Článek
Model C4 Cactus byl pokusem Citroënu pojmout kompaktní rodinné auto zcela jinak. Nešlo ani tak o to, že ho koncipovali jako lehce přizvednutý hatchback, crossovery jsou nakonec dnes v módě, ale také všechno ostatní bylo na tomhle autě… tak trochu zvláštní. Počínaje dělenými předními světly s LED proužkem až nahoře na kapotě, velkými bočními panely Airbumps, jejichž smyslem byla ochrana boků vozu, nebo pouze vyklápěcí okýnka zadních dveří, které byly kompenzovány výkonnější klimatizací.
Auto bylo lehoučké, takže mu stačily maloobjemové motory, kabina byla elegantní, ale podstatně zjednodušená a zaměřená jen na to, co člověk skutečně potřebuje, podvozek byl naladěný na naprosté pohodlí (podporované komfortními křesílky pro posádku). Auto bylo v zásadě jednoduché, a proto bylo i dostupné.
Koncept to byl skvělý a osvěžující svou odlišností, ale ukázalo se, že pro současného zákazníka je to už trochu moc. Po ukončení výroby klasického hatchbacku C4 na sebe Cactus převzal zodpovědnost za celou kompaktní třídu, což Citroën podpořil faceliftem vylepšujícím celou řadu drobností (uhlazenější design s menšími Airbumpy, novinkou byl podvozek s hydraulickými dorazy). Ani to ale Cactus nezachránilo. Od jeho uvedení v roce 2014 si ho pořídilo jen něco přes 300 tisíc zákazníků, což neodpovídalo očekáváním Citroënu.
Nástupce Cactusu, který se objeví pravděpodobně již v průběhu příštího roku, tak nejspíš trochu sleví ze své odlišnosti. Což neznamená, že nebude mít odvážný design a ultra pohodlný podvozek s hydraulickými dorazy – to jsou totiž typické atributy Citroënu, které by mu měly jednoznačně zůstat. Spíš bude mít méně úsporných a nekonvenčních řešení (třeba stahovací zadní okýnka nebo normální displej palubních přístrojů před řidičem místo tenké nudle se základními informacemi) a více komfortní výbavy a technologií, které dnešní zákazníci chtějí. Bude to prostě o poznání jiné auto, i když mu možná zůstane jméno Cactus. I tak si Citroën zaslouží uznání, že zkusil tento odvážný tah mimo zaběhlé konvence.