Článek
Začněme tím hlavním - jestli jste na podzim po poslední projížďce odložili do garáže svůj stroj, aniž byste se postarali o jeho zazimování, máte dost možná problém. A opravdu to není jen o tom, že nenastartujete, protože máte úplně vytlučenou baterku, ale i o pár dalších věcech. Tak pojďme pěkně postupně.
Baterie po zimě
Pokud nebyl akumulátor přes zimu na nabíječce, nebo jestli jste ho alespoň jednou za dva měsíce nedobíjeli, pak je nejspíš úplně mrtvý a vy nenastartujete. Pomůžeme vám jen nabíječka, nebo startovací kabely, taková ta obyčejná dobíječka si s tímhle ale vážně neporadí.
Jestli je baterie po smrti úplně, zjistíte, když se odmítá dobít, ať už v nabíječce, nebo při běžné jízdě. Až si půjdete pro novou, dbejte na to, aby měla nejen stejné rozměry, ale taky hodnoty kapacity a startovacího proudu.
Péče o olej v autě po zimě
Pokud váš veterán nebo motocykl stál přes zimu na jednom místě, určitě byste si všimli, jestli z něj někde něco kape. Nemělo by, ale víme, jak to je, a třeba každé starší Porsche 911 trochu rosí, stejně jako některé druhy motocyklů.
Ideální bylo hladinu oleje zkontrolovat ještě před zazimováním, teď se podívejte, jestli tam nějaký je (bude všechen usazený dole) - jeho hladina by měla být nejméně na polovině doporučené hodnoty mezi ryskami - případně ho dolijte. Finální měření hladiny proveďte až po zahřátí motoru. „Zrovna tady je důležité zmínit, že motor i převodovka by se měly prohřát delší jízdou, aby se odpařil zbytkový benzin, spálily všechny případné nečistoty, které se usadily ve filtru, a aby se olej dostal na všechna místa,“ doporučuje Petr Vejvoda z českého zastoupení olejářské společnosti Millers Oil. „Pak se samozřejmě nabízí výměna oleje, která by se u veteránů a motocyklů měla dělat pravidelně, protože olejová náplň sice nedegraduje používáním, ale i olej stárne.“
První startování po zimě
Pokud jste před zimní přestávkou nenatankovali benzin bez biosložky, či jste ho ještě nevylepšili aditivem, můžete mít zaděláno na problém. Biosložka se totiž usadí na dně nádrže a čerpadla si ji hned natáhnou. „Po každé odstávce delší než tři měsíce jsem měl u aut i motocyklů problém,“ říká Michal Rejman, který pár starších strojů ve své garáži má. „Měnili jsme sítka, filtry, čistili karburátory i celé palivové potrubí. Pomohlo až tankování vysokooktanového paliva bez biosložky, samozřejmě, že po hrdlo, aby nedocházelo v nádrži k tvorbě rzi.“
„U motorů s karburátorem je ideální vypustit před prvním startováním plovákové komory a pak je zaplavit čerstvým benzinem, motor pak lépe naskočí,“ říká Jiří Sochor, který má úctyhodnou sbírku motocyklů. „U motorů s palivovým čerpadlem několikrát otočíme klíčkem do první polohy, aby pumpy natáhly čerstvé palivo, nebo motor napumpujeme do motoru ručně. Je důležité startovat až když je benzin v motoru, každý suchý start zvyšuje riziko poškození motoru.“
Při samotném startu byste neměli zapomenout na sytič, je-li jím stroj vybaven. Motor pak nechte chvíli běžet naprázdno, než se rozjedete.
Péče o pneumatiky po zimě
To, že byste měli zkontrolovat tlak v pneumatikách, bereme jako samozřejmost, mělo by se to totiž dělat pravidelně. Po zimě ale projděte i celé pláště, jestli na nich nejsou nějaké praskliny či jiná poškození, nemusí se to týkat jen pneumatik starých deset let a více, zničená může být i nová guma. Záleží nejen na používání či mechanickém poškození, ale uškodit jim může i nadměrné sluneční záření nebo nějaké agresivní látky, třeba olej.
I u veteránů platí, že pneumatika po nějakých letech ztrácí svoje kvality, u motocyklů je to stejné. „Deset let staré obutí může mít sice vyhovující vzorek, když se strojem jezdíte málo, ale směs stárne a degraduje,“ vysvětluje Martin Dražík z českého zastoupení Nokianu. „Ztrácí přilnavost, není tak schopná na vodě, ani při brzdění. Zkontrolujte si stáří pneumatiky podle DOT kódu a neotálejte s přezutím.“
Kdo maže, ten jede
Promažte všechny pohyblivé mechanické součásti, speciálně lanovody od plynu či táhla převodovky, ale třeba i od otevírání kapoty. Projděte těsnění a ošetřete ho silikonovým olejem, neuškodí mu to, ba právě naopak.
Na motocyklový řetěz použijte speciální olej, nemažte ho ničím, jako je WD40, nebo dokonce vyjetým olej. Zkontrolujte taky jeho vůli - na to si vezměte k ruce uživatelskou příručku.
Brzdy
Pokud nemáte vyhřívanou a suchou garáž, může se stát, že na kotoučích bude tenká vrstva rzi. Ničeho se nebojte, stačí několik zabrzdění a je pryč. Kdybyste však chtěli být důslední, můžete kotouče přejet brusným papírem o hrubosti P1000 nebo vyšší.
Rovnou zkontrolujte i sílu brzdného obložení, takzvaných brzdových destiček. Pokud je to méně než tři milimetry, už začněte vybírat nové. Že jsou po smrti, pak poznáte podle kontrolních drážek.
Mytí a konzervace
Po první projížďce stroj důkladně umyjte. Opláchněte prach, použijte kvalitní autošampon a po vysušení karoserii ošetřete voskem. Použijte konzervační látky na plasty a pneumatiky, budete překvapeni, jak vás stroj prokoukne. Kdybyste mu chtěli dopřát pořádnou péči, pak využijte služby nějakého detailerského studia, které umí vůz třeba jen zakonzervovat, případně mu vrátit jeho zašlou slávu.
Administrativa
Pro někoho to může být samozřejmost, ale jiný na to třeba ani nevzdychne... Zkontrolujte platnost technické kontroly, případně platnost veteránské atestace, ať pak nemáte problém při případné silniční kontrole. A mrkněte i na povinnou výbavu, jestli se vám třeba přes zimu někam nezatoulala.