit až o tři stupně naráz, ruční volbou rychlostních stupňů nebo možností aktivovat systém stop-start už pod rychlost 12 km/h.
Z nabídky však nezmizely ani čtyřválcové diesely (EcoBlue) o objemu 1,5 litru, naladěné na 95 nebo 120 koní. Standardem je znovu šestirychlostní manuál, ovšem silnější naftu lze mít také s automatickým osmikvaltem.
Motor | Výkon | Spotřeba |
---|---|---|
1.0 EcoBoost | 100 koní | 5,1–6,4 l/100 km |
1.0 EcoBoost Hybrid | 125 koní | 5,1–6,6 l/100 km |
1.0 EcoBoost Hybrid | 155 koní | 5,1–6,3 l/100 km |
1.5 EcoBlue | 95 koní | 4,0–4,8 l/100 km |
1.5 EcoBlue | 120 koní | 4,0–5,3 l/100 km |
V rámci jízdy může řidič taktéž volit z několika cestovních profilů ovlivňujících vlastnosti vozu, mezi něž patří třeba sportovní nebo ekonomický. Varianty Active jsou dodávaný i s módy určenými na kluzké povrchy či nezpevněné cesty, zatímco u ST nechybí režim vyladěný na závodní tratě.
Inspirace Mustangem
Interiér svěžího Focusu našel svoji (zde horizontální) inspiraci v elektrickém modelu Mustang Mach-E, proto se palubní deska profiluje především obřím centrálním displejem s úhlopříčkou 13,2 palce (33,5 cm). Zcela nové rozhraní SYNC 4 sice ukradlo funkce dříve vyhrazené fyzickým ovladačům, nicméně Ford slibuje, že většinu základních operací obstaráte pomocí jednoho až dvou klepnutí.
Software podporuje bezdrátovou konektivitu Apple CarPlay i Android Auto, hlasové ovládání v 15 evropských jazycích, neustále on-line připojení, vzdálenou správu vozu včetně hlášení pokusů o jeho otevření a také bezdrátové aktualizace příznačně nazvané Ford Power-Up. Automobilka totiž slibuje, že se Focus bude v průběhu času nadále vylepšovat. Tak uvidíme, jestli to modří dotáhnou třeba až na úroveň Tesly, která z hlediska zábavního vyžití nemá v rámci továrních palubních systémů konkurenci.
Velkou předností čerstvé posily Fordu má být on-line navigace využívající nejen informace o provozu, ale též o počasí, nebezpečích na cestách či o dostupných parkovacích místech. K tomuto balíčku se přidává ještě služba Secure zajištující podporu v případě odcizení vozu, a to formou telefonické asistence 24/7, aktivního vyhledávání a zajištění jeho dopravy zpět k majiteli.
Do budoucna přibude i možnost přijímat oznámení od ostatních fordů vybavených stejnou funkcí nebo si navolit upozornění pro případ, kdy (vaše) předmětné vozidlo opustí předem definovanou oblast.
Pokud jde o asistenční systémy, pak se modernizovaný Focus tasí pokročilejším hlídačem slepých úhlů pracujícím také během jízdy s přívěsem (!), asistentem křižovatek zabraňujícím nechtěnému střetu s protijedoucími vozidly při odbočování vlevo, informátorem o nebezpečích „číhajících za rohem“, samoparkovací technologií nebo pomocníkem pro kontrolu obsazení zadních sedadel.
Ave kombík
K výše vypsanému si ještě přidejte variantu kombi, kde se inženýři modrého oválu pochlapili zejména v kufru, jelikož tam nyní najdete kvalitní koberec, dříve vyhrazený pouze honosným provedením Vignale.
Na boku má své místo zajišťovací síťka, osvětlení kufru řeší dvě LED diodové lampičky, nastavitelnou podlahu lze vertikálně vzpřímit, a rozdělit tak prostor na dvě sekce, případně využít praktické vlhké zóny s vloženou rohoží, určenou pro odkládání mokrých bot, deštníků či oděvů.
Začínajícím uživatelům rovněž přijde vhod vestavěný instruktážní štítek s diagramy, který jednoduše znázorňuje všechny možnosti uspořádání zavazadlového prostoru.
Sportem ku radosti
Ano, na tuhle sekci se zajisté těší petrolheadi, kteří fandí praktickému, ale svižnému provedení Sports Technologies. ST znovu přijíždí jako hot-hatch nebo hot-kombi, ve sportovním paketu, na 19palcových discích a s nově vyvinutými vyhřívanými sportovními sedadly vybavenými německou zdravotní certifikací AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.).
Výkonnostní parametry motoru se ovšem nezměnily, takže se i nadále musíte spokojit s povedeným čtyřválcovým 2,3litrovým EcoBoostem vyladěným na 280 koní a 420 Nm síly. Řazení znovu obstarává mechanický šestikvalt s dostupnou funkcí dorovnávání otáček při podřazování, případně volitelný sedmirychlostí automat s pádly pod volantem.
Mezi další sportovní technologie Focusu ST patří elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál zlepšující chování v zatáčkách i při rozjezdu nebo adaptivní tlumiče pérování, jejichž účinek se mění až 500krát za sekundu.
Motor | Výkon | Spotřeba |
---|---|---|
2.3 EcoBoost | 280 koní | 7,8–8,3 l/100 km |
Omlazený Focus hraje pro evropský Ford klíčovou roli, což platí taktéž o našem trhu, kde se hned po modelu Puma a Tourneo Custom jedná o třetí (nově) nejregistrovanější osobní Ford v Česku, jemuž na krk dýchá ještě SUV Kuga. Tedy alespoň tak to zatím (9/2021) vidí statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA).
Pokud hoši od modrého oválu nenastaví nesmyslnou cenovou politiku (aktuálně základní předfaceliftový Focus stojí akčních 449 900 Kč), půjde o solidní moderní automobil použitelný pro každý den, navíc slibující kontinuální samo-vylepšování, což stále není žádnou běžnou praxí. Do toho si přidejte dospělácký vzhled, volitelnou karoserii kombi i různorodá provedení. Co vám vychází? Nám kandidát na fajnového (nejen) rodinného parťáka…