Článek
Ještě než se vrhneme do víru vybraných spolehlivých škodovek, hodí se připomenout, že žádné auto nemůže nikdy dostát své sebelepší spolehlivosti, pokud se nedočká správného servisu. Můžete koupit auto, jehož úžasná spolehlivost je opředená doslova bájemi, jenže pokud předchozí majitel zanedbával servis, můžete skončit s větší dírou v peněžence, než jakou by vám přivodilo vlastnictví obávaně nespolehlivého auta či motorizace.
Při výběru ojetých škodovek jsme pochopitelně brali v potaz jejich stáří. Mnoho lidí už určitě pokukuje po jedničkové Octavii s nezdolným diesel 1.9 TDI, jenže my jsme jej záměrně vynechali. Důvod je prostý – jedná se o tak staré auto, že jeho spolehlivost nelze považovat za „plošnou“, ale stále více záleží na stavu konkrétního kusu. A sehnat opravdu pěkný kus jedničkové Octavie začíná být velmi těžké. Raději jsme se tedy zaměřili na relativně nová auta, která jsou zároveň dostatečně stará, aby spadla s cenou pod dostupnou hranici. Zkrátka na auta mezi pěti a deseti lety staří.
1) Fabia II 1.4 16V
Je velká spousta řidičů, co nedají na dopustit na klasickou jedničkovou Fabii. Přitom dvojková vypadá oproti předchůdkyni konečně k světu, její cena spadla na velmi nízkou hranici, pokud sáhnete po správné motorizaci, dostanete spolehlivost staršího vozu v těle toho novějšího. Tou pravou je starý čtyřválcový šestnáctiventil o objemu 1,4 litru s výkonem 86 koní.
S tímto motorem Fabia docela solidně jede, příliš nežere, a když budete po 15 tisících měnit olej a po 90 tisících rozvody, je téměř nesmrtelná. Jednoduchá atmosférická jednotka nemá žádné slabé místo a s výjimkou tyček stabilizátorů se dá totéž říci o celé Fabii. Ceny levnějších a méně vybavených kusů se dnes vejdou hluboko pod 100 000 korun.
2) Rapid 1.2 TSI
Jakmile se hovoří o motoru 1.2 TSI, většinou se jedním dechem dodává poznámka o praskajících rozvodech. Jenže sotva si notorický průšvihář prodělal svou velkou dětskou nemoc, zůstal už jen velmi spolehlivý motor, v případě Rapidu navíc kombinovaný s velmi spolehlivým a jednoduchým autem jako takovým.
Konkrétně model Rapid zde uvádíme záměrně. Spolu s trojkovou Octavií a následně i trojkovou Fabií se totiž jedná o škodovku, pod jejíž kapotou už najdete výhradně modernizovanou verzi přeplňovaného čtyřválce. Takže odpadá strach, že si koupíte špatnou verzi a praskající rozvody zbydou na vás. U novějšího 1.2 TSI už stačí jen vzorně měnit olej a citlivě zacházet s turbomotorem, aby se odvděčil dlouhou a kvalitní službou. Ceny začínají od 150 000 nahoru.
3) Octavia III 1.2 TSI & 1.6 TDI
Když už jsme u motorizace 1.2 TSI, přejdeme rovnou k již zmíněné Octavii ve třetí generaci. Té jsme se dopodrobna věnovali již v samostatném článku, ovšem ve zkratce jen následující – taky u trojkové Octavie už nenarazíte na problematické rozvody, ale pouze na spolehlivé motory. Krom toho všechny Octavie s výkonem do 150 koní disponují jednoduchou zadní nápravou. Ta je sice malinko hlučnější a není tak komfortní, ale ubere možná problematická místa na podvozku.
Druhou dobrou volbou a zároveň jediným dieselem v našem výběru je Octavia se vznětovým motorem 1.6 TDI. Ten sice seženete i ve výše zmiňovaném Rapidu, ovšem v Octavii dává vzhledem k velikosti auta daleko větší smysl a navíc je zde i větší nabídka. Coby firemní auto je totiž Octavia s 1.6 TDI velmi populární. Motor je sice jízdně docela otravný – je otupělý a moc nejede, ovšem co se spotřeby a spolehlivosti týče, jedná se za poslední dobu o nejlepší turbodiesel koncernu Volkswagen. Starší Octavie třetí generace se prodávají už za 160 000 korun.
4) Octavia II RS 2.0 TFSI
Až dosud jsou všechna auta a jejich motorizace u spodní hranice výkonu a dynamiky. Jenže teď se podíváme na opačnou stranu – na benzínovou Octavii RS minulé generace. Se starší verzí přeplňovaného dvoulitru o výkonu 200 koní máte v ruce solidní výkon a navíc hodně dobrou spolehlivost.
Víc než kde jinde je tady potřeba shánět vůz po pečlivém majiteli (ideálně takovém, co dopřával vozu víceoktanový benzín) a bez tuningu. Takový kus se sice neshání úplně snadno, ovšem chcete-li svižné svezení s rozumnými náklady, vyplatí se hledat. Dvoulitr má ještě řemenové rozvody, takže se sice musí měnit, ale zase máte jistotu, že svých 90 tisíc vydrží bez problémů. Spotřeba je sice drobně vyšší, ale dokonce i dovolenou absolvujete bez zruinování rodinného rozpočtu. V každém případě se nenechte zlákat dieselovým RS. To je pravým opakem toho benzínového a platí za obávaný průšvihový motor. Benzínové RS seženete už pod 200 000 korun.
5) Superb II 3.6 FSI
Jestliže je Octavia RS vozem pro ty, kdo rádi jezdí rychle, Superb s největším šestiválcovým agregátem je volbou pravých fajnšmekrů. S výkonem 260 koní a parádním zvukem se jedná o lákavé auto, nemluvě o vynikající výbavě všech kusů. Jen ta spotřeba může být pro mnoho lidí rezolutně odrazující, ovšem když máte nižší nájezdy, dá se přežít.
Aby bylo jasno, Superb není ani s velkým atmosférickým motorem zcela neprůstřelný držák, ale když si najdete kus s dobrým dosavadním servisem a ideálně nižším kilometrovým nájezdem, udělá spoustu parády při poměrně nízkých nákladech. Připravte se každopádně na to, že se jedná o jednoznačně nejdražší vůz našeho výběru. Ceny nepadají pod 200 000 korun a jak se probíráte k mladším a méně ojetým vozům, částka letí rychle nahoru.