Článek
Až se na srpnové aukci v kalifornském Monterey začne dražit tento zvláštní obytný automobil, těžko říct, co od toho vlastně čekat. Bude to rekordní dražba, souboj dvou či tří přihazujících, nebo po něm nikdo ani neštěkne? Každopádně jedna věc je jistá: Porsche 356 Tempo Mikafa Sport Camper je opravdu výjimečný automobil. Je to busík VW s prvky artdeco, technikou Porsche 356 a s pohonem předních kol! Je to podivný mix na kolech a nikdo z nás si asi nechce představit, že byste s ním měli jet přes celé Státy nebo Evropu, jakkoliv stylové by to bylo.
V rodném listě najdete rok 1955 a výrobcem je firma Tempo, jež po válce stavěla nákladní automobily, které měly pohon předních kol a vzduchem chlazený čtyřválec od Volkswagenu. Mikafa je pak společnost, která dříve vyráběla letadla, aby se posléze přeorientovala na stavbu obytných aut a přívěsů. Většinou na to používala motory od Austinu. No, a Porsche se tam objevilo tak, že jednoho dne někoho napadlo, že by se do auta dal namontovat právě motor z Porsche 356, který má víc výkonu.
Na techniku, která se ukrývá hned za přední nápravou, odkazuje nápis na přední kapotě a pak dvojice světel Hella z modelu 356. Když nahlédnete dovnitř, objevíte se v podivném světě artdeco, kde má dřevěná dýha medový lak a sedačky výrazný vzor. Plynová lednice a sporák fungují, stejně jako dřez, interiér má sice patinu, ale nic není rozbité a kupodivu ani nic nechybí.
Palubní deska nese podivnou kombinaci přístrojů a ovladačů z Porsche 356 a VW Brouk, nechybí ani plynové topení Eberspächer. Je to hodně zajímavé prostředí, nemyslíte?
Každopádně originální není motor. Původní vzduchem chlazený boxer vystřídal pro laiky identický agregát, který však jezdil v nějakém Brouku. Naštěstí ho plní dva karburátory, tak má nejspíš blízko k šedesáti koním původní jednotky, ale i tak si neumím moc představit, že musí chudinka táhnout ledničku, gauč, sporák a obývací pokoj navrch. Proto ta ironická poznámka, že je to asi nejpomalejší Porsche na světě…
Každopádně titul nejpomalejší Porsche nutně neznamená nejlevnější. Před dvěma lety se prodal obytný automobil Tempo Mikafa s motorem z Austinu za 130 tisíc dolarů a lze předpokládat, že tenhle bude minimálně jednou tak drahý. Ale možná i dvakrát, kdo ví.