Článek
Model Vitara už se od té doby představil ve čtyřech generacích a prošel zajímavým vývojem. Za těch 30 let dvakrát změnil jméno, z klasického off-roadu se přeměnil na kompaktní SUV a atmosférické motory nahradily turbomotory. Jedna věc však zůstala zachována. Kompaktní rozměry a schopnost zdolat vcelku náročný terén. Dostali jsme jedinečnou možnost si v lomu nedaleko Koněpruských jeskyní vyzkoušet všechny generace a k tomu zajímavé verze modelu Vitara a Grand Vitara. Tenhle model si opravdu zaslouží označení Legenda.
První generace tohoto kompaktního off-roadu se ukázala v roce 1988, kdy byla představena hranatá krabička s pohonem zadních kol, přiřaditelnou čtyřkolkou a žebřinovým rámem. Během okamžiku se tohle auto stalo velmi oblíbeným strojem v mnoha oblastech. Na začátku byla představena pouze třídveřová varianta s odnímatelnou střechou. V roce 1991 rozšířilo Suzuki model Vitara o praktičtější pětidveřovou variantu, k tomu také přidala automatickou převodovku a nový motor 1,6 SOHC. V dalších letech se pak do nabídky dostal první šestiválec a také turbodieselový motor. První generace prošla lehkým faceliftem, kterým byl obohacen vzhled pětidveřové varianty.
Po deseti letech od uvedení na trh se objevila druhá generace, která zároveň přinesla nový název Grand Vitara. Rozměry se totiž zvětšily a Suzuki usoudilo, že přívlastek Grand bude vůz lépe charakterizovat. Opět tu byla třídveřová a pětidveřová varianta, nechyběl tradiční rám a pohon 4 x 4 s uzávěrkami a redukcí. Došlo k výraznému zlepšení kvality interiéru, ale také k designovému posunu ze všech úhlů pohledu. Jelikož se Suzuki dařilo také v Americe, představilo v roce 2001 sedmimístnou variantu XL7 s prodlouženým rozvorem o 32 cm.
Třetí generace se objevila v roce 2005 a opět šlo o výraznou změnu, především z pohledu exteriéru a techniky. Nová Grand Vitara už začala vypadat jako klasický zástupce kategorie SUV a zároveň se pomaličku začal vytrácet žebřinový rám. Auto dostalo samonosnou karosérii, do které byl zasazen pouze pomocný rám. Poprvé zde však byl stálý pohon všech kol. Grand Vitara nabízela až 5 zážehových jednotek a jeden turbodieselový motor. Nic to však neměnilo na tom, že šlo o nejúspěšnější generaci modelu Vitara.
V roce 2015 nakonec přišla současná poslední, čtvrtá, generace, která opět změnila vzhled. Stala se klasickým SUV a opět se vrátila s označením Vitara. Je to logický krok, protože došlo ke zmenšení rozměrů a Vitaru můžeme opět považovat za kompaktnější vůz. V nabídce je nyní už pohon předních kol nebo inteligentní čtyřkolka Allgrip se čtyřmi volitelnými režimy. Pod kapotou se objevil přeplňovaný motor 1,4 BoosterJet a v září letošního roku prošla Vitara lehkým faceliftem, který ukončil výrobu atmosférické jednašestky a místo ní přinesl přeplňovaný tříválcový litr. Suzuki Vitara je tak připravena pokračovat i v dalších letech. Nové páté generace bychom se mohli dočkat nejdříve v roce 2021.