Hlavní obsah

Okruhová Dallara EXP nabízí 500 koní a moře přítlaku

Foto: Dallara

Neznámý výrobce? Ale kdeže! Dallara vyrábí závodní auta a karoserie již od roku 1972!

Jen za posledních deset let se trh s vozy zaměřenými čistě na okruh ohromně rozrostl – téměř každá druhá automobilka nějaké takové auto nabízí. Jenže podle italského výrobce závodních automobilů jménem Dallara zkrátka auto „zaměřené na okruh“ nestačí. A tak přišli s typem Dallara EXP, které nemáte šanci potkat jinde než na okruhu. Leda, že by jelo na odtahovce…

Článek

Dallara je italská soukromá firma specializující se na výrobu závodních karoserií a automobilů s tradicí od roku 1972 – tehdy firmu založil stále ještě současný prezident společnosti Gian Paolo Dallara. Dallara kdysi pracoval pro Ferrari, Maserati, Lamborghini a De Tomaso, a tak se jednoho dne rozhodl, že si splní sen a založí si vlastní firmu, jejímž působištěm budou závodní tratě.

Foto: Dallara

Silniční EXP Stradale si můžete objednat i s manuální převodovkou. Ta okruhová potom nabízí poměr výkonu a váhy 555 koní na tunu, což je více než v případě takového Bugatti Veyron

Okruhová Dallara EXP ve velkém vychází z typu Stradale EXP, která už na silnice, jak napovídá označení „stradale“, může. Je tu tedy ten stejný 2,3l přeplňovaný čtyřválec původem z Focusu RS, zde však díky troše úprav od technologického gigantu Bosch vyladěný na celých 500 koňských sil a 700 Nm točivého momentu. Což je slušný nárůst oproti 400 koním a 500 Nm silniční verze.

Že to Dallara EXP myslí vážně, naznačuje i fakt, že řadit se tu dá pouze starou dobrou sekvenční převodovkou, která přes diferenciál od renomované firmy Quaife posílá výkon na zadní kola.

Pod karoserií se ukrývá i ten samý karbonový monokok, který používá Stradale, na povrchu už však došlo hned k řadě změn. Je tu mnohem větší přítlačné křídlo vzadu, přičemž přední část nově dostala výraznější splitter předního nárazníku a také drobná křidélka na bocích, která pomáhají zvyšovat přítlak na přední nápravě. A jaký že přítlak Dallara umí? V rychlosti 290 km/h to dělá vynikajících 1 250 kilogramů, přitom auto samotné váží pouhých 890 kilo. Tohle auto bude sedět jako přibité!

Vzhledem k tomu, že Dallara EXP nemůže na silnice, nikoho asi nepřekvapí okruhové pneumatiky bez vzorku, takzvané slicky. V kombinaci s tím ohromným přítlakem to znamená, že auto vyvine v zatáčkách podélné přetížení až 2,7 G – jen pro představu, i ty nejvýkonnější silniční supersporty se dostanou jen zhruba na polovinu. Najednou se cena 191 tisíc eur (těsně pod 5 miliony Kč) zdá za okruhové náčiní skoro pochopitelná.

Související témata:
Načítám