Článek
Olej v motoru je to samé co krev v těle člověka. Bez něj to prostě nejde. Ba co víc, nesmí ho být moc ani málo a musí mít přesnou specifikaci. Jenže zatímco krev v těle se (většinou) mění sama, tak o olej v motoru se musíte pravidelně starat vy.
Tento článek si neklade za cíl psát obecné řidičské pravdy o tom, že olej byste měli měnit v autě jednou za rok nebo po ujetí 15 tisíc kilometrů a že, i když automobilky používají oleje specifikace longlife a klidně vám doporučí výměnu oleje až po třiceti tisících, motoru vašeho auta to zrovna neprospívá. Teď to bude hlavně o tom, jak reagovat, když se vám v autě rozsvítí kontrolka oleje. I když se to zdá být totiž k nevíře, spousta lidí to bere jako čistě informativní sdělení a technici v autoservisech se pak nestačí divit.
„Automobilky se tím úplně nechlubí, ale moderní přeplňované motory kromě benzinu žerou i olej. A to tak, že ve velkém,“ lakonicky konstatuje Vladimír Žák z pražského autoservisu. „Litr oleje na tisíc kilometrů uvádí příslušné značky i ve svých servisních manuálech, a hlavně velké přeplňované motory si při plném využívání svého potenciálu nebojí o ten litr oleje opravdu říct. Majitelé benzinových aut typu Cayenne Turbo nebo třeba Range Rover Sport o tom ví svoje a nevozí s sebou litrovku oleje, ale rovnou velký kanystr.“
Vyšší spotřeba oleje ale trápí i menší namáhané motory, které jsou čím dál tím rozšířenější. Jenže spousta řidičů (uživatelů) se slepě drží doporučení výrobce a netuší, že by nějaký olej měli vůbec kontrolovat. A když se jim rozsvítí kontrolka oleje, tak panikaří a neví, co po nich auto vlastně chce. „Každý řidič by měl znát kontrolky ve svém autě. A vědět, že když se rozsvítí kontrolka oleje, měl by zastavit na nejbližší pumpě a olej do motoru dolít,“ říká Vladimír Žák.
Jaký olej dolít?
„Do auta byste vždy měli dolít olej stejné specifikace, jako už v autě je,“ vysvětluje Karel Vomáčka z českého zastoupení firmy Millers Oils. „Když tedy v autě jezdíte olej specifikace třeba 5W-40, VW 505.01, ACEA C3 , tak právě ten samý olej byste měli i dolít. Příslušné doporučení hledejte nejdříve v servisní knížce vozu, v další fázi potom na servisním štítku nebo nálepce v motorovém prostoru. Jedná se o dodržení viskozitního, výkonového a normového doporučení. Pokud nedodržíte viskozitní doporučení, může se změnit charakteristika a odolnost oleje při studených startech, nebo naopak při vysokém a dlouhodobém zatížení. Při nedodržení norem výrobce automobilů zase hrozí nedostatečná výkonnost výrobcem použitého aditivačního balíčku oleje a výkonová charakteristika může u naftového auta s DPF filtrem pevných částic výrazně ovlivnit složení výfukových plynů, a tím funkci a životnost DPF.“
Obecně se dá říci, že čím novější auto, tím větší nároky na dolévání správného oleje vznikají. Karel Vomáčka ale říká, že v nouzi můžete dolít i jiný olej. „Není to optimální, ale je to samozřejmě vždy lepší, než pokračovat v jízdě s nízkou hladinou oleje. Pokud však dojde k dolití většího množství oleje s nesprávnou viskozitní, normovou nebo výkonovou specifikací, doporučujeme potom olej co nejdříve vyměnit.“
Měnit složení oleje podle počtu ujetých kilometrů?
Když už je potom auto na kompletní výměně oleje, měli byste zvolit olej, který je pro vaše auto doporučený. Jenže pozor! Třeba u úplně nového auta můžete mít doporučený olej 5W-30, ale u vozu s nájezdem čtvrt milionu kilometrů se všeobecně doporučuje přejít na viskoznější 5W-40, pokud tedy dodržíme normové a výkonové doporučení. „Je to kvůli tomu, že olej 5W-40 oproti oleji 5W-30 udržuje silnější mazací film i tlak při dlouhodobé zátěži, a proto tolik neřídne a není ho třeba tolik dolévat,“ vysvětluje Karel Vomáčka z Millers Oils. „U starších motorů s vyšším nájezdem se často přechází i na polosyntetiku 10W-40, ale zde platí obezřetnost v plnění norem dvojnásob tím spíše, že například pro naftové automobily s DPF není absolutně vhodná.“
Kolik oleje dolít?
Když se vám rozsvítí kontrolka oleje, počítejte s tím, že minimálně půl litru bude potřeba dolít. „Všeobecně platí, že řídit byste se měli podle ukazatelů hladiny na olejové měrce,“ říká Martin Šípek z bruntálského autoservisu BP Servis. „Málo oleje může způsobit zadření motoru, ale když je ho příliš, motor si přebytečný olej pouští přes přepad do sání, které se může až ucpat. Motor taky víc karbonizuje a kouří.“
Bohužel nejsou žádným výmyslem historky o tom, že řidič(ka) dolil(a) olej až po hrdlo... Stejně jako na internetu kolují fotky motoru, který nikdy na výměně oleje nebyl...
A co se stane, když olej nedolijete?
Pokud budete jezdit s podlimitním množstvím oleje, motor vám časem pravděpodobně selže. Uvnitř motoru jsou rychle se pohybující části se spoustou potenciálního tření. Motorový olej je lubrikant, který udržuje hladké klouzání částí proti sobě, namísto vzájemného obrušování. Bude-li oleje málo, nebude mít správný tlak a nedostane se na všechna kritická místa. Dojde k poškození motoru a případně i jeho zničení.
Jak často olej kontrolovat?
Novější vozidla mají diagnostické nástroje, které mohou pomoci identifikovat situace s nízkým obsahem oleje, takže ty by měly upozornit na kritickou situaci samy. U starších vozidel musí řidiči olej kontrolovat manuálně. U nich obvykle kromě ztráty oleje při spálení společně s palivem ještě dochází k jeho úbytku kvůli netěsnostem vznikajícím v olejové soustavě. Kontrolu hladiny u těchto aut doporučujeme určitě po každé delší jízdě, případně ať si každý motorista nastaví svůj „rituál“ kontroly oleje, například při každém tankování paliva nebo jednou za měsíc. Někdo totiž najede 100 kilometrů za měsíc, jiný 100 kilometrů denně, čemuž pak musí řidič taky přizpůsobit interval kontroly hladiny oleje.
A jaký olej použít?
Dá se říci, že trh je přesycen různými značkami a výběr je široký mezi low-endovými i prémiovými brandy. Určitě si dejte pozor na původ oleje, zda je „Made in někde konkrétně“ nebo jen „Made in EU“. A také nepodceňujte skutečnost, zda pochází z oficiální distribuce dané značky, neboť je-li překoupen v rámci „šedého“ dovozu, jeho původ může být značně nejistý.