Hlavní obsah

Oletha Coupe – retro rarita s motorem z BMW M3

Foto: Smit Vehicle Engineering

Začínající malosériová automobilka Smit Vehicle Engineering vzdává hold klasickým sportovním vozům z dob minulých. A částečně také kupé verzi BMW Z8, která se nikdy oficiálně nevyráběla

Oletha Coupe, neznámý, avšak přesto povědomě působící sporťák, který nemá tradici ani závodní rodokmen, a přesto základní ingredience jsou zde zcela správně – kompaktní a ladná karoserie, vpředu atmosférický osmiválec, uprostřed manuální převodovka, která směřuje výkon výhradně dozadu. Jde o další přehnaně ambiciózní projekt odsouzený k zániku, nebo o dobře promyšlený risk?

Článek

Na první pohled se může zdát, že firma Smit Vehicle Engineering, která za vznikem vozu stojí, prostě oprášila (jinými slovy bezostyšně okopírovala) sportovní vůz BMW Z8, ale on to údajně byl od prvopočátku záměr. Jak totiž víme, Z8 byla vlastně takovou poctou ikonickému typu 507. A podobně jako 507 i typ Z8 automobilka vyrobila pouze v karosářské variantě „roadster“.

Foto: Smit Vehicle Engineering

Díky karbonové karoserii se hmotnost i s velkým motorem vpředu udrží pod 1 400 kilogramy, délka pak činí jen 4 350 mm, takže Oletha je poměrně kompaktní sporťák

Olethu Coupe tedy s trochou nadsázky můžeme považovat za „Z8 Coupé, které nikdy oficiálně nevzniklo“. Jde ale o mnohem víc, má jít o poctu klasickým sporťákům, které jsou (alespoň v rámci sériové výroby) odsouzeny k zániku. Sami tvůrci tvrdí, že jde o „milostný dopis vozům BMW z jejich dětství“.

Těmito tvůrci jsou Willem a Kaess Smitovi, kteří dohromady sesbírali bohaté zkušenosti napříč celým průmyslem, ne pouze v tom automobilovém. Na svých stránkách uvádějí, že jejich zaměstnavateli byly v minulosti firmy jako General Electric, Tesla Motors, San Diego Composites, Applied Composites, a dokonce i Singer Vehicle Design.

Výrobce se nepochlubil, na jaké platformě Oletha Coupe jezdí, víme však, že karoserie je kompletně z karbonu – z čehož vyplývá, že onen atmosférický osmiválec bude mít s rozpohybováním auta pramálo práce. V tomto případě jde o jednotku S65 z BMW M3 generace E90, respektive E92 – ba dokonce tu je jeho 4,4l verze, kterou jsme před lety mohli najít v modelech M3 CRT a M3 GTS, takže hnidopiši by mohli namítnout, že zcela správné označení motoru zní S65B44.

Jak víme, agregát tehdy dával výkon krásných 450 koní, ovšem páni Smitové se pochlubili, že tu je motor trochu vylepšen – jmenovitě dostal karbonové sací potrubí (mňam), výfuk je pak zakázková výroba a je z nerezové oceli a Inconelu. Už jen představa toho zvukového doprovodu zní velmi, velmi nemravně – no jen vzpomeňte, co dělal karbonový airbox v takové M3 E46 CSL… hotová nirvána!

A nirvána pokračuje – o šestistupňovém manuálu tu zmínka padla, ovšem byla by chyba opomenout samosvorný diferenciál na zadní nápravě. Přidejte k tomu nastavitelný podvozek od KW nebo závodní brzdy od AP Racing, a hned je jasné, že tohle není jen pocta retro designu, ale že jde o opravdové auto pro nadšené řidiče, které je vyvinuté nadšenými řidiči, evidentně.

Jezdí potom na jednodílných kovaných kolech obutých do pneumatik Michelin Pilot Sport 4S. V interiéru lze zvolit buďto cestovní sedadla nastavitelná v osmi směrech, nebo klasická skořepinová z karbonu, špičkový audiosystém je samozřejmostí. Vše to má jen jednu chybu – neznáme cenu, ani kolik kusů má vzniknout. Ovšem vzhledem k současným trendům budou obě cifry nesmyslné, jen každá jiným způsobem.

Načítám