Článek
Škoda Octavia druhé generace je jedno z nejpočetnějších aut u nás a dříve to býval bazarový sen. Dnes už tuto roli přebírá aktuální třetí generace, takže ta předchozí je odkázána k dožití. Ceny spadly a nejlevnější se prodávají za padesát tisíc. Nejvíce levných octavií druhé generace se pak pohybuje v relaci 70 až 100 000 Kč. Jenže dá se vůbec za takové peníze solidní Octavia II koupit?
Zadní kola do „A“
Když přišla současná generace Škody Octavia, mluvilo se hodně o tom, jak automobilka ušetřila na návrhu podvozku, když většina běžných motorizací dostala jen vlečenou zadní nápravu. Jenže s tou aspoň nejsou problémy. Naopak se seřizováním geometrie vzadu mají majitelé starých Octavií II dost trápení. Často totiž nestačí pootočit (většinou zarezlými) excentry. A kupovat nová ramena a silentbloky nikdo nechce.
Půlka octavií II tak jezdí s koly do písmene A, případně všelijak šmajdají ke straně. Pneumatiky se jim sjíždějí nerovnoměrně a v každé zatáčce se takové auto chová jinak. Jestli chcete, aby Octavia jezdila tak dobře jako dřív, připočtěte si k nákupu rovnou nějakých dvacet tisíc za opravu a seřízení zadní nápravy a vůbec celého podvozku.
Tachometr často lže
Prodejci už pochopili, že to neustálé stáčení pod 180 000 km nemá cenu, takže plno aut v inzerátech má na tachometru přece jen uvěřitelnější hodnoty jako 250 nebo třeba i 320 000 km. Pro jistotu si ale stejně takové číslo vynásobte koeficientem 2,1, abyste měli reálnou představu o tom, kolik má takové auto najeto.
Samozřejmě nelze tvrdit, že všechny dvojkové Octavie jsou stočené a mají najeto půl milionu. Vždycky narazíte na unikát, který za rok najel jen pár kilometrů v rukou penzisty. Jsou to zpravidla auta se základním motorem (nejčastěji 1.4 16V) a základní výbavou. Ale pokaždé postupujte velmi opatrně, jakékoli auto bez ověřitelné historie může být past.
Motorová mizérie
Nejhorší je to s výběrem motorů, protože nějaký zcela bezproblémový pod kapotou Octavie II nebyl nikdy. Snad jen o benzinovém motoru 1.4 16V o výkonu 59 kW bychom mohli říct, že je poměrně odolný a bez velkých nároků na servis. Lépe jede jeho Euro 4 verze pod kódem BUD. Pokud nezapomenete po 90 000 km vyměnit trochu složitě řešené rozvody a vyměníte každý rok olej, měl by ještě pár let fungovat. Ovšem nečekejte dynamické zázraky.
S přimhouřením oka lze ještě doporučit motor 1.6 MPI ve verzi o výkonu 75 kW, ale čemukoli jinému na benzin se v druhé generaci Octavie raději vyhněte. Dvanáctistovkám TSI kolabovaly rozvody a relativně slušné jsou až po modernizaci, nejlépe až z konce roku 2011. Motory 1.4 TSI neberte vůbec, motor 1.8 TSI je bezedná kasička.
Své si užili také majitelé motorů 1.6 FSI a 2.0 FSI a dnes sotva najdete kus, který bude ve slušném stavu. Potřebovaly benzin s vyšším oktanovým číslem (softwarovou úpravu jednotky 2.0 FSI umožňující provoz na BA95 nemají všechna auta), ale stejně je plno motorů zalepených karbonem a bez velké perspektivy pro budoucí bezproblémový provoz.
Leda byste narazili na 2.0 FSI ještě s klasickým automatem, což je asi jediná doporučeníhodná verze, pokud chcete Octavii II a nechcete řadit. S pozdějšími dvouspojkovými automaty DSG jsou dnes už spíše jen problémy.
Naprostá většina dieselů už je za zenitem. A kdo v nedávné době investoval do oprav, nebude mít zrovna moc chuti Octavii posílat do světa. Počká, až to zase začne chtít dalších čtyřicet tisíc za turbo a vstřiky a až to začne reznout. Pokud tedy ještě nezačalo.
Je nějaký diesel, který má smysl? Snad jen 2.0 TDI CR z posledních let výroby, ale musí mít nějaký rozumný nájezd. Pod 200 000 km jich ale bude na trhu málo a komu funguje, ten se ho nutně zbavovat nebude. A rozhodně ne pod cenou.
Má to vůbec smysl?
Těžko vám můžeme doporučovat technicky jednodušší a spolehlivější Octavii třetí generace, když na ni prostě nemáte. My naprosto chápeme, že má Octavia II své kouzlo. Je to prostorné, praktické a svým založením bytelné auto. Jenže chudnoucí majitelé, kterým bylo líto investovat do dílčích oprav, ji často odsoudili zanedbaným servisem k záhubě.
Budete muset velmi pečlivě vybírat. Vynechte kusy s extrémními nájezdy a spíše hledejte auto se statisticky spolehlivým motorem a bez zbytečností. A také takové, které má naprosto transparentní historii. Jenže takových bude na trhu málo.