Článek
Dle nových zákonů může být udělena pokuta až do výše 500 000 Kč tomu, komu bude prokázáno stáčení kilometrů. Kromě toho ale změna legislativy může mít dopad i na vás jako majitele auta. Pokud přijedete na STK s vozem, jenž má stočené kilometry, kontrolou neprojdete. Stanice technické kontroly jsou totiž vybaveny systémem, který je schopen stočení kilometrů rychle odhalit. Pokud na to technik přijde, dostanete 30 dní na vyřešení této závady.
Mohlo se totiž stát, že jste měnili tachometr auta, což by změnu ujetých kilometrů vysvětlilo, ale v takovou chvíli musíte stanici STK předložit doklad o této výměně a STK provede do svých systémů zápis, že na vozidle došlo k výměně tachometru. Pokud nebudete mít doklad o tom, že na vozidle byla provedena výměna počítadla ujeté vzdálenosti, vozidlo STK neprojde a vy s ním tak nebudete moci legálně jezdit. V tom případě se vystavujete riziku investice v řádu stovek tisíc korun do auta, které bude stát na parkovišti. Situaci, kdy nebudete moci doložit výměnu počitadla ujeté vzdálenosti, pak bude dále řešit místně příslušný dopravní úřad. V závislosti na konečném řešení se však může stát auto prakticky neprodejným, nebo výrazně klesne na ceně.
Jak se tomu bránit? Prověřovat, prověřovat a ještě jednou prověřovat. Ať už kupujete ojetinu za pár tisíc nebo statisíce, vždy se vyplatí zjistit, jestli je reálný stav jejích najetých kilometrů. V případě, že dotyčný při prodeji zatají stočený tachometr, dopouští se trestného činu podvodu a může by být trestně stíhán. Což ovšem neřeší neblahý fakt, že vaše auto nesmí na silnice. Po dotyčném sice můžete vymáhat škodu, vzhledem k přetíženosti našich soudů je to však proces na dlouhé lokte.
Děsivá realita. Z 330 000 na 12 500 kilometrů
Společnost Cebia se zabývá prověřováním ojetých vozidel a před nedávnem spustila tzv. Hitparádu stočených aut, která má za cíl upozornit veřejnost na problematiku stáčení tachometrů. V rámci ní bude postupně zveřejňovat největší hříšníky mezi nejprodávanějšími ojetinami u nás. V současné době zde najdete například BMW řady 5, které bylo stočené o více než 480 000 km nebo Mercedes-Benz Sprinter stočený o více než 600 000 km. Zajímavým úkazem je také Škoda Fabia stočená o více než 530 000 km.
Hitparáda také vykresluje, jak se stáčejí auta z dovozu. Například Audi A6 Allroad, registrovaná v ČR jako ojetá v roce 2017, měla před dovozem stočený tachometr z téměř 400 000 km na 145 000 km. Cebia má přitom o tomto vozu k dispozici 12 záznamů ohledně stavů tachometru ze zahraničí ještě před stočením.
Tato kontrola Cebie upozorňuje ještě na jeden velmi závažný problém. Tím je opakované stáčení tachometru. V praxi to funguje tak, že se na trh dostane ojetina se stočeným tachometrem na nějakou „přijatelnou“ hodnotu. Pokud o ni zákazníci ale nejeví zájem, prodejce tachometr stočí ještě o něco víc. Dokazuje to případ Škody Octavia stočené z 330 000 km na nejdříve 187 123 km a poté dokonce na neuvěřitelných 12 500 km. Nebo případ Volkswagenu Passat, který byl stočený z téměř 250 000 km na pouhých 20 000 km. Lze to považovat za důkaz toho, že pro kupující je kilometrový nájezd stále hodně důležitý a někteří jsou ochotni uvěřit tomu, že šesti či osmi leté auto najelo do 20 000 km.
A rada na závěr? Nevěřte, ale prověřujte! Jediným způsobem, jak s jistotou odhalit stočený tachometr, je prostřednictvím dat z historie vozidla. Někdy se doporučuje posoudit opotřebení interiéru, zašpinění motoru či případné koroze. Jde sice o dobře míněné rady, ale ve skutečnosti s tím řada prodejců počítá a inkriminovaným vozům někdy neváhají vyměnit pedály, řadící páky apod. Stočení tachometru například u osm let starého auta žádná koroze neodhalí. Nepoctiví prodejci stáčejí tachometry zpravidla tak, aby je nebylo možné technickou prohlídkou vozidla odhalit.
Jak si ověřit najeté kilometry?
Každý z nás má díky webu kontrolatachometru.cz možnost ověřit si, jak na tom naše auto je. Bohužel ale česká legislativa pojem stáčení kilometrů začala brát vážně teprve nedávno. Proto tento jednoduchý kontrolní systém funguje až od roku 2016 a to na informacích právě z STK, kdy technik zadává stav tachometru do systému, a tak po zadání VIN kódu toto číslo můžete kdykoliv vidět i vy. Nejde sice o podrobnou lustraci auta, ale leccos vám případné nesrovnalosti s najetými kilometry mohou napovědět. Minimálně to, že má nebo naopak nemá cenu připlácet si velké prověření třeba právě u Cebie.