Článek
V současné době si na terénní vozidlo hraje kdejaké SUV s chytrým pohonem všech čtyř kol, ovšem takové vozy málokdy dosáhnou schopností pravověrných off-roadů, které jsou dnes ohroženým druhem. Poslední Mohykáni s kardanovými hřídelemi využívají ke zdolávání přírodních nástrah často léty prověřenou techniku, díky níž se vydrápou na nedostupné vrcholy, případně prorazí nové cesty.
Znáte však úplné konstrukční základy? Víte, jak funguje redukce nebo k čemu je dobré uzavřít diferenciál nápravy? Na tyhle a další otázky odpoví naše obecná lekce o off-roadové technice pro začátečníky, připravená se specialisty z Mitsubishi Motors Česká republika.
Stálý pohon 4×4
Pohon všech čtyř kol se základně dělí na stálý a připojitelný. První typ v praxi funguje tak, že je na všechna čtyři kola permanentně přenášen točivý moment motoru. Nemusíte tedy přemýšlet, kdy v terénu řadit čtyřkolku, protože ji máte v akci pořád. Součástí zástavby bývá zpravidla přítomnost mezinápravového diferenciálu, který umožňuje hladký přenos sil mezi nápravami.
Nevýhody se mohou projevit obzvláště na silnici, a to ve formě zvýšené hlučnosti, vyšší spotřeby paliva (neustále poháníte všechna kola) a větší míry opotřebení komponentů podvozku. Typickým reprezentantem permanentních čtyřkolek je třeba ruská Lada 4×4.
Připojitelný pohon 4×4
Druhý jmenovaný pohon nastupuje naplno do akce až po zavelení řidičem, kdy se k permanentně poháněné zadní nápravě připojí mechanicky nebo elektromechanicky také přední náprava. Výjimečně tomu je naopak. Přiřazení pohonu druhé nápravy však občas zlobí, třeba kvůli nevhodné pozici vozu, například při pokusu o přiřazení pohonu 4×4 při průjezdu zatáčkou, případně kvůli nevyhovující pozici kol. Mezi teoretická rizika patří také selhání servomotorku nebo mechanická závada ručního voliče čtyřkolky.
Připojitelný pohon v režimu 4×4 je nutné až na výjimky, kterou zastupuje například Mitsubishi L200 s pohonem Super-Select, používat na nezpevněných površích. Autům většinou chybí mezinápravový diferenciál, takže pokud si budete se zapojenou čtyřkolkou hrát na asfaltu, přespříliš zatáčet na pevném podkladu nebo dělat vylomeniny, dost možná urychlíte odchod vašich diferenciálů a přídavné převodovky (kde se přiřazení přední nápravy odehrává) do sběrny surovin. Nutné je také zohlednit nejvyšší povolenou rychlost jízdy pro možné povolání pohonu druhé nápravy do akce.
Tento pohon je však mezi pravověrnými off-roady rozšířenější a k peněžence šetrnější – hlavně na asfaltu nebo v mírném terénu, kde není potřeba zaměstnávat 4×4. Nepatrně tedy ušetříte za palivo, opotřebení dílů a poděkují vám i vaše uši.
Existují však vozy, které kombinují oba pohony v jeden. Tenhle majstrštyk si můžete užívat u modelu Mitsubishi Pajero nebo u robustní L200.
Uzávěrka mezinápravového diferenciálu
Jde o techniku dostupnou převážně u permanentních čtyřkolek. Mezinápravový (středový) diferenciál lze mechanicky nebo elektronicky zamknout, čímž si rozdělíte tok točivého momentu na jednotlivé nápravy v daném poměru. Někdy jde o dělení 50 na 50, jindy třeba 60 na 40. Tento zámek se hodí do lehkého terénu, avšak pozor, při uzamčení se vozidlo chová jako automobily s aktivním připojitelným pohonem 4×4, proto zde platí obdobné zásady.
Uzávěrka diferenciálu nápravy
Jak funguje tato uzávěrka, vám vysvětlíme naprosto jednoduše. Představte si, že máte jedno poháněné kolo ve vzduchu nebo na povrchu s prakticky nulovou adhezí a druhé na použitelném podkladu. Za normálních okolností by putoval veškerý točivý moment na odlehčené kolo, které by se točilo jako Kolotoč Pavla Poulíčka v dobách největší slávy.
Když zavřete (zamknete) diferenciál, síla motoru putuje i na druhé kolo s potenciální adhezí. Poulíček sice není rád, ale vy se dostanete z případného maléru. Uzávěrka nápravového diferenciálu zkrátka zajistí, že za každých podmínek půjde na každou stranu příslušné nápravy alespoň nějaký točivý moment a zároveň dojde k omezení samotného prokluzu kol.
Při vyprošťování z maléru (například ze závěje) jde o neocenitelného pomocníka, případně se hodí i na výjezd strmých svahů (počítáte-li s rozdílnou trakcí jednotlivých kol). S autem v tomto režimu však musíte opatrně, nesprávná manipulace může vyústit i ve fatální poškození soukolí diferenciálu a pak vám nezbude ani ten Kolotoč. V tom lepším případě se třeba jen zaboříte hlouběji do bláta.
Pokud váš vůz s připojitelným pohonem 4×4 (ten mějte před zavřením diferenciálu přiřazený) disponuje dvěma nápravovými uzávěrkami, uzamkněte nejprve permanentně poháněnou nápravu (standardně zadní) a až poté tu druhou. Jestliže řídíte stálou čtyřkolku, zavřete nejprve středový diferenciál a až poté zadní i přední. Nikdy nezamykejte diferenciály na zpevněných površích ani při jízdě, vždy zastavte.
Přídavná redukční převodovka
Druhou převodovku většinou umístěnou za hlavní převodovkou dnes najdete také u některých SUV, ovšem tam mnohdy slouží jen na parádu. Hlavní funkcí redukce je změna převodového poměru takzvaně do pomala. Abyste to lépe chápali, v praxi to funguje tak, že máte zařazenou čtyřku, ale vůz kupříkladu jede v optimálních provozních otáčkách motoru rychlostí 20 kilometrů za hodinu.
Redukce tedy přijde vhod při náročném stoupání nebo klesání. Využijete ji během jízdy po špatných cestách, v lese nebo zkrátka všude, kde potřebujete jet šnečím tempem, avšak bez trápení prvního rychlostního stupně. Někteří mazáci řadí redukci během vyproštění uvíznutých vozidel, případně kvůli jízdě v terénu s těžkým přívěsem.
Nasazení redukce do akce s sebou nese vyšší hlučnost při provozu a také je nutné pro její připojení zpravidla zastavit. Výjimkou jsou vybraná vozidla zesnulé značky Honker, která mají synchronizovanou hlavní i přídavnou převodovku. Počítá se též s nasazením redukce v rozmanitém terénu, proto musíte kalkulovat se zvýšenou spotřebou paliva.
Obutí a důvtip nad frajeřinky
Pamatujte si, že základ úspěchu tvoří obutí. Nebudete-li mít nevhodné pneumatiky, častokrát vám nepomůže ani pohon všech kol, uzávěrky diferenciálů, redukce nebo silný motor. Ne všechny přírodní nástrahy lze zdolat násilím, proto doporučujeme spíše zapojit důvtip.
Když už teď máte některé potřebné znalosti, vaše šance na „přežití“ mimo silnice se zvýšily. Nezapomeňte ale, že není hanbou vystoupit, prověřit prostředí nejprve pěšky, případně požádat o pomoc zkušenější kolegy. Efektní horkokrevné frajeřinky známé z různých videí totiž dost často nekončí jen zničeným nárazníkem. A nehoda (i následky) je vážně to poslední, co chcete kdesi v terénu řešit.