Článek
Ještě před pár lety byl v bazarech největší zájem o naftové kombíky, ideálně z koncernu Volkswagen. Jenže doba se mění. S trochou nadsázky se dá říct, že jak se mění statistiky nákupu nových aut, tak se s tří až pětiletým zpožděním mění také poptávka v autobazarech.
„Český, respektive středoevropský trh je v chování zákazníků celkově velmi konzervativní. Na druhou stranu dnes sledujeme odklon zákazníků od LPG, což byl dlouhá léta víceméně jediný alternativní pohon, který zákazníci ve větší míře kupovali,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě bazarů AAA Auto.
Jeho slova potvrzuje i Tomáš Pražský, který vozí auta ze zahraničí na individuální objednávky. „Elektromobil jsem zatím přivezl jen jeden a to BMW i3. Ale o hybridní auta zájem mezi zákazníky je, pravidelně hledáme většinou hybridní Toyoty Auris a RAV4.“
Zákazníky na hybridech může kromě menších emisí lákat také parkování zdarma, ale i nižší provozní náklady na provoz. „Koupil jsem ženě hybridní Auris,“ říká Radek Bálek z Prahy. „Předtím jezdila s dieselovým Renaultem Koleos, ale permanentně jsme řešili problém s ucpaným filtrem pevných částic, jezdila totiž jen ve městě. Hybrid je výhodný nejen kvůli spotřebě a na krátké jízdy po městě, ale taky kvůli parkování. Co jsem se tak dočetl, do nějakých 200 tisíc kilometrů by s hybridem neměl být problém a to s Aurisem dalších pět let určitě nenajedeme.“
„Čistá elektromobilita české zákazníky netáhne. Pro většinovou populaci je i ojetý elektromobil příliš drahý a jeho praktické využití neodpovídá nárokům spotřebitelů. Velká část zákazníků se zároveň obává nedostatečné infrastruktury a nutnosti přizpůsobovat se vlastnímu autu. Naopak hybridní vozy jsou v očích zákazníků přijatelným kompromisem,“ komentuje malý zájem o auta na elektřinu Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovační laboratoře Aureslab. „Náklady na provoz jsou pro většinu lidí rozhodující a elektřina z dobíječek navíc začíná rapidně zdražovat,“ tvrdí.
Češi se podle prodejců naučili takzvaně počítat. Znamená to, že si dobře uvědomují, jak moc se jim ušetřené peníze při nákupu mohou prodražit na spotřebě. Tento trend nepanuje pouze na poli hybrid versus nafta a benzin, ale i v rámci pohonů pouze na fosilní paliva. „S tím, jak mají moderní benzinové motory nižší spotřebu paliva, a protože mohou mít také nižší provozní náklady než turbodiesely, tak se zkrátka zájem zákazníků mění,“ vysvětluje Pražský.
Všeobecně přesto dál platí, že při nájezdu do 15 tisíc kilometrů ročně se vyplatí spíš benzinový motor, při vyšším nájezdu pak diesel.
Mezi zájemci o ojeté vozy na alternativní pohon také stoupá poptávka po autech na stlačený zemní plyn. Auta na CNG v drtivé většině nabízí rovnou samotná automobilka, takže se nejedná o dodatečné úpravy. „Měl jsem auto na LPG, ale měl jsem s tím opakovaně problémy,“ říká Stanislav Janda, který si před pár týdny pořídil VW Caddy na CNG. „Z dlouhodobého hlediska to bylo pořád levnější, než jezdit na benzin, nebo i na naftu. CNG je ještě levnější, a protože jde o tovární úpravu, tak co vím, většinou s tím nejsou žádné technické problémy,“ vysvětluje.
Ať už si kupujete auto na benzin, naftu, plyn, nebo na elektřinu, měli byste vždy dodržovat základní rady při nákupu ojetiny. U aut na alternativní pohon se pak zaměřte na možná úskalí konkrétního modelu.