Článek
Příběh Bajkalu jako takového je poněkud složitý. Rusové jej skutečně už před více než rokem postavili, ukázali a začali jej nabízet, ovšem po doputování prvního kusu do Evropy se zjistilo, že vůz v originální formě nemůže být schválen pro provoz na pozemních komunikacích jako obytný automobil.
Takže se kluci z Radíkovic (import) vrátili zpátky k rýsovacím prknům a po dlouhých měsících se vytasili s novou variantou, tentokrát už schvalitelnou v kategorii obytných automobilů.
Železná tradice
Základ vozu tvoří klasický model UAZ 2206, který se nabízí v šedé, khaki nebo ve speciální jubilejní edici s bílo-zeleným lakováním. K poslední zmíněné verzi se váže taková úsměvná historka:
Výroba jubilejní edice postavené k 60. výročí vozu měla být ukončena v roce 2018, nicméně velký zájem Evropanů především ze strany německého importu udržel bílo-zelený automobil na produkčních linkách až dosud. A co víc, začal se líbit i Čechům, a to natolik, že zaujal místo nejprodávanějšího uazu v tuzemsku.
Jubilejní edice obsahuje oproti standardu navíc:
- speciální zeleno-bílé lakování karoserie
- bíle lakované ocelové disky kol R16
- výhřev předních sedadel
- sedadla s voděodolným textilním čalouněním
- sjednocený klíč od zámků dveří a zapalování
- ergonomické kliky všech dveří
Základní bázi vozu tvoří žebřinový rám, dvě tuhé nápravy Spicer a uzavřená celokovová karoserie, přičemž o pohon se stará benzinový čtyřválec o objemu 2,7 litru (82,5 kW, 198 Nm), spárovaný s pětirychlostním manuálem.
Buchanka má standardně poháněný zadek a mechanicky připojitelný předek i redukci. Už v základu se off-road dodává s uzávěrkou zadního diferenciálu a se specifickou českou úpravou převodovky pro její spolehlivější a hladší funkci.
Obytný Bajkal se nabízí pouze ve tří- nebo čtyřmístné variantě, která má vždy pevně dané vnitřní uspořádání, což je prý rovněž z legislativních důvodů. Totiž aby auto mohlo být klasifikované jako obytné, musí plnit náležité předpisy a disponovat určitou výbavou.
Ve standardu tedy dostanete:
- omyvatelnou vinylovou podlahu
- praktickou skříňku s úložným prostorem pro druhé rezervní kolo
- skříňku s vařičem
- stolek – u čtyřmístné verze přehazovací, u třímístné výklopný
Třímístná varianta navíc obsahuje:
- skříňku s dřezem
- kanystr na čistou vodu s čerpadlem
- kanystr na odpadovou vodu
- velkou šatní skříň
Základem každého obytného vozu je samozřejmě spaní, proto se UAZ 2206 Bajkal chlubí rozkládací postelí s užitečnou ložnou plochou o rozměrech 1 900 mm x 1 060 mm, dodatečnými odkládacími prostory a také možností transformovat celé lůžko na pohodlnou pohovku.
Spaní i ve střeše
V příplatcích se mimo záclonek, markýzy nebo plastového obložení objevuje i manuální klimatizace, nicméně stojí přes 100 tisíc korun, a to je docela raketa. Na druhou stranu to chápeme, v autě pro ni není nic připraveno a vše se musí zhotovit, připravit a namontovat. Tady speciálně platí ono pořekadlo zlaté české ručičky, protože samotná zástavba všech potřebných klima komponentů zabere několik dnů.
Neméně zajímavé jsou dva typy volitelných střech, a to výsuvná 1P s možností montáže dalšího spaní (ložná plocha 1 900 mm x 1 290 mm) nebo fixní 2S poskytující více životního prostoru nad hlavou. Střechy (plast vyztužený sklolaminátem) s rámem z galvanizované oceli jsou standardně bílé, v libovolné barvě se dají objednat jen za příplatek.
Technická data
Střecha 1P | Rozměry |
---|---|
Vnitřní výška, cestovní pozice | 1 450 mm |
Vnější výška, cestovní pozice | 2 160 mm |
Vnitřní výška, pracovní pozice | 2 000 mm |
Vnější výška, pracovní pozice | 2 710 mm |
Výška nástavby | 225 mm |
Střecha 2S | Rozměry |
---|---|
Vnitřní výška, cestovní pozice | 1 650 mm |
Vnější výška, cestovní pozice | 2 360 mm |
Výška nástavby | 522 mm |
Jestliže už plánujete vyrazit k prodejcům uazu, zadržte. Předváděcí automobil jsme sice už viděli naživo, ovšem zástupci importu nám potvrdili, že na skladě auta držet příliš nebudou a vsadí na objednávkový systém, kdy doba dodání zabere šest až devět měsíců. Takže spíš až na další sezonu…
Servisuj si sám
Níže najdete český ceník, který je vždy odvislý dle kurzu ruského rublu a eura, takže se může v rámci měnových výkyvů měnit.
UAZ 2206 Bajkal AMC | Ceník |
---|---|
3 místa (khaki, šedá) | 674 710 Kč včetně DPH |
3 místa (jubilejní) | 705 292 Kč včetně DPH |
4 místa (khaki, šedá) | 656 076 Kč včetně DPH |
4 místa (jubilejní) | 686 928 Kč včetně DPH |
A zde přikládáme ceny střech a dalších užitečných hraček pro dobrodružné kempování.
Výbava na přání | UAZ 2206 Bajkal AMC |
---|---|
Střecha 1P (bílá) | 133 100 Kč včetně DPH |
Střecha 1P (bílá) vč. spaní | 151 250 Kč včetně DPH |
Střecha 2S (bílá) | 145 200 Kč včetně DPH |
Nezávislé topení | 48 400 Kč včetně DPH |
Manuální klimatizace | 108 900 Kč včetně DPH |
Markýza | 29 040 Kč včetně DPH |
Záclonky | 19 360 Kč včetně DPH |
Expediční nosič | 33 360 Kč včetně DPH |
Plastové obložení interiéru | 36 300 Kč včetně DPH |
Mimo to si automobil můžete doladit další výbavou, určenou pro běžný model 2206. Jde třeba o tažné zařízení, antikorozní nástřik, plastové nadkolí, otáčkoměr a další položky.
Na každý kus navíc dostanete dvouletou záruku, omezenou nájezdem 100 tisíc kilometrů. Více nás ovšem zaujala importem nabízená bezplatná služba „Najdi si svůj servis“, která umožňuje uživatelům servisovat UAZ po dobu záruky v jakémkoli servisním středisku v Evropě. Podmínkou je prý jen chuť a souhlas příslušné dílny/živnostníka.
Objednávky už běží a Česko si připisuje další automobilové „vítězství“. Přece jen se prvními strůjci pravé evropské obytné Buchanky (vč. legislativy) znovu stali šikovní tuzemští mechanici, a ne nějací korporátníci s miliardovým zahraničním kapitálem. Hoši z AMC se tedy přidávají do party k domažlickému KRS nebo k bílovickým vestavbářům Egoé nest.
Jen ta čekací doba, ta je divoká. Na druhou stranu, zkuste zajít do nějaké prodejny s obytňáky a zeptejte se, jak na tom teď jsou. Patrně budou hodně rozebraní a na nové zboží si počkáte klidně rok nebo i déle. Bydlíková mánie u nás zkrátka úřaduje na plné obrátky a nevypadá to, že by jen tak polevila.