Hlavní obsah

Oficiálně: Výroba BMW i8 skončí v dubnu

Foto: BMW

BMW i8 Roadster bylo vyvíjeno od začátku společně s kupé. Hádali byste modelu i8 ty roky?

BMW i8, sportovní automobil s plug-in hybridním pohonem, končí výrobu. Na rozloučenou ovšem ještě představí 200kusovou sérii Ultimate Sophisto Edition. Za těch šest let výroby vzniklo víc než 20 000 automobilů v provedení kupé i roadster. BMW považuje i8 za mimořádně úspěšný automobil, jeho nástupce budete však vyhlížet marně…

Článek

Dvacet tisíc vyrobených aut. Nejmodernější technologie výroby. Karbonový monokok. Plug-in hybridní pohonné ústrojí. Přeplňovaný tříválec. Inovativní řešení pohonu všech kol. A taky zajímavá česká stopa… To jsou ty nejdůležitější věci, pro které budeme na BMW i8 vzpomínat. Ale popořádku!

Předběhlo dobu

Když jsem před pár dny BMW i8 potkal v provozu, jak si tak splývá po pražském obchvatu, schválně jsem ho předjel a pak se zase nechal předjet. Prostě jsem ho chtěl jen vidět. I po šesti letech od zahájení výroby vypadá pořád skvěle, i když je to jeden z těch designů, na které si člověk musí zvyknout, ale pak se líbí víc a víc.

Foto: BMW

Při výrobě BMW i8 bylo použito spoustu nových technologií, materiálů a postupů. Mimo jiné to bylo první sériově vyráběné auto s laserovými světlomety

Studie Vision EfficientDynamics, představená na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu v roce 2009, byla předzvěstí nového sportovního automobilu, ve kterém by šlo o něco víc než jen o výkon. Vůz se vzhůru otevírajícími se dveřmi, úplně novým designem a plug-in hybridním pohonem byl přesně takový, jako mají koncepty být - lehce kontroverzní. Když se o čtyři roky později na stejném místě objevila sériová podoba BMW i8 a BMW i3, bylo jasné, že nastala revoluce.

Ale právě tehdy se trochu pokazila komunikace. Laická i odborná veřejnost brala obě dvě auta jako začátek nových modelových řad, ale BMW v nich vidělo spíš jezdící laboratoře a průkopníky technologií. „Od začátku bylo tak nějak jasné, že ani jedno z aut nedostane přímého nástupce, ale že poznatky z výroby a vývoje se implementují do běžných modelových řad,“ říká David Haidinger z českého zastoupení BMW. „Díky oběma vozům si mohla automobilka v reálu vyzkoušet všechny ty fráze jako inovativní či udržitelný.“ Pokud nevěříte, stačí se podívat na nové elektrické mini, ale i na hybridní pohonné ústrojí nové trojky.

Pravda je, že BMW i8 bylo minimálně zpočátku přijímáno s rozpaky. Já to měl stejně. Čekal jsem ryzí sporťák, místo toho jsem jezdil rychlým gétéčkem. Nebyla to žádná M1 pro 21. století, fanoušci sice prskali, ale ti, kdo s ní jezdili, byli nadšeni.

Zkouška technologií i výrobních postupů

Původní koncept Vision EfficientDynamics měl tříválcový turbodiesel a elektromotor pro každou nápravu. Jak vy už moc dobře víte, zadní kola BMW i8 nakonec poháněl benzinový motor (231 koní byla na tříválec o objemu 1,5 l slušná hodnota), kterému sekundoval 143 koňový elektromotor roztáčející kola na přední nápravě. Zajímavé a funkční řešení.

Foto: BMW

BMW i8 spojuje oba světy - kombinuje elektromotor a spalovací přeplňovaný tříválec

Už od začátku ale byla řeč o tom, že auto bude mít karbonový monokok, vzhůru vyklápěcí dveře a že to bude ryzí showcar. A přesně to se BMW povedlo, i8 na sebe strhla pozornost, skvěle zafungovala nejen jako průkopník moderních technologií, ale připomněla také, že v Mnichově se něco děje. A povedlo se i načasování.

Napřed koncept, pak v roce 2013 světová premiéra a o čtyři roky později otevřený roadster, který se nevzdal specifických dveří. Nemusel. Karbonové šasi auta je tak pevné, že si s tím bez problémů poradilo.

Asi vás nepřekvapí, že stejnou technologii výroby karbonových dílů zvolilo BMW i pro svou luxusní limuzínu řady 7, která se postupně objeví i v dalších modelech. A že si BMW na i8 vyzkoušelo plug-in hybridní systém je samozřejmě nabíledni. Podobně jako na i3 vyzkoušelo ryze elektrickou platformu, kterou teď téměř beze změny používá nedávno představené elektrické Mini. BMW proto ohlásilo, že v dubnu letošního roku s přelomovým modelem končí.

Česká stopa

Když se v Česku řekne BMW i8, mnozí si nejspíš jako první vzpomenou na policejní verzi a její krátký osud. S vozem v roce 2017 havaroval pozdě večer policista, který ho převáděl šéfovi hradního protokolu, milovníku rychlých aut. Vyšetřování bylo uzavřeno s tím, že řidič havaroval kvůli mozkové příhodě. Druhá i8, kterou Policie ČR dostala náhradou, už se konce služby dožila, dle smlouvy najezdila 20 tisíc kilometrů a pak byla vrácena.

Na českém zastoupení značky ale podstatně raději vzpomínají na dvě speciální edice, které měly přesah přes hranice naší republiky. Ta první je z roku 2018, kdy byla společně s modelem BMW i3 představena speciální edice BMW i8 Starlight v unikátním barevném provedení, přecházejícím ze zlaté (barva obsahovala zrnka opravdového zlata) až po černou. Vůz byl následně vystaven i v mnichovské budově BMW Welt.

Foto: BMW

BMW i8 ve speciální edici Starlight

Tou druhou pak bylo BMW i8 Roadster 4 Elements by Milan Kunc z roku 2019, kdy karoserii pomaloval svým specifickým stylem světově uznávaný česko-německý umělec Milan Kunc, který se snažil otevřít témata související s ochranou životního prostředí a trvalou udržitelností. Na konci celého projektu byl prodej tohoto vozu, kdy zisk 2 100 000 Kč putoval na konto organizace The Ocean Cleanup, jež se zabývá čištěním oceánů.

Foto: BMW ČR

BMW i8 Roadster 4 Elements

Celkově bylo do konce února 2020 registrováno na českém trhu celkem 87 nových modelů BMW i8 Coupé a BMW i8 Roadster.

A co bude dál?

Teď je ale jisté, že v dlouhodobém vnímání bude auto považováno za jeden z milníků v historii značky, což dokazují i tiskové obrázky pořízené s i8 ve společnosti nejlegendárnějších modelů BMW. Jak už ovšem zaznělo, přímého následníka BMW i8 budete vyhlížet marně. Přitom ještě za dobu svého života se stalo „klasikou budoucnosti“, kdy mu tento titul udělili čtenáři Auto Bild Klassik.

BMW o něm sice mluví jako o jednorázovém projektu, ale zároveň připouští, že něco nízkého, placatého a karbonového by se přece jen mohlo objevit. Určitě se to ale nebude jmenovat i8. Jestli tento projekt skutečně dostane zelenou, se teprve ukáže. Záleží na tom, jak budou BMW vycházet emisní limity. Fanouškům tak radíme zapamatovat si studii Vision M Next, která byla představená vloni v létě. Asi o ní ještě uslyšíme. Značka iNext totiž pokračovat rozhodně bude. Jen se musíme zatím nechat překvapit, o jaký model půjde. Na co byste si vsadili?

Načítám