Článek
Ferdinand Porsche slavil narozeniny
Myslím, že by asi obdivně zíral, když by mu obchodní zástupci Porsche ukázali a názorně předvedli poslední aktuální verzi modelu 911, model 992. Může to znít divně, ale dost možná by i zaplesal nad technikou a dechberoucími výkony nového elektrického Taycanu. Ferdinand Porsche, narozený 3. září 1875 ve Vratislavicích, byl totiž elektřinou od útlého věku fascinován. Když pracoval ve firmě Lohner Werke, jedním z jeho zásadních projektů byl elektrický, resp. hybridní automobil. Automobil Lohner-Porsche měl elektromotory v kolech a jeden centrální spalovací. A to se psal rok 1900. Ironicky je dnes elektrické Porsche artiklem, který my fanoušci příliš neobdivujeme. Konec konců, pohnutky k vývoji elektromobilů byly v dobách úsvitu automobilu jiné než dnes. Klub tím pádem raději letošní ročník věnuje padesátiletému jubileu zatraceně nebezpečného a syrového závoďáku Porsche 917.
Ferdinand Porsche se podílel na mnoha konstrukcích. Často si jeho služby najímaly velké strojírenské společnosti. Pracoval taky pro Austro Daimler i samotný Mercedes-Benz. Jeho syn Ferry v jedné biografii tvrdil, že „Pokud se otec nechal najmout do služeb nějaké strojírenské firmy, žila z jeho nápadů rovnou další dekádu." Hospodářskou krizi přežívala rodina Porsche docela těžce. Založili však spolu se zetěm, doktorem práv Antonem Piëchem, svou vlastní společnost. Prvním projektem byla práce pro Wanderer, pak pro NSU. Projekt lidového vozu, který NSU pustilo k ledu, se nakonec dočkal využití v projektu „Kraft Durch Freude.“
Pochopitelně, že celá agenda okolo „KDF“ má dodnes silný politický podtext dané doby. Všichni dobře víme, kdo a proč slogan „Kraft Durch Freude“ vymyslel. Díky němu však vznikl zcela nový moderní automobil – slavný „Brouk“ i přímo s celým novým městem, dnešním Wolfsburgem. Nejstarší dochovaný Brouk se dokonce nachází u nás v České republice v soukromé sbírce.
Ono se to vždy v článcích nepíše, ale Porsche se také pod tlakem událostí těsně po ukončení druhé světové války podíval na 20 měsíců do francouzského vězení společně s Antonem Piëchem, otcem nedávno zesnulého exšéfa Volkswagenu Ferdinanda Piëcha. Ten totiž celé KDF továrně za války šéfoval. Válečné výrobě se nemohli vyhnout, i když by jistě chtěli. A tak Porsche pomáhal vyvíjet bojový tank Tiger a další vojenskou techniku. Obyčejní lidé, kteří uvěřili Hitlerově socialistické propagandě 30. let a spořili na vysněného „Brouka“, ze svých úspor nakonec neviděli prakticky nic.
I přes nepřízeň doby se „Brouk“ nakonec zrodil a stal se automobilovou legendou po celém světě. Nápad z hlavy Ferdinanda Porsche i dalších inženýrů, kteří na projektu přímo či nepřímo spolupracovali, se osvědčil. Porsche byl geniální konstruktér. Nakonec ještě ve vězení ho tehdy ve Francii navštívil i šéf Cisitalie a Porsche jim pomáhal vyvinout úžasný závodní stroj Porsche Typ 360 Cisitalia. Najdete ho v Muzeu Porsche v Zuffenhausenu. A ve stejné době už měl jeho syn Ferry plány na konstrukce vlastních závoďáků. Sláva jména Porsche začala strmě stoupat.
Průřez celou historií Porsche na jedné louce
A na sobotním setkání „Poršistů“ všeho druhu bylo možné obdivovat úžasná auta. Přijela krásná replika 550 Spyder, několik originálních sporťáků 356, které svého času proháněl na světových okruzích i v dálkových soutěžích Jaroslav Juhan. K vidění byl i model 914, kontroverzní projekt druhé poloviny 60. let, jehož cílem bylo nabídnout lidovější sportovní roadster s motorem uprostřed.
Toho docílil sdílením komponentů s tehdejšími volkswageny a karmanny. „Volksporsche“ už je dneska zase vyhledávané a v kurzu. Má velmi dobré jízdní vlastnosti, předběhlo svou dobu. Zrovna tak luxusní „grandtourer“ 928. Díky němu málem i skončila ikona, sportovní kupé 911. Nikdy k tomu ale naštěstí nedošlo a její popularita zůstala tak veliká, že se vyrábí dodnes.
56 let modelu 911
Letos zrovna žádné kulaté výročí není. Nicméně na sraz přijely snad všechny myslitelné generace ikonické „devětsetjedenáctky“. Nejslavnější designový výtvor Alexandera „Butziho“ Porsche, vnuka pana Ferdinanda Porsche, se v čase výrazně mění, ač to na první pohled nevypadá. Moje žena se na toto téma většinou jen šibalsky pousměje a řekne: „Co na nich vy chlapi vidíte, vždyť jsou všechna Porsche úplně stejná“. Ano, stále jim vzadu tluče ploché šestiválcové srdce a siluetu karoserie si s žádným jiným autem na světě rozhodně nespletete.
Chvíli jsem se bavil s jedním čerstvým majitelem aktuálního modelu Carrera S a nechal se slyšet, že se ta auta zkrátka víc a víc blíží k luxusním vozům, jakým je třeba Panamera. Že si toho všímá s nákupem každého nového modelu. Ona kompaktní charakteristická silueta, jež nabízí úžasně vyrovnaný poměr mezi ryze sportovními jízdními vlastnostmi a příjemným cestováním vysokými rychlostmi, se ubírá pomalu a jistě ve prospěch onoho cestování. Přijdete na to při svezení těmi uzounkými venkovskými okreskami, kde je zkrátka nové Porsche vážně široké. Vždy jde ale o zvyk... a i já věřím, že na to nové bych si jistě zvykl. A pak taky věřím ještě jedné věci: Porsche 911 je s každým novým modelem objektivně lepší a lepší.
Už se nemůžu dočkat, až si budu moci novou 911 vyzkoušet za volantem. Jízdní pozice je totiž velmi dobrá, sedadlo jde nastavit do velmi nízké polohy a kabina je proti mé „babičce“ o světelné roky jinde. Na druhou stranu, abych bych upřímný, moje stříbrné Porsche oslaví příští rok 20 let a mám pocit, že bych neměnil. Cestu do Liberce jsem si „zkrátil“ přes sedlo Ještědu a nově opravené okresky Máchova kraje a zde se stará, na dnešní dobu vlastně ani ne tak výkonná základní 911 Carrera cítí jako ryba ve vodě. A řidič si jízdu i zvuk atmosférického plochého šestiválce náramně užívá.
Ford Model T Rajo Speedster
Jenže Ferdinand Porsche festival, to nebyly zdaleka jen „Poršáky“. Milan Bumba, dlouholetý šéf klubu, se pohybuje na všeobecné veteránské scéně a pozval mnoho zajímavých lidí s ještě zajímavějšími auty i motorkami. Mezi nejnadšenější milovníky jízdy v historických automobilech v regionu patří bezesporu Slávek Hadraba. Jeho „Království automobilů“ najdete v jedné z hal Technického muzea v Liberci. Manželé Hadrabovi mají opravdu pestrou sbírku různých vzácných automobilů a pravidelně s nimi taky jezdí.
Pro Porsche festival si vybrali k exhibiční jízdě jedinečný závodní vůz z r. 1918 – Ford model T Rajo. To auto má moc zajímavou historii. Karoserie vozu by měla pocházet z běžného modelu T z r. 1912, ale celý vůz byl výrazně upravený Hurstem Rajo ve Wisconsinu. Stal se z něj závodní stroj s motorem, který měl úplně novou hlavu válců (OHV) a výkon až 36 koní (jeden zdroj uvádí 45 koní) z čtyřválcového bloku motoru Ford model T o objemu 2.6 litru. Jiný podobný na světě neexistuje a třešničkou na dortu je jeho moc zajímavá závodní historie. Ford se totiž účastnil 5. září 1921 vůbec první čtrnáctimílové jízdy do vrchu Pikes Peak a zvítězil ve své kategorii malých vozů. Celkově dojel tuším třetí.
Závodní škodovky a další krásné veterány k vidění
Liberecký region není jen rodištěm Ferdinanda Porsche, ale i místem, kudy pravidelně vedla Rallye Škoda, posléze Rally Bohemia a místní úzké okresky jsou pro závodní „erzety“ jako stvořené. Na festivalu se tedy představilo i několik zajímavých historických soutěžních automobilů a jejich domácích posádek. Kdo měl chuť nasoukat se do interiéru auta, na slunci notně vyhřátého, měl stejnou možnost projet se na uzavřeném okruhu úzké zakroucené asfaltky veseckého areálu. Prý sem jezdí občas testovat i Honza Kopecký a tým Škoda Motorsport. Na množství zajímavých aut se podívejte v přiložené galerii.
Výlet do Liberce se rozhodně vyplatil a taky diváci se měli na co koukat. A kam příště? Už příští víkend, tedy 15. září, se koná velké tradiční setkání vozů Porsche na německé straně bavorského Českého lesa v Rodingu. Na sraz již tradičně dorazí i Walter Röhrl a Christian Geistdörfer a bude možnost získat i jejich autogramy. Nezbývá tedy, než si zase objednat hezké počasí, natankovat do „Poršáků“ plné nádrže vysokooktanového benzinu a udělat si další hezký výlet.