Hlavní obsah

Okruhová verze Fordu GT bude rychlá jako ta závodní

Foto: Ford

Okruhová verze Fordu GT se představila tento víkend na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

Nový Ford GT má pověst dost nekompromisního auta se závodními základy, které na silnici zabloudilo spíš omylem. Nyní přichází jeho nejostřeji nabroušená varianta, která je určená pouze pro uzavřené tratě. Cenovku má astronomickou a za volant bude moci sednout jen pár vyvolených!

Článek

Není žádným tajemstvím, že vývoj druhé generace vzkříšeného Fordu GT tvrdě diktovalo závodní oddělení, jehož úkolem bylo postavit vítězné auto do Le Mans (což se jim hned při premiéře v roce 2016 podařilo a oslavili tak 50 let od památného prvního vítězství Fordu v Le Mans). Proto má aktuální GT kompaktní přeplňovaný šestiválec místo mocného osmiválce, který by se do štíhlé karoserie nevešel. Proto má tak nekompromisní charakter, že byste s ním na nákup určitě nevyrazili. A právě proto je na správné silnici tak strhující!

Ale jeho plný potenciál odhalíte až na okruhu, kde se přisaje k asfaltu (pomocí speciálního okruhového režimu se podvozek sníží o 50 mm a křídlo se vysune naplno) a zničí jakoukoliv trať, na kterou ho vyšlete. Jenže hoši od Fordu se rozhodli, že ho nechají roztáhnout křídla ještě trochu víc a letět opravdu naplno. Přivítejte speciální okruhovou verzi Fordu GT, která bude rychlejší než jeho závodní varianta…

Na začátku byla prostá zvědavost inženýrů, jak rychlý by Ford GT skutečně byl, kdyby se nemusel nechávat omezovat silničními normami a závodními regulemi. Na sériové auto proto navěsili aerodynamický balíček inspirovaný závodním autem (kotníky sekající splitter a křidélka vpředu, obrovský difuzor a křídlo jako žehlicí prkno vzadu), který generuje o 400 % větší přítlak, než má silniční auto. Připočtěte si pneumatiky Michelin Pilot Sport v závodní specifikaci nazuté na kolech a nejspíš se už nebudete divit, že tohle auto v zatáčce zvládne přetížení více než 2G!

Foto: Ford

3..2..1.. Start!

Výkon závodní verze omezují pravidla pro vyvážení výkonnosti konkurentů (říká se tomu „ballance of power“), aby nikdo neměl rychlostně příliš navrch – proto jeho motor produkuje o 150 koní méně než silniční verze. V případě okruhové specifikace se ale inženýři nemuseli nechat omezovat a motor přifoukli na rovných 700 koní! Převodovku ponechali standardní, sedmistupňová dvouspojka si s vyšším výkon i náročnějším okruhovým zatížením snadno poradí. Standardní jsou i karbon-keramické brzdy silniční verze, které brzdí jako o život.

Na okruhu taky nepotřebujete hydraulický podvozek ze silničního auta, proto ho z auta jednoduše vyhodili a nahradili klasickým, závodně laděným odpružením, čímž navíc ušetřili brutálních 150 kg. Další kila ušetřili očesáním kabiny (ono to šlo ještě víc?!), takže dynamika bude skutečně balistická.

Vlastně by okruhová verze pro civily měla být podobně rychlá jako závodní speciál pro profíky. Pokud tedy nemáte závodní licenci, bude tohle jediná cesta, jak se dostat co nejblíž zážitku závodění s Fordem GT. Akorát na to budete potřebovat přes 27 milionů korun a povolení přímo od Fordu, protože vyrobí pouhých 45 kusů tohoto speciálu a stejně jako v případě silniční verze budou pečlivě vybírat, komu ho dají do ruky (aby tím vyřadili ze hry spekulanty).

Tohle úžasné auto je ale zároveň oslavou konce současného Fordu GT – tovární závodní program, který začal v roce 2015 prvními testy, totiž letos v říjnu končí a speciály Ford GT už budou dál závodit pouze v rukou soukromých týmů. Škoda, že Ford GT neuzavřel své působení dalším vítězstvím v Le Mans – letos ho totiž z nejvyšší příčky sesadila až zpětně aplikovaná penalizace za větší nádrž, než dovolují regule.

Související témata:
Načítám